STAR WARS: EPIZÓDA II - KLONOVANÍ ÚTOČIA

9.0

Tak tu máme jeden z prvých megahitov tejto sezóny. A takisto jedno z viacerých očakávaných pokračovaní úspešných hitov. V prvom rade treba povedať, že ten, kto nemá rád Star Wars, môže si rovno z hodnotenia odpočítať 20%, a ten, čo nemá rád sci-fi ďalších 20.

Epizóda II - Klonovaní útočia prichádza na Slovensko v rovnakom termíne (16. máj) ako v ďalších cca 50 krajinách, čo Georgeovi Lucasovi zaručuje, že sa jeho film neobjaví (hoci pokusy boli, no ani jeden nezachytil celý film) na internete skôr než u nás, alebo kdekoľvek na svete. Tak by to zrejme malo byť a my môžeme byť len radi, že nemusíme na tento block-buster čakať do septembra. Navyše Lucasfilm celú vyspelú Európu navnadil uvoľnením pôvodných štyroch epizód do neplatených televízií.

No ale k filmu...  Ja mám Star Wars rád, a bál som sa, či Epizóda II nedopadne tak, ako jednotka. Avšak... najprv k deju.

Star Wars: Epizóda II - Klonovaní útočia Star Wars: Epizóda II - Klonovaní útočia Star Wars: Epizóda II - Klonovaní útočia

Republiku zachvátil nepokoj. Tisícky hviezdnych sústav vyjadrili snahu odpojiť sa od Republiky. Senát si nevie rady a senátorka (kedysi kráľovná) Amidala (Natalie Portman) sa vracia na Coruscant, aby podporila hlasovanie proti vytvoreniu Republikovej armády, ktorá by ohrozila mier a stabilitu v galaxii. Ten istý mier a stabilitu majú strážiť rytieri rádu Jedi, ktorých však v poslednej dobe ohrozuje tajomný gróf Dooku, kedysi sám Jedi, ktorého ciele sú nám zatiaľ neznáme. Isté však je, že chce Republiku rozbiť.

Po neúspešných atentátoch na významnú senátorku rada Jediov rozhodne, že ju majú strážiť dvaja „starí známi" Jedi Obi-wan Kenobi (Ewan McGregor) a jeho učeň-padawan Anakin Skywalker (Hayden Christensen). Ich snaha o ochranu senátorky postupne prerastie vo vyšetrovanie prípadu a stopa jedného z nich zavedie až na vzdialenú planétu Camino, kde objaví tvorcov klonov, ktorí už niekoľko rokov vyrábajú armádu klonov. Pre koho, komu a čomu má slúžiť, to však nie je jednoznačné a viac vám nenapíšem...

George Lucas bol po uvedení Epizódy I terčom kritiky. Ako režisér, autor námetu a jeden zo scenáristov si pravdepodobne zobral mnoho z kritiky k srdcu. Podarilo sa mu zopár ťahov, ktoré tento film „znormárnili". V prvom rade v ňom už neuvidíme žiadneho malého chlapca - Anakina Skywalkera. Anakin dospel. a hoci sa mi herecký výkon Haydena Christensena (veľké fúúúj castingu) vôbec nepáči, treba napísať, že jeho väčšie ja je lepšie. Hoci sa Hayden veľmi snaží, jeho herecký prejav mi pripadal veľmi suchý, a dúfam, že ho tak skoro v kine neuvidím. Avšak pripúšťam, že taký odporný môže byť aj zámerne, veď z neho raz bude Darth Vader.

Ďalšia vec, ktorú Lucasovi vyčítali, bola prílišná detskosť Epizódy I. Hlavne postavička Jar-Jara vyvolala búrku nevôle (prirovnávali ju k Disneyho postavičkám), a Lucas jej priestor v tomto dieli obmedzil na minimum. Žiaľ, mne sa to aj tak zdá veľa, a dúfam, že v trojke ju úplne odpíše. Pretože ako tvrdili mnohí, toto nemá byť „disneyovka". Smrť Jar-Jarovi!!!

Avšak poďme pekne po poriadku. Film odporúčam všetkým fanúšikom Ewana McGregora (ten mi pripadal ako skutočný Jedi, t.j. osobnosť), Samuela L. Jacksona (takisto). Títo dvaja herci akoby presahovali celý rozmer filmu (sú viac než širokouhlý). Natalie Portmanová  je tiež „cool" a hlavne už nie je volená kráľovná, ale volená senátorka, a ta k nemusí nosiť tie otrasné róby. V jej reálnych kostýmoch si príde na svoje oko každého chlapa (princezná Leia musí svojej matke ticho závidieť). Fanúšikovia veterána Christophera Leea (v LOTRovi Saruman - tu gróf Dooku) si tiež prídu na svoje. Ostatní herci sú len do počtu.

