GUMP: SME DVOJKA

GUMP: SME DVOJKA

4.0

Prvý filmový Gump bolo relatívne dobré rodinné dobrodružstvo. Trampoty psíka Gumpa, ktorého nahovoril Ivan Trojan, zaujali deti i dospelých. Gump postupne vystriedal viacerých majiteľov, glosoval ich životy a bol sprostredkovateľom viacerých životných múdier a postrehov. Na jednej strane mal Gump neuveriteľné šťastie a pretĺkal sa úskaliami osudu, na druhej dokázal nejednému neborákovi pomôcť v správnom čase.

Preto bolo otázne, ako sa dá uchopiť druhý diel: bude to stále to isté a Gump nájde opäť päť-šesť ľudí, ktorí si ho na určitý čas „požičajú“? Alebo sa tvorcovia pokúsia koncipovať jeho ďalšiu fázu v inom duchu? Skóre jasne odhaľuje rozpačitosť prístupu: nejde iba o to, že dvojka je slabší film ako jednotka. Je to vyslovene vyluhovaný odvar, pri ktorom je očividne, že tvorcovia nevedeli čo ponúknuť. Nové línie či postavy sa síce nájdu, ale ich kontext je miestami až urážkou diváka.

Posúďte sami. Na jednej strane je fajn vidieť, že Gump si našiel nový životný štýl. So starým mládencom Oříškom žijú na okraji sveta s nádherným výhľadom, ale Gump potrebuje impulzy a nie iba rutinu. Všetko postupne príde, keď bude musieť ísť nečakane na smutnú udalosť (Béďa Kozí Bobek je na tom zle) a potom sa spustí séria spomínania na dovtedajšie životy. Z Oříška sa stáva kronikár, ktorému akože Gump diktuje čo všetko už vo svojom živote zažil, s kým sa stretol a akí ľudia sú (takže suché repete jednotky). Táto línia zaberie minimálne tretinu filmu a je jasným dôkazom, že tvorcovia skrátka nevedeli, čo do scenára dať.

Gump: sme dvojka

Fakt sa nedalo pripraviť nič iné, iba pobehovať po farskom dome, rozkladať si papiere na zem, nechať ich prečítať farárovi a iba spomínať a riešiť veci z minulosti? V tom smere je film zaseknutý a recykluje všetko, čo sme už videli. Ak si pred pozretím dvojky nakukáte aj jednotku, bude sa vám pokračovanie úmornejšie sledovať. A tak sa mihnú niektoré postavy z minulosti (Holubová, Pagáčová, Chýlková), no nečakajte hlbšiu sondu do ich životov či nové pohľady. Až by som povedal, že už občas na nervy lezie aj Trojanov komentár – niektoré scény by som radšej sledoval bez neho, mohli by lepšie vyniknúť.

Keď sa ďalšia časť filmu posunie do bodu, kde Oříšek vydáva Gumpovu knihu, čaká ho turné s podpismi i rastúca popularita, na jednej strane doprajete dvom samotárom štipku úspechu, ale toto už je trocha moc. A tak tvorcovia vložili do diania aj nové elementy: prvý je skôr staronový, na scéne sa totiž objaví Gumpova sestra (spomínaná už v jednotke), od ktorej bol odlúčený a zrazu je na scéne. Lenže aby nebolo ich opätovné zvítanie jednoduché, patrí lakomému fušerovi, ktorý sa o ňu síce nestará, ale o predaj nemá záujem – tobôž nie, keď zistí, že by na nej mohol čosi zaryžovať. Nie márna línia, v ktorej výborne hrá Štěpán Kozub takého hajzlíka, že by ste ho sami chceli na počkanie prefackať. Ale funguje to, lebo aspoň je na scéne istý záporák.

Gump: sme dvojka

Druhá nová línia sa točí okolo Vice Kerekes ako mamy dievčatka, ktorého tiež postihol istý osud, ale časté návštevy Gumpa im obom nesmierne pomáhajú. Ba čo viac, vytvorí sa tu sľubná romantická línia – netreba dlho čakať, kým sa začne naplno vyvíjať vpred a keď aj Gump začína vetriť lásku či iné pachy vo vzduchu, je jasné, že tu sa mieša očakávaný happy-end. Neberte to ako zásadné spoilery – je až neuveriteľné, ako sa rýchlo dokáže tvorcom skladať niektoré motívy, keď chcú. Najprv sa polhodinu nič poriadne nedeje, potom za 10 minút vrstvia jednu udalosť za druhou.

To je ďalší dôkaz, že Gump 2 je pozliepaný celok so slabučkým scenárom i dramaturgiou. Nemá rozložené línie, aspoň polovica filmu sa spolieha na minulosť a recykluje, skrátka ťažko budovať sériu niekde, kde nie je potenciál. Paradoxne bola jednotka bohatšia, mala viac postáv i celkové tempo. Dvojka je nudná, často až ťažkopádna a tie životné múdra sú už také ošúchané. Je to paralelne dôkaz, že za posledných 10-15 rokov už vzniklo príliš veľa filmov o živote ľudí z pohľadu glosujúcich či komentujúcich psov. Žáner začína byť strašne vyčerpaný a českí tvorcovia ho nemajú čím obohatiť.

Gump: sme dvojka

Je to škoda – ale zároveň dôkaz, že jednotka bola fajn, no bolo treba nechať hrdinov už na pokoji. Nemá už zmysel dávať Gumpovi priestor, tento film si možno pár detí a ich mamy užijú, lebo je nenásilny, často milý, no ostatní diváci sa v druhej tretine unudia a potom budú škrípať zubami až do konca.

Gump: Jsme Dvojka (ČR, 2024, 87 min.)
Réžia: F. A. Brabec. Scenár: Filip Rožek. Hrajú: Bolek Polívka, Richard Krajčo, Vica Kerekes, Štěpán Kozub, Zbigniew Czendlik, Zuzanka Švábková, Martina Pártlová, Karel Roden, Michaela Andělová ...

autor Michal Korec 31.3.2024