EPILÓG LÁSKY |
EPILÓG LÁSKY |
Čo sa stane s láskou po vzťahu? Asi vám napadne, že to záleží najmä na tom, ako vzťah skončil. No možno je to v skutočnosti len na nás. Mary, hlavnú postava vydarenej britskej drámy Epilóg lásky (After Love), v tomto smere čaká drsná skúška. Pri oplakávaní manželovej smrti totiž zistí, že milovaný muž žil celé roky dvoma životmi. Film Aleema Khana sa môže pochváliť šiestimi trofejami z British Independent Film Awards a štyrmi nomináciami na ceny BAFTA, ktoré sa budú rozdávať v marci. Aktuálne ho môžete zachytiť v premiére na HBO GO.
Šesťdesiatročná Mary (Joanna Scanlan) žije na juhu Anglicka pokojným a láskyplným životom s manželom Ahmedom (Nasser Memarzia). Pre námorníka pakistanského pôvodu pred mnohými rokmi konvertovala na islam, prijala jeho zvyky a tradície a už nikdy sa neohliadla späť. Hoci im nebolo dopriate vychovávať spoločného potomka, bol to šťastný život a dobré manželstvo. To si aspoň Mary myslela až do chvíle, keď Ahmed z ničoho nič skolaboval a zomrel.
Prázdnotu a žiaľ čoskoro vystriedajú celkom nové, avšak o nič príjemnejšie pocity. V peňaženke a mobile mŕtveho muža totiž Mary nachádza indície, že k nej Ahmed nebol práve najúprimnejší. Nasleduje cesta na opačnú stranu lamanšského prieplavu, kde v nenápadnom radovom domčeku žije Ahmedova utajovaná milenka – a dokonca aj nemanželský syn.
Zhodou náhod sa Mary podarí infiltrovať do ich života ako upratovačke, ktorá má pomáhať s plánovaným sťahovaním. Získava jedinečnú, no pekelne sebatrýznivú príležitosť nahliadnuť do druhej domácnosti muža, ktorého až donedávna považovala za „svojho”. Masochistické stalkovanie však má svoje dôsledky. Keď totiž Mary zistí, že by od nej slobodomyseľná a emancipovaná Génévieve (Nathalie Richard) hádam ani nemohla byť odlišnejšia, začína prehodnocovať celý svoj doterajší život.
Východisková zápletka filmu Epilóg lásky nie je v princípe ničím prevratným. Známou klasikou na podobnú tému je napríklad Náhodné stretnutie (1999) Sydneho Pollacka, kde sa zoznámenie dvoch podvádzaných pozostalých dokonca skončí romantikou. Epilóg lásky je však predsa len o kus menej „cheesy”. Miesto expresívnej melodrámy sa sústredí na citlivú drobnokresbu svojej hlavnej hrdinky a jej nezávideniahodnej situácie.
Samotný príbeh stojí na efektných náhodách a nemusíme každému jeho detailu úplne veriť. Hlavná hrdinka v skvelom podaní Joanny Scanlan to však svojou autenticitou kvalitne vyvažuje. Každým pohybom, pohľadom či záchvevom mimiky dokonale „predáva” rozpoloženie svojej postavy a umožňuje nám tak precítiť situáciu, v ktorej sa ocitla – aj keď by sme v jej koži možno konali inak. Podčiarkujú to aj na detaily vnímavá kamera a snové vsuvky, ktoré Maryine pocity tlmočia pomocou trefných metafor (napríklad, zosúvajúci sa útes ako symbol jej roztriešteného života). Za málovravnú Mary toho, napokon, veľa vo filme hovorí práve obraz.
Zaujímavý presah zápletke tiež pridáva kontext stretu kultúr. Mary sa kvôli láske totálne prispôsobila manželovým koreňom. Stala sa praktizujúcou moslimkou, naučila sa variť pakistanské jedlá, dokonale sa začlenila do jeho rodiny – a považovala to za najväčší prejav svojej oddanosti. Teraz však zisťuje, že Ahmed utekal k blonďavej Francúzske v obtiahnutých džínsoch, akoby na ničom z toho v skutočnosti nikdy nezáležalo.
Práve Maryin vnútorný boj medzi krivdou, smútením a sebazáchovným nutkaním poskladať z čriepkov svojho života opäť čosi zmysluplné napokon tvorí emocionálnu chrbticu Epilógu lásky. Na situáciu sa však budeme môcť pozrieť aj očami Génévieve či dospievajúceho Solomona, ktorí to, samozrejme, tiež nemajú ľahké.
Epilóg lásky je svieži a rýchly film na ťažkú tému, ktorú divákovi dokáže veľmi dobre sprostredkovať. Neplytvá slovami ani pátosom a aj keď príbeh drží pokope pomocou ťažšie uveriteľných náhod, autenticita jeho postáv a ich emócií to divákovi vynahrádza.
After Love (UK, 2020, 89 min.)
Réžia: Aleem Khan. Scenár: Aleem Khan. Hrajú: Joanna Scanlan, Nathalie Richard, Talid Arissm, Nasser Memarzia, Sudha Bhuchar, Nisha Chadha, Jabeen Butt, Subika Anwar-Khan, Elijah Braik ...