POZOR, PADÁ SNG!

POZOR, PADÁ SNG!

8.5

Filmová recenzia



Zákaz „nevhodného“ umenia, konšpimédiá ako hlavný komunikačný kanál vlády, či politici a političky v úlohách samozvaných kunsthistorikov dišputujúcich o vkusnosti aktov. Slovensko sa po 30. septembri tohto roku prebudilo do reality pripomínajúcej epizódu seriálu Black Mirror.

V aktuálnom kontexte sa tak zdá, že nový dokument mapujúci strastiplnú cestu rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie, nemohol doraziť do slovenských kinosál v lepšom čase.

Celovečerák Pozor, padá SNG! si tak posvietil na tŕň v päte kultúrno-politickej obce a zmapoval až sizyfovskú snahu oživiť ikonickú stavbu hlavného mesta.

Paradoxne tak mozaikou mikropríbehov tvorcovia vytvorili makroštúdiu najväčších neduhov slovenskej spoločnosti. Ako napríklad ľudská malosť, byrokracia, ale aj systém, ktorý už len z princípu hádže ľuďom pod nohy legislatívne polená.

Nový slovenský dokument je tak kľúčovým filmom, pri ktorom by optimista povedal, že by ho mal vidieť každý politik a cynik by len dodal, že by to aj tak ničomu nepomohlo. Pozor, padá SNG! je modernou bájkou, ktorá bude interpretačne dozrievať, po každom ďalšom roku aktuálneho volebného obdobia.

Na fronte SNG

„Stavba je vojna,“ utrúsi riaditeľka SNG Alexandra Kusá počas filmu a definuje tak leitmotív snímky. Hlavná hrdinka časozberného dokumentu Pozor, padá SNG sa usiluje o nemožné, o rekonštrukciu budovy Slovenskej národnej galérie, ktorá sa na dekády zacyklila v nekonečnej slučke rekonštrukčných prác.

Dvojica filmárok Jana Durajová a Lena Kušnieriková, ktoré pracovali aj na dokumentárnej minisérii Expremiéri, strávili desať rokov s generálnou riaditeľkou kľúčovej slovenskej kultúrnej inštitúcie. Tá už roky dýcha a žije práve snahou o obnovu ikonickej stavby. Svojská Kusá ako dlhoročná zamestnankyňa galérie išla doslova s kožou na trh a zapálene bojovala a bojuje za budúcnosť galérie.

Dokument sleduje Kusej defenzívu proti veterným mlynom systému, ktorý šéfke inštitúcie hádže pod nohy nielen spomínané polená v podobe byrokratických nášľapných mín, ale aj doťahovania sa s politikmi, dodávateľmi či stavbármi. Dokumentaristky tak mozaikovito pretkávajú dej nielen príbehom samotnej Kusej, ale aj jej otca Martina Kusého, ktorý má na starosti prestavbu galérie.

Snímka otvára aj citlivý motív otca s dcérou, ktorých úradujúci šéfovia rezortu kultúry obviňujú z konfliktu záujmov a netransparentných praktík pri verejnom obstarávaní. Zároveň tak dvojica postáv komentuje jedna druhú a vzniká tak zaujímavý dramaturgický šachovnicový efekt. Vďaka tomuto filmárskemu nástroju tvorcovia umne znásobujú dopad emócií v kľúčových situáciách.

Režisérky do deja prihodili aj ďalšiu rovnocennú príbehovú linku. Veľká časť filmu je totiž venovaná aj architektovi pôvodnej prestavby SNG z prelomu 60. a 70. rokov Vladimírovi Dedečkovi. Zo snímky sa tak, v pozitívnom slova zmysle, stáva pomník legendárnemu slovenskému architektovi a popri Kusej a jej otcovi sleduje aj odyseu samotného Dedečka.

Práve jeho život výrazne ovplyvnila kostrbatá honba dokončiť rekonštrukciu galérie a architekt sa tak chtiac-nechtiac ocitá v akomsi osudovom tieni „prekliatej“ modernistickej stavby. Osudy trojice protagonistov sú vzájomne prepletené a dokument zachytáva úsmevné, ale aj trpké životné miľníky ovplyvňujúce Kusú a ostatných.

Napriek tomu, že je to už rok, čo prví návštevníci prekročili prah zrekonštruovanej SNG, dokumentárny pohľad do zákulisia nekonečnej rekonštrukcie môže na diváka pôsobiť ako studená sprcha.

Množstvo ľudí totiž nemusí tušiť, aké peripetie stoja za obnovou inštitúcie, ktorú berieme roky ako samozrejmosť. Pozor, padá SNG! tak aj vďaka archívnym záberom, rozhovorom a sugestívnej filmárčine strháva oponu okolo udalosti, ktorá mohla bez záujmu filmárok poľahky zapadnúť prachom.

Pozor, padá SNG!

Bez diváckych barličiek

Po formálnej stránke film diváka nevodí za ručičku, ale rozpráva obrazom a dialógmi. Pozor, padá SNG! si nepomáha účelovými opisnými „popiskami“ pod hovoriacimi hlavami a ani nevyužíva hlas všemocného rozprávača, ktorý vie, kedy má diváka v deji „upratať“.

