JEŽKO SONIC 2

JEŽKO SONIC 2

6.5

Najdôležitejšia veta z recenzie prvého dielu podotkla, že „treba vyhodiť nudné civilné scény a vložiť ešte viac videoherných prvkov“. Dvojka si jednu jej časť zobrala k srdcu a druhú veľmi nie. Tým, že sa tu zišiel rovnaký kreatívny tím, sa do veľkej miery rysujú jasné očakávania. Zobral existujúci vzorec a urobil dvojku tradične väčšiu, sčasti akčnejšiu a bohatšiu.

Prológ nás zavedie na koniec prvej časti, keď Dr. Robotnik stroskotal na planéte s obrovskými hríbmi a teraz hľadá cestu späť na Zem. Na jeho prekvapenie sa otvorí istý portál a z neho vypadne potenciálny pomocník. Na našej planéte medzičasom čaká Sonica víkend bez famílie (idú totiž na svadbu na Havaj), takže si ho chce užiť po svojom, ale z iného sveta k nemu doslova priletí žltý pomocník Tails. Bude ho potrebovať, lebo keď sa Dr. Robotnik dorúti v novom šate s červeným naštvaným supersilným kamošom Knuckles, sily sa značne vyrovnajú. Zraky všetkých sa upnú na všemocný zelený smaragd, ktorý venuje majiteľovi schopnosť meniť myšlienky na realitu – ale najprv k nemu treba nájsť kompas, ktorý leží na Sibíri...

Druhý Sonic pôsobí na jednej strane ako repete súboja ikonického dua proti Dr. Robotnikovi, ale na scénu povolá ďalších farebných ježurov, pričom každý má iné schopnosti, aj pomôcky. Tails sa od začiatku javí ako bojko, no má odvahu a parádny arzenál pomôcok, ktoré sa zídu neskôr. Jeho chvost mu umožňuje lietať, čo ocení partia v neskorších chvíľach. Knuckles je červený hromotĺk s úžasnou silou – to, čo Sonic koncentruje do neuveriteľnej rýchlosti, dokáže on vtesnať do obrovskej päste a udrieť na nevídaný efekt.

Netreba si nahovárať, že videohry Sonica majú úžasný dej – beháte v leveloch, beriete zlaté prstene, bojujete s bossmi a najmä ukážete skvelú rýchlosť. Preto tvoriť 122-minútové pokračovanie je veľká misia – a nie vždy sa vyplatila. Autori nemajú toľko deja, aby zaplnili viac ako dve hodiny. Nehovoriac o tom, že pre deti je to krutá stopáž, na WC ujdú počas druhej tretiny. Nutnosť vkladať do deja civilné scény sa nevytratila ani tu a nie som si istý, či deti majú záujem sledovať nevydarenú svadbu alebo iné vtipy na rôzne latté. Kým sa na Sibíri odohrá tanečný súboj, môžete to brať ako situačnú komédiu, kedy sa Sonic a Tails môžu predviesť v plnej paráde. No všetky scény bez superschopností sú len tmel a film by sa určite zaobišiel aj bez nich.

Ježko Sonic 2

Bohato by dvojke stačilo 100 minút, získala by väčšiu dynamiku a vynikli by videoherné, celkom podarené scény. Vloženie troch postáv so superschopnosťami posilňuje vyznenie druhej časti, treba ich však nechať vyniknúť, nie kaziť svadby a miešať sa do civilných životov (agentská línia je zbytočná). Na bláznivé kúsky ako z komiksov prídu detskí diváci a tie im treba dopriať. Vôbec nevadí, že najprv sme na Sibíri a Sonic či Knuckles snowboardujú na troskách alebo sa iná sekvencia odohrá v podmorskom chráme. To sú presne videoherné časti, aké chceme vidieť za hollywoodske peniaze. Že modrý Sonic je rýchly, žltý Tails lieta, červený Knuckles má ohromnú silu a zváži ku komu sa pridať a smaragd je zelený, všemohúci predmet.

Ak by autori vystrihli 20 minút zbytočností, bol by to parádny videoherný film, ktorý by poňal esenciu hier do výbornej podoby. Striedali by sa tam levely (lokality), v každej by bolo čosi napínavé (súboj na skalách, snežné prostredie, starobylé) a vrcholilo by to finále. Inak tam sa ukazuje potenciál, že ak autori chcú, tvoria bláznivo prehnané akcie a je radosť ich pozerať. Z hereckých kreácií sa naplno využíva Jim Carrey (u nás Dušan Cinkota), ktorý hrá zloducha vo vrcholnej forme ako Grincha pred 20 rokmi. Ostatní sú krovie.

Ježko Sonic 2

Ako povedal po filme jeden chalan, snáď do roka bude trojka. Autori zase naznačujú ďalšiu postavu a určite nechcú skončiť. Držím im palce, aby si opäť zobrali radu k srdcu: venujte sa animovaným postavičkám, využite ich, pridávajte aj nové (i keď otázne je dokedy). Ale vypustite vatu, tá určite nebaví hráčov, deti ani rodičov. Dávam o pol boda viac ako jednotke, ale ovácie na akože top film podľa videohry si šetrím.

Sonic the Hedgehog 2 (Japonsko / USA, 2022, 122 min.)
Réžia: Jeff Fowler. Scenár: Pat Casey, Josh Miller, John Whittington. Hrajú v slovenskom znení: Branislav Deák, Štefan Martinovič, Dušan Cinkota, Petra Vajdová, Kamila Magálová, Peter Rúfus, Přemysl Boublík, Gabriela Dzuríková, František Kovár, Lukáš Dóza, Martinka Kapráliková, René Jankovič...

autor Michal Korec 3.4.2022
6.5
JEŽKO SONIC 2