ETERNALS

ETERNALS

7.5

Hodnotenie sa vzťahuje na IMAX zážitok

O Eternals sa už nedá písať bez vonkajšieho vplyvu. Skôr ako sa film dostal k nám, predstihli ho zahraničné kritiky, najtvrdšie zo všetkých filmov Marvelu (ešte aj oproti druhému Thorovi či Iron Manovi). Ale čerstvá oscarová režisérka Chloé Zhao (Nomadland) nakrútila zaujímavý kúsok a má väčšie ambície ako sekanie starých známych do nových akcií. Zaoberá sa vážnymi dilemami, dá si načas a ukazuje, že je na čase začať s Marvel sériou aj experimentovať a ohýbať ju do nových smerov, ako len nasledovať jeden vzorec.

Základná pointa je, že Eternals dorazili na Zem pred sedem tisíc rokmi a stále tu sú. Dejiny ľudí nemenia, iba sa prizerajú, občas ľudstvo niekam šťuchnú a slúžia na boj proti Deviantom, ktorí sa akurát s novými druhmi vynárajú v súčasnosti, keď Eternals žijú na rôznych častiach Zeme. Lenže Devianti tiež patria do istej formy plánu, ktorý sa začína napĺňať. Preto je potrebné, aby sa Eternals zas spojili a riešili ho.

Eternals vás ovalia dĺžkou 157 minút. Ale keďže si potrebujú vybudovať svoj kúsok univerza, predstaviť 10 hrdinov, zápletku či zloducha, nie je to márna stopáž. Všetkých desať hrdinov je úplne nových, a tak si treba vyhradiť čas, aby sme sa dostali každému pod kožu, spoznali jeho charakter i motiváciu. V desiatke nájdeme rozmanité typy: rozumná Ajak vedie tím, Sersi miluje ľudí a mení predmety na iné skupenstvo, Ikaris šľahá blesky z očí, Phastos tvorí vynálezy, Druig ovplyvní mysle, Thena je mocná bojovníčka... Niektorí sú viac originálni, iní menej, ale esenciálna myšlienka znie, že tvoria istú formu rodiny. Majú rôzny vek i vyspelosť.

Desať hrdinov je veľa a sám som sa občas pristihol, že v priebehu filmu rátam, koľkí sú na plátne a ktorých sme istý čas nevideli. ALE... tým, že dej smeruje k dôležitým momentom, vyšší počet je nutný a Chloé Zhao ich dobre manažuje. Mimoriadne podstatné sú vzťahy medzi nimi – niekde lovestory, inde konflikt, povaha ochrancu atď. Objavovanie postáv patrí k devíze prvej polovici filmu. Tú obohatí kopa skokov do minulosti so vzájomnými interakciami Eternals. Dostaneme sa do Babylonu, ríše Gupta, aj k Aztékom. Vďaka tomu film naberá na majestátnosti, cez toľké miesta i časové obdobia.

Eternals

Po 7 tisíc rokoch príde fatálna výzva, ktorú každý začne vnímať inak. A tým, že postavy žijú ohromnú dobu, sa začnú vynárať dve filozofické línie – ich vlastné a vzťah k Zemi. Prečo sa niektorí nevystoja a iní milujú? Má dakto ambíciu stať sa bohom či pomáhať ľuďom? Chloé Zhao ide hrdinom pod kožu a s niekoľkými výnimkami si sami vystačia po celý čas. Nepotrebuje sem vtrhnúť Dr. Strange, hoci odkazy na Thanosa existujú, aby sme vnímali, že sme stále v Marvel univerze. (Film by sa hravo obišiel aj bez nich.)

V druhej polovici sa odhalí plán a začne mela. Opäť primárne na úkor Eternals – vďaka tomu, že sú mocné bytosti, takmer nepotrebujú iných ľudí (možno na jeden milostný trojuholník či vtipného poskoka). Sebecky sa dejová línia sústredí iba na nich, ale vďaka tomu jasne pochopíte, že prečo vo finále dakto podporí iného a ďalšie postavy zvažujú iné kroky.

