PIG

PIG

7.0

Johna Wicka pripravili o šteniatko, a tak sa išiel krvavo pomstiť. Robinovi Feldovi ukradli prasiatko, a tak sa rozhodne zistiť, kto za tým stojí a či je ešte nažive. John Wick má to šťastie, že ho hrá Keanu Reeves, inak by sa mu asi nedostalo toľko pozornosti. Robin Feld má šťastie, že ho hrá Nicolas Cage, inak by sa filmu Pig asi nedostalo taktiež toľko pozornosti. Tu ale paralely končia a poďme sa sústrediť čisto už len na dielo, ktoré v istom zmysle znamená návrat Nicolasa Cagea do prvej hereckej ligy. Málokto síce pochybuje po jeho výkonoch vo filmoch Leaving Las Vegas a Adaptácia o jeho hereckých schopnostiach, nikto však nechápe jeho výber úloh za cca posledné dve dekády. Napriek podozrivo znejúcemu názvu novinky Michaela Sarnoskiho ale Cage skutočne hraje skvele v kvalitnom nezávislom filme s dobre napísanou hlavnou postavou.

Robin Feld je „takmer bezdomovec“ obývajúci drevenú chatrč niekde v lesoch v okolí amerického mesta Portland. Dôvody, prečo sa rozhodol kedysi veľmi populárny šéfkuchár pre takýto spôsob života, sa dozvieme v priebehu deja. Väčšina ľudí má doma psa, alebo mačku, Rob však dal prednosť prasaťu. To má totiž zvláštnu schopnosť nachádzať pod stromami hľuzovky, z čoho jeho majiteľ žije. Krátko po predstavení Robovho súčasného postavenia v spoločnosti ho však niekto v chatke prepadne a nešťastné zvieratko ukradne. Rob zhruba tuší, odkiaľ by mohol vietor fúkať a začne ihneď konať. Jeho cesta za strateným zmyslom života (to myslíme vážne, nie ironicky) však bude komplikovanejšia a prinesie nejedno prekvapenie.

Pig

Prasa hrá vo filme úlohu klasického McGuffinu (prečítajte si náš nedávny článok venovaný tomuto pojmu), to jest predmetu, okolo ktorého sa točí celá zápletka a dáva motiváciu nielen hlavnej postave, ale aj tajomnému zlodejovi. Podobne ale, ako poznamenal Hitchcock, ide o vec, po ktorej idú síce všetci ako zbesilí, lenže divákovi na tom nezáleží. Prasa je síce dôležité pre postavy, ale divák ho sotva vo filme zahliadne a už vôbec mu nebude záležať na jeho osude. Skrátka nie je to šteniatko, ktoré by sme v expozícii sledovali v sérii detailov a pri vlezlom hudobnom podmaze. Dôležité je, že pri pátraní po zvierati sa toho dozvedáme veľa nielen o Robinovi, ale aj o niekoľkých vedľajších postavách.

Pig je vo svojom jadre klasický americký nezávislý film, respektíve ho môžeme zaškatuľkovať aj medzi sociálne drámy so snahou o psychologický ponor do duše ústrednej postavy. Netreba si príliš nahovárať, že na niektorom filmovom festivale by si odniesol významnejšie ocenenia, ale určite by návštevníkov z kinosály nevyháňal, práve naopak. Jeho hlavným tromfom je bezpochyby obsadenie Nicolasa Cagea do hlavnej úlohy.

Pig

Vďaka Cageovej prítomnosti film nezapadne medzi síce kvalitné indie záležitosti, ale predsa len v súčasnej nadprodukcii má iba máloktoré dielo šancu na získanie výraznejšej pozornosti širokej verejnosti. Ide samozrejme aj o otázku šťastia a marketingu. Okrem Cagea si dôležité úlohy zahrali aj v súčasnosti vychytený mladík Alex Wolff (Prekliate dedičstvo, Čas) alebo seriálový veterán Adam Arkin (Nemocnica Chicago Hope, Fargo) a ani ich postavy nemôžeme onálepkovať ako jednorozmerné.

Pig má jasný dejový oblúk, pôsobí celistvo a skončí presne v momente, kedy si to príbeh vyžaduje. Čo ale vôbec nie je v rozpore s tým, aby ste nemali po záverečných titulkoch nad čím premýšľať, napríklad aj nad Robovou budúcnosťou. Napriek tomu si z neho budete, s najväčšou pravdepodobnosťou, pamätať skôr niektoré emocionálne vyhrotenejšie scény ako celok. Dokonalé je stretnutie s bývalým zamestnancom po dlhých rokoch v nóbl reštaurácii, alebo kopanie do auta, kedy dáva Rob ojedinele naplno priechod svojim emóciám. Záverečná večera v trojici by ale pre potencionálny kultový status musela trvať o niečo dlhšie.

Pig

No a pokiaľ máte radi filozofovanie nad nezodpovedateľnými otázkami a témami, ako zmysel ľudskej existencie na tejto planéte, tak si Pig už len zo zaujímavosti musíte pozrieť. Strata času to v žiadnom prípade nie je, i keď medzi tie najväčšie americké nezávislé bomby posledných rokov sa asi nezaradí. Ale možno bude časom dozrievať, nechajme sa prekvapiť.

Pig (UK / USA, 2021, 92 min.)
Réžia: Michael Sarnoski. Scenár: Vanessa Block, Michael Sarnoski. Hrajú: Nicolas Cage, Alex Wolff, Cassandra Violet, Adam Arkin, Julia Bray, Elijah Ungvary, Beth Harper, Brian Sutherland, David Shaughnessy, Gretchen Corbett, Sean Tarjyoto, Darius Pierce ...

autor Erik Binder 9.12.2021
7.0
PIG