Ďalšie profesie: hudba - John Williams. John je pri Star Wars od ich vzniku a každý nový diel sa snažil hudobne ozvláštniť. Tentoraz využil všetky svoje staré motívy a navyše konečne mohol skomponovať hudbu aj pre romantické chvíle Anakina a Amidaly. Tie sa mu (ako zatiaľ všetko) podarili a priniesli do SW (Star Wars) nové, romantické chvíle, možno, aby mali aj naše oficiálne či neoficiálne polovičky na čo pozerať. Na druhej strane už pred uvedením „dvojky" sa objavili informácie, že bude príliš romantická. V tejto veci sa musím zastať Lucasa, pretože Anakin a Amidala musia ešte splodiť Luka Skywalkera a princeznú Leiu, a to nevybaví nejaká genetická finta. Mne osobne sa zdala Epizóda II príliš romantická, až keď som ju videl druhý raz.

Ako som už písal, castingu by som nezveril do rúk už vôbec nič, kamera a strih sú na 100%-nej úrovni, ktorá by však pri filmoch tohto typu mala byť štandardom. Pri SW2 našťastie aj je. Výprava a kostýmy opäť dosahujú minimálne „nominačnú úroveň" (myslím na Cenu Akadémie) a masky sú taktiež výborné. Vizuálne a zvukové efekty sú zas jedny z najlepších. K tomuto faktu určite prispelo aj to, že Klonovaní Útočia je vôbec prvý celovečerný hraný film v dejinách kinematografie, ktorý bol celý nakrútený digitálnou kamerou, bez použitia celuloidu, či inej chemicky spracovateľnej látky. George L. bol proste vždy inovátor a ani v tomto veku ho to neprešlo (našťastie).

Ak dovolíte, ešte by som sa vrátil k výtvarníkom a výprave. Tá urobila od Epizódy 1 skutočné pokroky. V tomto dieli uvidíte množstvo nových príšer, príšeriek a strojov, ktoré potešia každého fanúšika (SF alebo SW). Či už sú to nové vesmírne lode prevážajúce utečencov, klony alebo Obi-Wana, Obi-wanov priateľ a majiteľ bistra Dexter, tri krvilačné beštie v aréne na planéte Genosis, Genosijčania (či vesmírne kobylky?), „hydina" v Mois Aislee na Tatooine alebo obrovské „vošky" pri jazerách planéty Naboo, ako stvorené na poriadne rodeo. Nové prostredia sú taktiež dokonalé. Mne sa najviac páčila upršaná a zavodnená planéta Camino. V mnohých scénach som mal pocit, že tvorcovia čerpali z hitov posledných dvoch desaťročí ako boli Blade Runner, Back to the Future, či Gladiátor, no napriek tomu sa veľmi snažili. Výprava nás aj tak zavedie na miesta, ktoré sme nemali možnosť vidieť. Napríklad do barových alebo industriálnych štvrtí planéty-megamesta Coruscantu, na upršanú planétu Camino, či do továrne na výrobu robotov na planéte Genosis. A hoci scénu v továrni považujem za jednu z najvydarenejších, neubránil som sa dojmu, že tvorcovia sa nechali inšpirovať Modernou dobou Charlieho Chaplina. Mám však pocit, že z Lucasa sa stal  geniálny zlodej, ktorý všetko dovedie do perfekcie.

Čo je však na tomto filme prvoradé? Predovšetkým to, že nie je taký detský ako Epizóda I. George si zobral slová kritiky k srdcu a Epizóda dva je oveľa pochmúrnejšia, vážnejšia a lepšia než „veselá" jednotka. To považujem za najväčšie plus. Mne osobne dosť pripomína Epizódu VThe Empire Strikes Back", ktorá sa taktiež nekončila nejakým absolútnym víťazstvom. A podľa všetkého, Epizóda III by mala byť ešte pochmúrnejšia (hoci Amidala by mala porodiť dve zdravé a životaschopné deti). Bohužiaľ ocino sa musí definitívne prikloniť k temnej stránke Sily a stať sa postrachom galaxie. Hoci mám určité indície, nebudem prezrádzať.

Čo pridať na záver? Bol by som rád, keby si každý urobil svoj vlastný názor (tak by to asi malo byť). Toto je len môj. Avšak určite nezabudnite že Star Wars nikdy neboli a nebudú filmom na akúkoľvek obrazovku, a preto ich treba pozerať na čo najväčšom plátne s čo najlepším zvukom. Jedine vtedy je zážitok dokonalý...

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (USA, 2002, 135 min.)
Réžia: George Lucas. Scenár: George Lucas, Jonathan Hales. Kamera: David Tattersall. Hudba: John Williams. Hrajú: Ewan McGregor, Natalie Portmanová, Hayden Christensen, Ian McDiarmid, Pernilla Augustová, Christopher Lee, Samuel L. Jackson.

autor Forrest 16.5.2002
9.0
8.2