ZLATO

ZLATO

7.5

Filmová recenzia



Austrálsky survival thriller s názvom Zlato predstavuje Američana Zaca Efrona opäť mimo svojej pôvodnej škatuľky. Herec bezpečne vybočuje z pubertálnej filmovej mašinérie. Už len participáciou na Francovej pocte Tommymu Wiseauovi v snímke The Disaster Artist poslal divákom odkaz, že s ním môžu rátať v darebáckom čiernom humore à la James či Dave Franco. Ale aj, že svoje povestne iskrivé oči posadí do hlavy masovému vrahovi Tedovi Bundymu v v Berlingerovom životopisnom filme Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile.

Naopak, režisér a scenárista Zlata Anthony Hayes (Ten Empty, New Skin) vždy inklinoval k herectvu v rodnej Austrálii, kde hral zväčša vo vedľajších úlohách. Tie mu sadli, a tak si po Efronovom boku strihol jeho parťáka, domorodého šoféra Keitha, a vlastne druhú z troch postáv, ktoré sa vo filme objavia. Virgil (Efron) si najme Keitha, aby ho odviezol za prácou, lebo chce začať nový život. V austrálskej púšti sa odohrá jedna drobná súkromná dráma. Spolu nájdu masívnu hrudu zlata. Rozdelia sa, aby Keith zaobstaral bager, Virgil má na starosti zatiaľ nález strážiť. Zápletka znie pomaly ako z rozprávkovej knižky. Z bezvýznamného otrhanca sa má stať boháč.

Servírovať deťom praktické okolnosti „zbohatnutia“ sa však nepatrí. Detinsky jasno majú sprvu aj obaja nálezcovia zlata. Nemali si to ale namieriť naprieč juhoaustrálskou púšťou. Drahocenná hruda driemajúca vo vyprahlej pustine okolo seba vybičuje pohnútky, za aké by sa mal každý človek hanbiť. Dravá „kryptomenová“ populácia však kašle na morálku a posväcuje si prostriedky, akými speje k žiadanému účelu.

Nastupuje klasická survivalová časť s Virgilom v popredí. Súkromie mu narúša všadeprítomné psie zavýjanie, občasný had, škorpión plus neustále pražiace slnko a potreba nájsť zopár konárov na nočný oheň. Každá z nástrah má vlastnú obnoviteľnosť, jediné, čo nenávratne mizne, sú voda a jedlo. Stále ide o banálnu expozíciu prežitia v nepriaznivých podmienkach. Hruda drahého platidla ale solídne naberá na vlastnom „hereckom výkone“. O to hlbšie sa zaryje do diváka jej význam zapríčinenia vzniknutého boja o život.

Zlato

Viac než výborne napomáha atmosfére bezútešne rozľahlá vyprahlosť krajiny. Tá dochádza do komunikácie len s povetrím, ostrým slnečným jasom a stálymi obyvateľmi púšte, ktorým je cenné zlato ukradnuté. Kamera Rossa Giardina (ako kameraman spolupracoval na filme The Dressmaker) ľahko spracúva zábery obnaženej ľudskej bytosti v kontraste v podstate hocijakým ďalším predmetom v majestátnej prírodnej ničote.

S vyschnutým stromom, havarovaným lietadlom, mesiacom či ohňom Virgil vytvára silné vizuálne puto v každom zábere. Keby náhodou divák zabudol, že hlavného hrdinu netreba až tak ľutovať, prichádza na scénu tretia filmová postava (Susie Porter). Tam sa Hayes naplno vysmeje zabehanej morálke a vznešené ľudské mozgové závity degenerujú na úroveň divej zvere.

Zlato

Triviálnu príbehovú zápletku nahodil Hayes do „gala“ predovšetkým úsečnými, no výpovednými, dialógmi. Do diváka pozvoľna prenikajú prezentované úmysly, pričom v scenári absentuje akákoľvek precitlivelá scéna, kedy by si niekto spytoval svedomie. Tých niekoľko dní v pustine si Virgil pozvoľna uvedomuje svoju situáciu.

Práve gradácia nestability prežitia diváka trochu prvoplánovo zaujme, v závese však má režisér silnú oporu v lokáciách a psychologickom podtexte, ktorý bez servítky „nakladá“ ľudskej rase. A drvivú väčšinu divákov určite nadchne hádam až prekombinovaná práca maskérov.

Zlato

Vďaka spomínaným atribútom sa film ľahko dostáva pod kožu a patrične nás zasvrbí. Myšlienkovú variáciu života väčšiny z nás Anthony Hayes pretavuje do ľahko vstrebateľného a atraktívneho vizuálu s jasne zadefinovanými charaktermi postáv a kvalitne rozvrhnutou psychodemontážou ľudskej „malosti“.


Gold (Austrália, 2022, 97 min.)
Réžia: Anthony Hayes. Scenár: Anthony Hayes, Polly Smyth. Hrajú: Zac Efron, Anthony Hayes, Susie Porter, Akuol Ngot, Thiik Biar, Andreas Sobik


autor Zuzana Ondrišová 1.2.2022
7.5
ZLATO
+ výborne navrhnuté charaktery postáv
atmosférické zábery púštnej rozľahlosti
+ gradácia útrap bez zbytočného emocionálneho nátlaku na diváka
+ precízne podchytená úloha zlata ako základnej príčiny vzniknutej situácie a následným naberaním na sile len vďaka ľudskému úsudku
+ príjemná záverečná People Aint No Good Nicka Cavea & The Bad Seeds
- preiskrený Efronov pohľad (za ktorý, bohužiaľ, nemôže)
- obohraná téma boja o život
- príliš okaté maskérske výtvory
Kinema
7.5
Diváci
5.7
Ohodnotiť

Žner: Triler
Minutáž˝: 97 min
Krajina: Austrália
Rok výroby: 2022

Premiéra: 13.1. 2022
Premiéra SK: 27.1. 2022
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
5.7
Ohodnotiť

Žáner: Triler
Minutáż˝: 97 min
Krajina: Austrália
Rok výroby: 2022

Premiéra: 13.1. 2022
Premiéra SK: 27.1. 2022
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
18.4 |
hodnotenie 7/10
18.4 |
hodnotenie 8/10
18.4 |
hodnotenie 3/10
25.4 |
2.5 |
2.5 |
9.5 |
hodnotenie 8/10
16.5 |
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
1
hodnotenie 5/10
|KOLAPS
0
hodnotenie 8/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.