DIVOCH (DIVOCH)

DIVOCH (DIVOCH)

7.0

Zbaľ veci a vypadni. Napríklad do divočiny. Odklon od bežného konzumného života s priehrštím monotónnych povinností je akousi žiadanou fatamorgánou pre ľudí, túžiacich uniknúť od strastí každodenného boja. V podhubí krízy stredného veku zažíva podobné pocity aj Martin, hlavná postava dánskej komédie Divoch, ktorá je súčasťou každoročnej prehliadky severskej kinematografie Scandi. Skrátka sa vyzbrojený lukom a obalený v kožušine zoberie a vyparí z dohľadu rodiny a známych...do nórskej divočiny.

Nové prostredie a harmónia s prírodou však nie sú také jednoduché, ako si ich predstavoval. Veľmi intenzívne po ňom pátra rodina a po jednej epizóde sa k nemu pridáva drogový díler Musu. Spolu sa táto podivná dvojica vydáva na púť po fjordoch, v snahe uniknúť pred problémami. Martin hlavne pred rodinou, Musu pred políciou, no v pätách im je aj nasrdená vikingská komunita, ktorej šliapli na pomyselné hrdé kurie oko severských národov.

Pri sledovaní Divocha sa prikradnú spomienky na viaceré známe filmy, ktoré sa priamo či nepriamo obtreli o podobnú tému. Reč je napríklad o fantastickom Úteku do divočiny od Seana Penna, spoločenský exit Reese Witherspoon v Divočine alebo aj oscarová Zem nomádov, v ktorej však postavy zvolili kočovný spôsob života viac-menej nedobrovoľne. Divoch je ale iný. Žánrovo sa radí medzi komédie a vzhľadom na severský pôvod možno očakávať fundamenty bizarnosti a čierneho humoru.

Martina stretáme na začiatku filmu už priamo v lone prírody. Nedarí sa mu zabezpečiť si úplné základy a pomerne rýchlo dostávame prvé porcie odľahčeného humoru vo veľmi vydarených scénach (napríklad návšteva pumpy). Režisér Thomas Daneskov, ktorý je aj spoluautorom scenára si berie do parády ideu o modernom človeku, schopnom len tak z minúty na minútu opustiť zaužívané koľaje modernej society. Myšlienke na ľahké prežitie v divočine režisér nastavuje pozoruhodne satirické zrkadlo, čím poľahky stiera tento mýtus.

Divoch (Divoch)

No nie je to len o samotnom úteku a túžbe po reštarte či nasatí inej perspektívy života. Divoch sa vŕta aj v témach postavenia muža v spoločnosti ako „vodcu“ svorky a aj v prostom fakte, že každý máme obmedzené množstvo času. V tejto vetve je príznačný najmä policajný vyšetrovateľ. Martinove dôvody na útek od kariéry a rodiny sú pomerne dlhšiu prezentované len potajme, aj keď sa dajú odtušiť. Film tak hlavne v strede nevie úplne strhnúť, ale ide o menšiu prekážku, než by sa zdalo.

Divoch je slušnou variáciou na príbuzné snímky a vydarenou kombináciou medzi vážnou a odľahčenou kinematografiou, presne tak ako sme pri nakúkaní do severských kinematografií zvyknutí. Vo vážnejších scénach, kedy treba medzi charaktermi vytvoriť dialógovú hĺbku, sa opiera o sociálnu kritiku konzumu a inokedy ponúka nesmierne úsmevné momenty, napriek tomu, že sa miestami neštíti siahnuť po klišé (vyobrazenie polície). Inteligencia daného humoru je našťastie zaručená a filmu sa ju darí napĺňať aj v zdanlivo nesúvisiacich scénach, napríklad pri hádke náhodnej manželskej dvojice.

Divoch (Divoch)

Keďže sa film väčšinou odohráva v divočine, tak sú zaručené epické zábery na prírodu. Fjordy, kopa stromov, voľné priestranstvo a pocit slobody. Sprevádza ich príjemná hudba a keď treba, tak aj trocha krvi. Na Severe totiž platí, že krv a sneh idú zákonite k sebe. Divoch je príjemným festivalovým vetrom, ktorý vanie z chladných severských končín, no zaručene diváka chladným nezanechá, aj keď nedokáže fatálne strhnúť.

Vildmænd (Dánsko, 2021, 102 min.)
Réžia: Thomas Daneskov. Scenár: Thomas Daneskov, Morten Pape. Hrajú: Rasmus Bjerg, Zaki Youssef, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Marco Ilsø ...

autor Lukáš Slovák 12.5.2022