DIEVČA A PAVÚK

DIEVČA A PAVÚK

7.0

Filmový festival Berlinale nám vo svojom poslednom ročníku ponúkol snímky, medzi ktorými sa objavil i švajčiarsky Das Mädchen und die Spinne (Dievča a pavúk). Psychologická svojskosť bola ocenená dvomi soškami, a to cenou medzinárodnej federácie filmových kritikov (FIPRESCI) ako i ocenením za réžiu pre súrodeneckú dvojicu Ramon a Silvan Zürcherovcov. Na dôvažok ju vďaka vrelému prijatiu kritikov všeobecne sprevádza mimoriadne priaznivá reputácia. Je tak výrazný status zaslúžený? No, ako sa to vezme.

Lisa sa sťahuje do nového nájmu. Touto cestou za sebou zanecháva nie len bydlisko, ale aj všetkých jeho obyvateľov vrátane spolubývajúcej Mary. Zdanlivo rutinná záležitosť s postupujúcou stopážou nadobúda hĺbku a vážnosť, ktorá odhaľuje dlho pochované emócie, pravé nátury vzájomných vzťahov a ukazuje, že i pod zdanlivo zrkadlovo čistou hladinou sa môže ukrývať blato.

Z 90-minútového filmu srší minimalizmus, ktorý – ako povestné príslovie o dvoch hranách čepele meča – predstavuje plusy aj mínusy. Pozitíva spočívajú v tom, že vďaka nikam sa neponáhľajúcej sonde do psyché postáv nám nie je dej servírovaný na podnose a sledujúci je tak nútený premýšľať a siahať po vlastnej interpretácii. Nevýhoda je tá, že pokiaľ sa to s úspornosťou preženie, tvorcovia ostanú pri praskaní škrupiny a neukážu nám, čo leží pod ňou – to je nanešťastie aj prípadom u Dievčaťa a pavúka.

Výprava je minimalistická, celé sa to odohráva v dvoch bytových domoch, a teda v tom, z ktorého sa Lisa v podaní Liliane Amuat sťahuje a v tom, do ktorého sa prichádza ubytovať. Úzke výpravné mantinely fungujú ako pokrývka nad vriacim hrncom – atmosféra je často dusivá, napätie latentné, avšak vždy-prítomné. Fakt, že všetky postavy ponúkajú spoľahlivo prirodzené výkony divácky pôžitok ešte navyšuje. Teda, prirodzené ako kedy, pretože prvých asi 20 minút pôsobí strojene. Akoby sa tu doslovne adaptovalo literárne dielo.

Dievča a pavúk

Z náhodných monológov postáv strieka atrament existencionalistických noviel na štýl Sartra či Camusa a ich výrazy sú napáchnuté sociálno-psychologickou tvorbou napr. takého Dostojevského. Takto opisne to znie pekne, ale v praxi to predstavuje tŕň v päte – strašne to vytŕča. Úvodná stať má jednoducho pachuť divadelného experimentovania, ktoré malo skončiť v koši.

Keď už som si myslel, že sa nastolená paradigma nezmení a režírujúce i za scenárom stojace dvojčatá nám naservírovali ďalší z myriady samoúčelne artových výplachov, dostaví sa zmena k lepšiemu. V prvom rade za to môže zmena lokality, v druhom rade je pod to podpísaná prehlbujúca sa atmosféra a ono metaforické „ťukanie na krehkú škrupinu vzťahov a vnútorného prežívania“.

Napriek tomu, že som si následne zvyšok filmu užil a psychologicky ide o podarené a sugestívne dielo, tvorcovia sa nikdy neodhodlajú prejsť s našľapovania ľadu k jeho rozbíjaniu. To úplne neškodí, no ak sú naznačované antipatie, pocity existenčnej fóbie, či obáv zo zmeny iba tu a tam na sekundu-dve reflektované, ak sa strach zo samoty, úzkosť z nešťastnej lásky, či komplikovaný vzťah matky a dcéry len letmo načrtne, divák ostáva ochudobnený o čo i len čiastkovú ruptúru a následný kolaps, ktorý dielam dodáva náboj.

Dievča a pavúk

Kamera so strihom podporujú neustále vnútorné napätie a rozorvanosť postáv. Často má obraz charakter výpovede, kedy je snímaná jediná postava poskytujúca rozprávanie, ktoré nadobúda aspekt buď knižného filozofovania alebo spomienkovej kontemplácie.

Hudbe dominuje žáner klasickej muziky, kde sú najvýraznejšie sláčiky a dostaví sa prominentné použitie osemdesiatkového popového hitu, Voyage Voyage, od francúzskej hviezdičky Desireless. Ten sa tu objaví nie len ako súčasť soundtracku, ale aj v klavírnom prevedení jednej z postáv.

Dievča a pavúk

Das Mädchen und die Spinne na to ide inverzne: neukáže nám jadro mnohorakých vzťahov, ani pramene prežívaných emócií. Miesto toho ukáže všetko naokolo. Konečný výsledok potom funguje ako vystrihnutý obrázok, ktorý nemáme k dispozícii, no ako náhle sa pozrieme na papier, z ktorého ho vystrihli, prázdne miesto nám efektívne ukáže, čo sa na výkrese kedysi nachádzalo. Stále to ale nie je dosť na to, aby sme vedeli, či tá ovca bola čierna, biela alebo či šlo o barana; či tá ryba mala veľa šupín a akou farbou hýrili jej plutvy – vieme si skutočnosť iba zúžiť na určitý okruh alternatív – tak ako posolstvo, dej a vyznenie švajčiarskeho titulu.

Zaujímavý experiment doplácajúci na plytkosť náporu, aký kladie scenár na konflikt a interakcie postáv. A možno šlo Zürcherovcom práve o to –  ignorovať konflikt a nechať na pozerajúcom, nech sa prejaví jeho fantázia. Kto vie. Možno táto srdečná pozvánka k voľnej interpretácii je dôvodom, prečo si viem predstaviť opätovne sa na film o rok-dva pozrieť. Ergo vám nemôžem než odporučiť to isté, aspoň ten jediný premiérový raz.

Das Mädchen und die Spinne (Švajčiarsko, 2021, 98 min.)
Réžia: Ramon Zürcher, Silvan Zürcher. Scenár: Ramon Zürcher, Silvan Zürcher. Hrajú: Henriette Confurius, Liliane Amuat, Ursina Lardi, Flurin Giger, André Hennicke, Ivan Georgiev, Dagna Litzenberger-Vinet, Lea Draeger ...

autor Róbert Humeník 12.5.2022
7.0
DIEVČA A PAVÚK