Eternals sú opak nedávneho Venoma. Bum, plesk, tam to muselo fičať a za 85 minút bez titulkov sme boli na konci. Na nič nebol čas a postavy sčasti len načrtnuté. Ale tu sa nájde pár minút na všetko. Aj na ľahkú milostnú scénu, ktorú by ste v komikse nečakali, aj na rozjímanie o ľudstve v priebehu času i vlastnom údele na Zemi. Je jasné, že nie každý 7 tisíc rokov prežije v pohode a na postavách cítiť únavu. Ak sa naladíte na túto nôtu, že nepotrebujete vidieť iba zbesilú akciu a lacné vtipy, no aj rozpoloženie hrdinov, bude už dobre.

Eternals

Akčné scény nechýbajú. Už v prvej polovici sa dočkáme bojov s Deviantmi, film príkladne ukazuje, že sa môžu odohrávať na dennom svetle, nie iba v typickom šere. Dajú sa vychutnať naplno, obdivovať jednotlivé schopnosti hrdinov a čím sme ďalej, tým viac gradujú. Rozhodne treba pochváliť ako zapadnú do kontextu Eternals. Musia byť fakt obrovské, lebo enormné možnosti si pýtajú veľké bojisko. Mega-akcie sú u Marvelu očakávané, aj Shang-Chi prešaltoval vo finálnej tretine do digifest akčného módu. Tento film má epické finále, ale vzhľadom na svoj koncept nepôsobí ako päsť na oko, ale skôr graduje z dovtedajšieho diania.

Prečo sú na film rozpoltené názory, keď obsahuje všetko zo žánru: predstavenie hrdinov, akcie aj štipku humoru? Na jednej strane je to rozbitou štruktúrou. Namiesto lineárneho rozprávania sa súkajú spätné scény v oboch poloviciach a sčasti sa mení videné dianie. Potom je to pomalšie tempo, hoci slúži ku cti. Dlhé dialógy, menej rýchlych gagov. Niežeby nemal film zábavné momenty, no nie je to ľahkovážna zábava, Chloé Zhao od nás chce, aby sme chápali hrdinov. Azda ich je veľa na bežného diváka a podľa očakávaní budú niektorí šomrať, že nie každý dostane rovnaký priestor.

Eternals

To môže byť aj ďalšie plus. Väčšina rolí je obsadená výborne a najlepšie utkvie v pamäti Gemma Chan, má patrične veľký part. Malým objavom je Lia McHugh v roli Sprite. Salma Hayek a Angelina Jolie s menším priestorom, ale úplne iným zameraním si zoberú pár scén pre seba. Mužskí borci sa sústredia buď na akciu či humor – toto je prvý film, kde mi nevadí Kumail Nanjiani, naopak, jeho pôvod je skvelo využitý v postave.

Chloé Zhao má pre nás iný film z Marvel univerza – doteraz som prekvapený, že jej ho Disney neprestrihal. Je to odvaha uviesť rozťahaný blockbuster, kde sa o postavy stará rovnako ako o veľkolepú trikovú akciu. Je tu priestor pre hercov rôzneho pohlavia i pleti – a variabilita je prenesená do postáv. Áno, nejeden fanúšik sa bude oháňať, že to nemá tempo, alebo že to do Marvel sveta nepatrí. Paradoxne, na filme mi viac vadia tie nútené ikonické prvky – potitulkové scény, napasovanie na Fázu 4 a pod. Bez nich by bol ešte lepší.

PS – Film je vhodné vidieť v IMAX, má mnohé veľkolepé scény v plnom formáte, dosť dobrý zvuk a aj 3D sa po dlhom čase vydarilo. Skóre platí tam, ostatní si odpočítajte pol boda.

Eternals (UK / USA, 2021, 157 min.)
Réžia: Chloé Zhao. Scenár: Chloé Zhao, Patrick Burleigh, Ryan Firpo. Hrajú: Gemma Chan, Richard Madden, Kumail Nanjiani, Lia McHugh, Brian Tyree Henry, Lauren Ridloff, Barry Keoghan, Don Lee, Kit Harington, Salma Hayek, Angelina Jolie...

autor Michal Korec 4.11.2021
7.5
ETERNALS