DOCTOR STRANGE V MNOHOVESMÍRE ŠIALENSTVA

6.5

Je to čoraz ťažšie pre Marvel držať sériu filmov pokope. Nadviazať po emotívnom Spider-Manovi: Bez domova, kde sa Doctor Strange mihol v dôležitých momentoch, je náročné. Od úvodných minút je zrejmé, že sa tu nebude behať len po známych lokáloch – intro štartuje v neznámej dimenzii, kde sa tri postavy zapájajú do boja o magickú knihu. Potom príde teória, že to možno bol iba sen. No možno sny sú len odrazom diania v inej dimenzii a je načase pustiť sa do objavovania multiverza, lebo istá osoba má s ním celkom smelý plán.

Pri Marvel filmoch je čoraz ťažšie aj písať o osobách či udalostiach bez toho, aby nastúpili spoilery. Ak ste videli trailer, asi čakáte, že sa budú mlátiť dobrý a zlý Doctor Strange. Áno, scény prídu a majú v kontexte istý zmysel. Rovnako aj to, že Doctorov je tu viacero, keď beháme po multiverze. A nebude to jediná osoba, ktorú vidíme vo viacerých verziách.

Z traileru je zrejmé, že istú rolu hrá aj Wanda Maximoff. Jednu vec azda môžem prezradiť – ženské úlohy sú posilnené a je tu nová postava America Chavéz s unikátnou vlastnosťou, ktorá sa týka multiverza. Tínendžerka America má neznámy pôvod, je pomerne zraniteľná a vhodne zapadne do celého diania. Netrvá dlho, kým sa v scenári jasne vymedzia motivácie postáv, určí zloduch a potom začne film lietať ako na horskej dráhe.

Multiverse je v súčasnosti veľký pojem, ktorý Doctor Strange berie po svojom, naplno pracuje s viacerými dimenziami a z nich vznikajú viaceré vtipné či dramatické situácie. Zároveň predstavuje riziko strácania pozornosti diváka pri ponáraní sa do veľkých experimentov (nie úplne v štýle x dimenzií Inception, ale nemá od toho ďaleko).

Postavy totiž skáču alebo ovládajú svoje druhé zovňajšky v inom mieste, čo vydá na pekné efekty i myšlienky, ale triešti súdržnosť filmu. Tá je veľmi rýchlo rozmlátená dobrovoľným prístupom, že namiesto celistvého deja, napredovania a gradácie je film zložený z 20- až 25-minútových sekvencií, ktoré sú citeľne odlišné a uchvátia možno len tým, že ponúknu vždy iný súboj, nápad alebo sčasti vizuálnu formu. No spoliehanie sa na efekt náhody (veď z iného vesmíru sa dá všeličo vybrať) je tentokrát podozrivo vysoké.

Doctor Strange v mnohovesmíre šialenstva

Doctora Strangea má pod palcom Sam Raimi (20 rokov po prvom Spider-Manovi) a tvorcovia si sľubovali aj príklon k hororu či obskúrnym líniám. Temnota sa prejavuje vo viacerých smeroch: jednak spracovaných témach, neskôr aj v miere komiksovej brutality (niežeby tu striekala krv na všetky strany, to si Marvel stráži) a aj nejednej ľakačke, ktorá v 3D slušne vyznie. Spojenie napätia, troška záhrobia či niektorých akcií, kde sa niekto krvilačne tvári a brutálne postupuje ďalej otvára slušné možnosti a azda budete hľadať rôzne odkazy.

Za obrovský rozpočet dostávame rozmanité masívne akčné scény. Prvý súboj s obrovským okom nezaprie Raimiho štýl, je to solídna akcia v uliciach veľkomesta s niekoľkými postavami. Odohrá sa v našom svete, je prehľadná a ešte navodí atmosféru. Každý ďalší súboj už stráca časť bodov, lebo sa používajú tie isté efekty (kamerový prelet cez oko, skok do iného vesmíru v zlomku poslednej sekundy). Boje sa síce odohrajú na inom mieste a inými účastníkmi, čo vydá na slušný potenciál, ale dve postavy sa nemenia, skôr ostatní.

Máme tu vizuálne výbornú audiovizuálnu chuťovku („hudobný súboj“) i ošúchané idey (skalní megadémoni?). Akcia ukazuje aktuálnu formu Marvel blockbustru: dokážeme takmer všetko, kamera letí, hudba duní, všetko sa trasie, kúzla sú efektné – a po istom čase to ale začne všetko nudiť. Paradox je, že niektoré dialógy sú zbytočné, tak sa tešíte na akcie, ale aj počas nich sa vaša pozornosť otupí. (Fakt by som rád videl prvý 160-minútový zostrih.)

Solídne momenty prídu niekde v druhej tretine, kedy sa presunieme do iného vesmíru a tvorcovia začnú ísť do neznáma – nevieme úplne ako svet funguje, ktorý je to rok, pravidlá sú naopak a Steven Strange si kladie otázku, či by tu mal šancu s Christine. Avšak presne v tomto univerze dorazí aj vrchol bizarnosti filmu, istá sekvencia, ktorá dokazuje ako Marvel silene tlačí istú formu ansámblu do každého filmu, kde môže. Nemá to význam pre dej či posun, je to samoúčelná akčná sekvencia pre fanúšikov, ktorí si môžu odškrtnúť koho tam videli a mohli o tom diskutovať. A to píšem ako znalec postáv (sekvencia skôr potvrdzuje, že Disney preberá už ďalších Marvel hrdinov z bývalého košiara Foxu).

Druhý Doctor Strange prišiel s vysokými očakávaniami – ako prvý Marvel po Spider-Manovi Bez domova, s témou multiverza a prísľubom režiséra hororov Sama Raimiho. Výsledkom je akčný spektákel s rozmlátenou pozornosťou, kde sú príbeh a motivácia vopred jasné a vám iba ostáva pozerať sa, čo sa deje naokolo.

Je to atrakcia pre obrovské IMAX plátno, kde aj 3D slušne funguje a autori chcú, aby fanúšikovia hovorili o tom, čo sa im tam podarilo napchať a aké je to krásne farebné, inokedy megalomansky akčné či hororové. Akurát tie polohororové scény pôsobia ako-tak sviežo a vražedne, no Marvel už dlho nemal taký nesúdržný kus.

PS – Mnohí kritizovali pomalé tempo či veľa nových hrdinov pri Eternals, no tam si Chloé Zhao rozhodne nástup, vývoj i finále postrážila. Nový Doctor je presný opak – ale možno bude viac imponovať zbrklosťou fanúšikom, ktorým pripadali Eternals naťahovaní.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (USA, 2022, 126 min.)
Réžia: Sam Raimi. Scenár: Michael Waldron. Hrajú: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong, Chiwetel Ejiofor, Xochitl Gomez, Rachel McAdams, Adam Hugill. Jazykové verzie: slovenský dabing (2D, 3D), 2D anglicky so slovenskými titulkami

autor Michal Korec 5.5.2022
6.5
+ téma multiverza