ADAPTÁCIA

ADAPTÁCIA

10

Adaptácia - úprava, prispôsobenie pre nové potreby. Takto znie jednoduché vysvetlenie veľmi náročného procesu. Hovorí sa, že ducha a vnútorné posolstvo dobrej knihy nie je možné preniesť na filmové plátno. Obrázková kópia, apriori nemôže dosiahnuť kvality svojej literárnej predlohy. Môže sa k nim však priblížiť a existuje aj výnimočná situácia, kedy film prekoná svoju knižnú predlohu. Vtedy však ide o prevažne značne upravenú adaptáciu, ktorá sa drží originálu len v základných bodoch. Čo však robiť v momente, keď sa na vás usmieva prázdna obrazovka monitora (predstavte si že ste scenárista) a vy jednoducho neviete ako začať. Ktoré slovo použiť ako prvé. V ruke žmolíte vynikajúcu novelu a znova a znova čítate tie isté riadky. Ako sa len preboha dá toto prepísať do literárneho scenára? Emóciami nabité dielo sa vám rozpadá v rukách. Skúšate pátrať v slovách a rezignovane odďaľujete prvé dotyky s klávesnicou. Dám si kávu a určite dostanem inšpiráciu. Múze sa však veľmi nechce a ortuť vašich tvorivých síl klesla na nulu.

Tieto a podobné pocity neprežívajú len začínajúci autori. Sú pravidelnými návštevníkmi aj u profíkov akým je aj oceňovaný, fantaskný scenárista Charlie Kaufman (V koži Johna Malkovicha, Milujte svojho zabijaka), ktorý sa autorskou krízou vyrovnal výnimočným spôsobom. Nevytvoril len obyčajnú (pri Kaufmanovi je použitie tohto slova pomerne dehonestujúce) adaptáciu výborného románu novinárky Susan Orleanovej - Lovec orchideí, ale úplne nekonvenčnú, princípy narácie rúcajúcu psychologickú tragikomédiu. Rozhodol sa napísať pútavo hlboký príbeh o tajomstvách princípu tvorby filmového scenára. Jeho snaha sa tak upriamila na prezentáciu toho s čím bojujú scenáristi. Namiesto literárnej adaptácie, tak napísal film o samom sebe.

Adaptácia Adaptácia Adaptácia

Už jedna z prvých scén filmu zobrazujúca narodenie scenáristu Charlie Kaufmana formou návratu o 4 milióny rokov späť do doby, kedy evolúcia prežíva svoju najväčšiu párty, dáva jasné signály, že nepôjde o bežný multiplexový výplach. Po filme v Koži Johna Malkovicha sa z nenápadného scenáristu stáva veľká hviezda. Charlie (Nicolas Cage) smutne a nepovšimnuto postáva pri dokrútkach a v hlave už nosí novú prácu. Dostal totiž za úlohu napísať adaptáciu románu Lovec Orchideí (The Orchid Thief). Netušil však, že knihe natoľko prepadne, že ju jednoducho nedokáže prepísať do scenára. Sebavedomie mu nechtiac podkopáva aj brat Donald (nie je problém prísť na to, že ide o Charlieho alter-ego znova v podaní Nicolasa Cageho), ktorý mal vždy to Charliemu chýbalo. V rámci normy bohatú hrivu, úspech u žien a tentokrát aj scenáristickú úspešnosť vďaka pochybnému kurzu scenáristiky McKeema (Brian Cox). Donaldov prvý scenáristický pokus predstavuje úplne všetko, čomu sa dvojča Charlie snaží vyhýbať. Svoj príbeh o zberačovi a znalcovi Orchideí Johnovi Larochovi (Chris Cooper) a novinárke Susan Orleanovej (Meryl Streepová) koncipuje dramatickým oblúkom s témou túžby. Je to ale nesmierne náročné, a autorské depresie konfrontované s úspechom svojho dvojčaťa, sú na dennom poriadku.

Tajomstvom umenia je ukryť neviditeľné. To sa režisérovi Spikovi Jonzeovi (V koži Johna Malkovicha) a scenáristovi Charlie Kaufmanovi podarilo skoro dokonale. Šikovne napísaný príbeh o práci scenáristu ponúka zaujímavé nápady a režisérske postupy. Neustále striedanie časových rovín, vnútorných monológov, flashbackov a reality s napísaných príbehom, je detailne premyslené a prehľadné. Scenáristická koncepcia pripomína nedávno premiérované Hodiny a je akýmsi protestom voči klasickému filmovému rozprávaniu. Kaufman kladie dôraz na vykreslenie charakterov a využívanie scenáristických postupov prezentovaných prednášateľom McKeemim. „Napíšte filmu dobrý koniec a divák vám prepáči všetky chyby". Presne podľa toho (a podľa predstáv Charlieho alter ega) sa odohráva aj posledná dvadsaťminútovka Adaptácie. Použite Deus ex Machiny (krokodíl) je už len úsmevným prostriedkom implantácie obľúbeného klišé, ako riešiť zdanlivo neriešiteľnú situáciu. Za pozornosť určite stojí aj režisérsky spôsob zobrazovania tragických automobilových nehôd. Kamera umiestnená priamo do interiéru auta dáva scénam nové a zároveň silné dramaturgické vyznenie.

Adaptácia Adaptácia Adaptácia

Adaptácia je okrem filmových postupov aj hereckým koncertom. Nicolas Cage si za svoju dvojúlohu vyslúžil nomináciu na Oscara rovnako, ako opäť fantastická Meryl Streepová. Nomináciu ale premenil v Oscara (možno trošku nespravodlivo voči famóznemu Cageovi) len Chris Cooper za svojho „štrbavého" samorasta Johna Larochea. V konečnom dôsledku boli ale všetky hlavné postavy (aj Donald :) ) nominované na to najvyššie ocenenie, čo samo o sebe hovorí o kvalitách celého snímka.

Možno sa budete zo začiatku trošku nudiť, prelaďovať sa na neobvyklý spôsob rozprávania, ale po poslednej scéne sa pocitu zaujímavo stráveného večera asi nevyhnete. Neprekvapí vás ani v záverečných titulkoch uvedené meno Donalda Kaufmana. Charlieho mystifikácia je jednoducho skvelá.

Adaptation (USA, 2002, 114 min.)
Réžia: Spike Jonze. Námet: Susan Orlean - kniha The Orchid Thief. Scenár: Charlie Kaufman, Donald Kaufman. Kamera: Lance Acord. Hudba: Carter Burwell. Hrajú: Nicolas Cage, Meryl Streep, Chris Cooper, Tilda Swinton, Cara Seymour, Brian Cox, Judy Greer.

autor Peter Konečný 12.11.2003
10
8.5