NEOBYČAJNÝ SVET

NEOBYČAJNÝ SVET

7.5

Disney štúdio si po čase dalo pauzu od pokračovaní sérií a nebojí sa servírovať nové kúsky. Tentokrát sa činí priamo Walt Disney Studios – po vlaňajšom pestrom animáku Encanto mení hrdinu, ale ponecháva rodinné témy a rieši ich vo veľmi pestrom prostredí.

Od prvých minút je film zasadený do mierneho fantasy prevedenia, kde Bádateľ Clade vynašiel zdroj energie „pando“. Stará sa oň ako o rastlinu: seje, hnojí, žne a potom ho dodáva do veľkého mesta či kam treba. A na poliach maká celá rodina, aj manželka Meridian či syn Ethan. Zatiaľ čo Bádateľ žije na vidieku a vníma metropolu, svet skrýva iné časti. Tie sa kedysi rozhodol prebádať jeho otec: dedo Jaeger išiel pred 25 rokmi na výpravu, ale nevrátil sa. Svet vníma dve ikony – legendárneho objaviteľa a syna bádateľa, čo objavil zdroj energie. Netreba sa čudovať, že 16-ročný Ethan cíti istý tlak, aby sa vyrovnal minulým generáciám, aktuálne si rieši svoje tínendžerské problémy.

Všetko sa mení v čase, keď sa začne prejavovať únava plodín pando. Energie je menej a na dvore Cladovej farmy pristane vzducholoď s odhodlanou šéfkou ísť na výpravu. Kam? Predsa do stredu zeme! Pando prýšti niekde z hlbín a vzniká podozrenie, že treba zistiť príčinu úbytku. A tak štartuje dobrodružstvo, kde je najprv naverbovaný iba Bádateľ, ale súhrou okolností sa do akcie zapojí celá rodinka vrátane Meridian a Ethana.

Neobyčajný svet

Cesta do stredu zeme? Mierna dobrodružná fantasy za hranice všednosti? Čo to len pripomína? Áno, Disney mixuje prvky svojich rozprávok s klasickými elementami knižiek Julesa Verna a inšpirácia navyše prišla aj z populárnych magazínov 20. storočia. Animovaný film je ideálna forma pre zosobnenie vízií, čo si žiadajú fantasy prvky takmer v každej scéne – už „civilný“ svet filmu ich obsahuje zopár, ale to je skôr predskokan.

Tvorcovia si šetria vizuálnu pastvu na neskoršie scény, keď začneme klesať dolu a hľadať nové druhy sveta. Bez spoilerov sa nedá zásadne hodnotiť, čo vás tam dole čaká – na prvý pohľad vyzerá všetko farebne, je tu veľa výrazných prvkov a všetko je obrovské. Akoby rodinka a misia prepadli do gigantického sveta a sú tie najmenšie bytosti (azda s výnimkou modrého slizu, ktorý sa prilepí na Ethana). Pôsobí to ako veľká atrakcia a Neobyčajný svet má aj pomerne veľa akčných či dobrodružných scén – zosun tam dole, jazda na prúdoch či boj so škodcami alebo nepriateľskými entitami. Akurát miestami je farieb a elementov už príliš veľa...

Neobyčajný svet

Aby to nemala rodinka jednoduché, počas pristátia sa rozdelia na viaceré skupiny a každého čaká čosi iné: stretnutie iných tvorov, riešenie iných výziev. Nemôžem si pomôcť, ale strih filmu spolu s hudbou Henryho Jackmana náramne navodzuje atmosféru ako by sme núdzovo pristáli na nejakej planéte Star Wars a zrazu začali objavovať, čo sa kde deje, ako opraviť loď a vyhnúť sa tomu, že nás niečo chce zožrať. To však nie je výčitka, skôr prirovnanie k tomu, čo od filmu čakať. Na druhej strane nie je núdza o nových pomocníkov. Ethanov modrý kamoš sa tak spočiatku nejaví, ale fakt, že nerozpráva, pomáha milým momentom či gagom.

Nebol by to Disney, keby nevkliesnil do akčného dobrodružstva aj milšie línie. Najmä rodina si prejde dosť náročnou fázou porozumenia, dialógov a občas aj výmeny názorov. A tieto „tichšie“ momenty fungujú občas lepšie ako dynamické akcie či napínavé prelety. Ethan či Badateľ si potrebujú prejsť vývojom v neznámom svete a scenár im dáva priestor v citlivo napísaných dialógoch. Vďaka tomu pôsobí film lepšie ako iba ďalšia rozprávka objavujúca nový svet, má plnšie vyznenie a aj dobrý odkaz.

Neobyčajný svet

Neobyčajný svet nie je nezabudnuteľný kúsok ako v minulosti, keď prišiel do kín jeden výnimočný Disney ročne. Ale tá neúnavná snaha prináša nové postavy, či svety - nie je márna. A keď si vo finále uvedomíte, čo neznámy svet vlastne reprezentuje, možno vám prinesie spomienky na istý seriál, ktorý ste pozerali v detstve. Toto je jeho celovečerná verzia zmiešaná s verneovským dobrodružstvom a má potenciál aj na druhé pozretie.

Strange World (USA, 2022, 102 min.)
Réžia: Don Hall, Qui Nguyen. Scenár: Qui Nguyen. Hlasy v originálnom znení: Jake Gyllenhaal, Dennis Quaid, Jaboukie Young-White, Gabrielle Union, Lucy Liu, Karan Soni, Alan Tudyk, Adelina Anthony, Abraham Benrubi, Jonathan Melo ...

autor Michal Korec 24.11.2022
7.5
NEOBYČAJNÝ SVET