Režisérky film nechávajú plynúť, no vedľajším efektom je, že sa môže publikum v určitých momentoch strácať. Zároveň ale divákovi dávajú moc rozkľúčovať jednotlivé motívy, čím ho povýšia z role konzumenta a ocitá sa tak hlbšie ponorený v téme.

Štáb do rozprávania nezasahuje a stáva sa tieňom udalostí a mikroscénok. Taktiež minimalizovali štylizáciu a snažili sa skôr podčiarknuť autentickosť a civilnosť šarád a bizarných procesov okolo rekonštrukcie .

Pozor, padá SNG!

Medzi mlynskými kameňmi

Základovým kameňom snímky je až akási Don Quijoteovská honba za cieľom, ktorý sa zdá byť spočiatku nedosiahnuteľný. Alexandra Kusá sa tak neocitá medzi dvomi, ale celým zástupom mlynských kameňov. Pasuje sa nielen s politickým systémom, mantinelmi byrokracie a nekonečných papierovačiek, ale aj samotnou budovou SNG. Tá sa tak stáva ďalším protagonistom, nositeľom deja, z ktorej sa postupne doslova stáva vojnový front.

Na prvý pohľad časozberná etuda, ale prekvapí presahom a okrem kafkovského motívu tak ponúka aj výrazný sociálny rozmer. Durajová s Kušnierikovou neukazujú prvoplánovo prstom na „zlý“ systém a šéfov rezortov kultúry, ktorí si galériu prehadzujú z ruky do ruky ako horúci zemiak. Bez otravnej komentatívnosti dokumentujú jednu z najväčších historických ťahaníc a poukazujú akosi mimochodom na hlinené nohy bývalého režimu a zároveň aj bizarné hry politikov posledných troch dekád.

Pozor, padá SNG!

Za kultúru sa oplatí bojovať

Práve vzťahy v zajatí obrieho monštra prestavby sú kapitolou samou o sebe. Vzťahovému trojuholníku tak dominuje, Kusá s otcom a Dedeček. Trojica postáv sa navzájom ovplyvňuje a naprieč desaťročiami si predávajú akúsi štafetu „prekliateho“ projektu.

Jednou z najvýraznejších postáv snímky je práve Vladimír Dedeček. Architekt otvorene rozpráva o svojich démonoch a až prekvapivo priamo opisuje dôsledky a dopady zacyklenia sa v nekonečnej prestavbe. Zatiaľ čo pre Dedečka sa stala postupom rokov obnova kolosu pri Dunaji démonom, ktorý legende zatriasol životom, pasáž s Kusou pripomína očistec s akýmsi trpkosladkým happy endom.

Pozor, padá SNG! je kľúčovým filmom roka 2023, a to obzvlášť v kontexte posledných mesiacov. Podobne ako desiatky ľudí v uliciach, ktorí volajú po zmene, tak aj nový slovenský dokument až s aktivistickým apelom prináša dôležitý odkaz, a to, že za kultúru sa skrátka oplatí bojovať.


Pozor, padá SNG! (SR, 20223, 80 min.)
Réžia: Jana Durajová, Lena Kušnieriková. Scenár: Jakub Medvecký. Kamera: Ivan Miko. Strih: Alexandra Slašťanová, Matěj Sláma. Zvuk: Michal Horváth. Hudba: Jonatan Pastirčák, Martin Štefánik. Producenti: Zuzana Mistríková, Ľubica Orechovská, Arkaitz Basterra Zalbide / PubRes, s.r.o.


autor Pavel Knapko 15.12.2023
8.5
POZOR, PADÁ SNG!
+ aktuálne posolstvo v kontexte postvolebného politického delíria
+ dôležitý film o sizyfovskej snahe zrealizovať správnu vec
+ kľúčový výber témy
+ fungujúce prepojenie archívnych záberov
+ civilnosť obrazov a scén
+ emotívne momenty
+ na jednotku zvládnuté dokumentárne remeslo
- rozprávanie môže pre niekoho pôsobiť zmätočne a chaoticky
Kinema
8.5
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žner: Dokument
Minutáž˝: 80 min
Krajina: Slovensko
Rok výroby: 2023

Premiéra: 14.12. 2023
Premiéra SK: 14.12.2023
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žáner: Dokument
Minutáż˝: 80 min
Krajina: Slovensko
Rok výroby: 2023

Premiéra: 14.12. 2023
Premiéra SK: 14.12.2023
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
1
hodnotenie 8/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|HYPNÓZA
2
hodnotenie 8/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
|KLAUNOVE VIANOCE
0
hodnotenie 6/10
|VAIANA 2
0
hodnotenie 6/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 45048
02 |
návšt. 7929
03 |
návšt. 6328
04 |
návšt. 3320
05 |
návšt. 1919
06 |
návšt. 1126
07 |
návšt. 1219
08 |
návšt. 1491
09 |
návšt. 1078
10 |
návšt. 1001
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.