MIMI

MIMI

7.5

Svetová premiéra štvrtého celovečerného filmu Miry Fornay skončila veľkým úspechom pre slovenskú kinematografiu. Film Mimi (cesta hrdinky) dostal od poroty medzinárodného filmového festivalu Berlinale hlavnú cenu v kategórii Generation Kplus, ktorá sa zameriava na filmy pre detského diváka. Na Slovensku mal film premiéru v rámci festivalu Febiofest a od tohto týždňa ho môžeme vidieť aj v našich kinách. Ak máte chuť na pozitívny, citlivý príbeh pre celú rodinu s jedinečnou snovou atmosférou, za pozretie určite stojí.

Sedemročná Romy (Romy Willems) stratila milovanú andulku Mimi. Uletela jej z klietky kamsi do diaľky, no ona je presvedčená, že ešte nie je všetko stratené. Akonáhle má príležitosť, uteká ustarostenej mame (Veronika Kořínková) do neďalekého lužného lesa, kde svoju Mimi vytrvalo hľadá. Nepomôže ani, keď jej mama kúpi druhú andulku – náhradnú, navlas rovnakú. Romy a jej kamarát Cypko (Cyprián Šulej) vezmú novú andulku aj s klietkou na ďalšiu pátraciu akciu, pretože veria, že by jej spev mohol Mimi prilákať.

No a práve tu sa začína rozohrávať magický príbeh všedno-nevšedného dobrodružstva, pri ktorom Romy nájde mnoho nových kamarátov, prežije chvíle napätia aj vzrušenia, vyskúša si, čo všetko sama dokáže, ale naučí sa tiež, že prírode (ani andulkám) nerozkážeš.

Hneď v úvode filmu sa dozvedáme, že je Mimi venovaná deťom, stromom a rieke – posvätnej trojici, bez ktorej by podľa režisérky ľudské spoločenstvo dávno vyhynulo. Práve to sú aj hlavní aktéri originálneho dobrodružného príbehu, za ktorým stojí Fornay aj ako autorka scenára. Diváka spolu s deťmi vo filme pozýva objavovať tajomstvá a nenápadné krásy nepriestupného lesíka, ktorý sa, mnohými prehliadaný, rozrastá povedľa najväčšieho slovenského sídliska, Petržalky.

Mimi

Film vznikal počas pandémie, kedy sa príroda stala útočiskom aj pre tých, ktorí ju predtým nevyhľadávali. Mnohí tak možno, paradoxne, až „vďaka” covidu docenili jej význam, podobne ako aj malá Romy objavuje „vďaka” stratenej andulke divoké prírodné zákutia neďaleko svojho domova. Film sa odohráva počas jediného letného dňa a na celkom obmedzenom priestore hádam len kilometra-dvoch štvorcových. Dokazuje však, aká vizuálna, vnemová aj zážitková rozmanitosť sa do takého limitovaného časopriestoru zmestí, keď sa človek s okolím naplno zžije a vníma ho všetkými zmyslami.

Romy sa zoznamuje s Dunajom a prvýkrát skúša chodiť v hlbokom riečnom bahne. Z mravcov si robí poslíčkov, ktorí jej prosby odnesú od kmeňa stromu až k tvrdohlavej andulke v jeho korune. Od ľudí, pre ktorých je okolie rieky domovom či rekreačným útočiskom, počúva o tom, ako sa táto oblasť, ale aj ľudské vzťahy a životy pod tlakom rýchlej doby menia – a znehodnocujú.

Mimi

Mimi nezaprie silné environmentálne posolstvo. Pýši sa, napokon, aj „zelenou” produkciou – štáb bol minimálny a presúval sa takmer výlučne na bicykloch, pracoval len s prírodným svetlom (ktoré je naozaj skvostné) a nevyužíval žiadne agregáty. Okrem toho ale Mimi ctí napríklad aj hojné zastúpenie žien na projekte – od režisérky cez vedúcu výroby až po samotnú hlavnú hrdinku. Aj tá zatúlaná andulka je, napokon, ženského pohlavia a v jednej scéne sa do skutočnej ženy nachvíľku aj prevtelí (na filme sa ale, samozrejme, podieľalo aj veľa chlapčenských a mužských talentov).

Samotný dej je jemný, hravý, snový. Hoci sa odohráva v potenciálne nebezpečnom prostredí (predsa len, väčšina z nás by asi sedemročné dieťa osamote v petržalskom lese nenechala), žiadna veľká dráma sa v ňom neudeje a každé stretnutie, hoci občas aj vyzerá strašidelne, dopadne dobre. Fornay vraví, že chcela nakrútiť „láskavý film” – a v porovnaní s jej predchádzajúcimi počinmi (napríklad tiež medzinárodne oceňovaným filmom Môj pes Killer) je Mimi ozaj nežnou rozprávkou. Pre režisérku ide o vôbec prvý detský film a výnimočný je aj v kontexte celej slovenskej kinematografie, ktorá sa malým divákom venuje len zriedka.

Mimi

Hlavnými hrdinami sú, samozrejme, šikovní detskí protagonisti, ktorí sa podľa všetkého mohli správať pred kamerou voľne a repliky prispôsobovať svojej prirodzenosti. Vzišlo z toho veľa pekných nenútených scén, ale aj zopár drobných „nedokonalostí”, ktoré možno náročnejšiemu (dospelému) divákovi občas zaškrípu v ušiach. Nájde sa aj niekoľko logických nepresností (vedľajšie postavy niekedy vedia viac, než im Romy povie a pod.). Film ako celok ale nič z toho o čaro neoberá.

Miminou najsilnejšou devízou je nakoniec určite atmosféra, ktorá sa skladá z čriepkov tých najobyčajnejších, najprirodzenejších vecí, ktoré máme vôkol seba všetci, aj keď ich veľakrát nedokážeme oceniť. Sledovať ju je ako urobiť si bezstarostný výlet, na ktorom sa nemusí stať nič bombastické – a predsa máme po ňom pocit obohatenia a zmysluplne prežitého času.

Mimi (Slovensko, 2023, 83 min.)
Réžia: Mira Fornay. Scenár: Mira Fornay. Hrajú: Romy Willems, Cyprián Šulej, Dagmar Kusá, Veronika Kořínková, Roman Lipka, Margita Mrvová, Mária Fornayová, Emil Štvrtecký, Miro Čevala ml, Jozef Renáč, Jazmína Cigánková, Klára Kořínková, Nikolas Peteš

autor Hana Lippová 25.3.2023
7.5
MIMI