ODMÄK |
ODMÄK |
Streamovacie spoločnosti nám na relatívne pravidelnej báze dávkujú kvalitné seriálové krimi drámy, v ktorých je pátranie po záhadnom vrahovi úzko prepletené s traumami a tajomstvami najbližších obete či samotných vyšetrovateľov úpenlivo túžiacich po osobnej očiste. Za ostatné roky možno spomenúť švédsky Björnstad (2020), španielsku Nevinu (2021) či americkú Mare z Easttownu (2021) s oscarovou Kate Winslet.
HBO Max sa tentokrát rozhodlo obohatiť svoj krimi obsah o poľského reprezentanta v podobe šesťdielnej minisérie Odmäk / Odwilż. Podpísaný je pod ňu syn známeho poľského režiséra Andrzeja Żuławského (Possession (1981)) a herečky Małgorzaty Braunekovej. Xawery Żuławski debutoval v roku 2006 celovečerným filmom Chaos, ktorý mu na poľskom filmovom festivale v Gdyni vyniesol ocenenie Najlepší debutujúci režisér. Hoci v prípade Odwilżu nejde o jeho seriálovú prvotinu, rozhodne možno hovoriť o jeho doposiaľ najvýraznejšom počine, ktorým si pravdepodobne získa pozornosť nejedného diváka.
Keď sa v ľadových vodách poľskej rieky Odra nájde telo mladej ženy, vyšetrovania sa ujíma policajná detektívka Katarzyna Zawieja (Katarzyna Wajda). Atraktívna žena s tvrdou náturou sa popri svojej vyčerpávajúcej práci vyrovnáva s pomerne čerstvou smrťou manžela - policajta, ktorú prokuratúra práve uzavrela s verdiktom jasnej samovraždy. Zawieja sa plnohodnotne oddáva novému prípadu a jej malá dcérka čoraz viac trpí jej neprítomnosťou. Tentokrát však nepátra iba po vrahovi, obeť stihla tesne pred smrťou porodiť. A niekde tam vonku sa pravdepodobne stále nachádza novorodenec, ktorý bojuje o život v tomto zvláštnom svete.
Hoci divák prípad rozuzľuje iba v pozvoľnom tempe, podľa pravidiel HBO (dve epizódy za týždeň), s ktorými sa navyše zosynchronizoval aj samotný seriál dávkujúci pomalší vývoj zamotanej mozaiky, vďaka vydarenému vizuálu a napätej atmosfére pozornosť priaznivcov kriminálnych drám nestratí. Práve naopak, zbieranie záchytných bodov a následne ocitnutie sa v slepej uličke vyžadujúce si spätný krok iba viac nahlodáva jeho zvedavosť a túžbu po odhalení pravdy. Spolu s detektívkou je vystavovaný sústavným prídelom falošne podsúvaných stôp v podobe premenlivého správania zúčastnených.
Sledujeme spleť rôznych charakterov postáv z odlišných spoločenských vrstiev, ktoré však nemožno jednoducho kategorizovať na dobré a zlé. A práve nečiernobiele vykreslenie dodáva na ich autentickosti a striedavo vrhá tieň podozrenia na každého jedného z nich. Dôvody na zavraždenie dcéry okresného prokurátora Strzeleckého (Boguslaw Linda) a manželky Kosińskeho (Sebastian Fabijanski) s balíkom dlhov a množstvom nepriateľov, sa hľadajú snáď samé. Hneď pilotná časť na nás tasí niekoľko dôležitých záchytných bodov. No viac-menej ide iba o šikovnú hru s cieľom zmiasť a vybudovať u diváka mylný pocit, že má navrch. Skutočné esá si však seriál pevne stráži v rukáve.
Nepoškvrnená nie je ani samotná Zawieja. Pri svojom hrdinskom boji za spravodlivosť naráža na vlastnú pravidelnú omylnosť. Pociťovanú krivda z uzavretia manželovho prípadu pretavuje aj do pracovného prostredia. Ako čerstvá vdova sa cíti byť zradená systémom, ktorému tak verne slúži a prináša pravidelné obety. Prehrávaný boj s vnútornými konfliktami ju o to viac poháňa v túžbe vyriešiť situáciu, ktorú má ešte ako tak v rukách. Lenže, zatiaľ čo tam vonku hľadá dieťa, ktoré už možno ani nežije, jej vlastná dcéra stráca pevnú pôdu pod nohami a akékoľvek istoty.
Vzhľadom na množstvo pribúdajúcich detektívnym thrilerov aj v Odwilże vnímame určité známe vzorce nielen z hľadiska dejového vývoja, ale aj vo vykreslení charakterov. Pri pohľade na Zawieju dokonca mnohokrát pozorujeme odraz spomínanej Mare z Eastownu. Zrkadlí sa v jej odhodlaní, v prežívanom smútku a rovnako aj v boji o rešpekt v čisto mužskom kolektíve. Na druhej strane však nemožno povedať, že by sa v prípade poľského seriálu jednalo iba o čisté vykrádanie svojich predchodcov. Dláždi si vlastnú cestu, má čo ponúknuť a v detailoch dokáže byť poriadne surový. Hereckému osadenstvu velí práve Katarzyna Wajda stvárňujúca Zawieju ako nezastaviteľné tornádo. A hoci miniséria neponúka tie najväčšie poľské esá, väčšina výkonov sa drží na slušnej úrovni.
Po vizuálnej stránke ide o vydarené dielo pripomínajúce severskú estetičnosť zahalenú do studených tónov, v ktorých sa miesi hustá hmla či neutíchajúci dážď umocňujúci bezútešnosť situácie. Keďže v Odwilże sa stretla čiastočná zostava z oceňovaného krimi seriálu Wataha (2014 – 2019), za scenárom, ktorý ale miestami jemne drhne, stojí opäť Marta Szymanek a Piotr Szymanek. O zhodu ide aj v prípade kameramana Tomasza Naumiuka. Detailné a častokrát i nepríjemné zábery strieda na oplátku oku lahodiaci širokouhlý pohľad na mesto či mohutné praskajúce kryhy.
Odmäk / Odwilż je o menších i väčších hriechoch, ktoré pácha každý z nás a o znášaní ich dôsledkov. Pracuje s témou odpustenia, vyrovnávania sa so stratou ako aj so zachytením miery možného devastačného dopadu náročnej profesie na jedinca a jeho rodinu. Ide o prvú poľskú sériu z produkcie Max Original, ktorá sa počas prvý dní stala nielen najsledovanejšou produkciou v Poľsku, ale svoje prvenstvo si vydobyla aj v európskom rebríčku. Vydajte sa na cestu prípadom, v ktorom s každou novou stopou prichádza nové podozrenie.
Odwilz (UK / Poľsko, 2022, 292 min.)
Réžia: Xawery Zulawski. Scenár: Marta Szymanek, Piotr Szymanek. Hrajú: Katarzyna Wajda, Bartlomiej Kotschedoff, Juliusz Chrzastowski, Andrzej Grabowski, Boguslaw Linda, Arkadiusz Buszko, Joanna Matuszak, Konrad Pawicki, Wojciech Sandach, Marcelina Stepkowska ...