LÁSKA NA ŠPIČKÁCH

LÁSKA NA ŠPIČKÁCH

5.5

Nová česká komédia sa od prvých minút snaží pôsobiť trošku záhadne. Kdesi na chalupe v lese ukladá spať dcéru istá žienka a jej manžel si potajomky balí kufor. Keď namiesto vášnivej noci príde ďalšie odmietnutie (koľké už?), odíde Tereza trénovať balet do mlyna, no nešťastnou náhodou ho podpáli a do príchodu hasičov už horí naplno. A ráno prináša ešte horšie následky: manžel jej zdrhne do Prahy, mlyn vyhorel a ona ostáva s dcérkou pred novou výzvou. V meste, kde učí balet, ju čaká iná zlá správa: umelecká škola sa má rekonštruovať. Terezin plán učiť deti balet aj cez prázdniny v mlyne, aby mohli ísť na súťaž do hlavného mesta, sa zrútil ešte rýchlejšie.

Na pôde romantickej komédie sa znenazdajky objaví chrabrý junák, aby mohol pomáhať i dvoriť (tým bude šéf hasičov) a občas sa o dcérku postará aj dobrosrdečný sused. No od skutočného happy-endu a avizovanej súťaže (so zaujímavým zvratom) má ešte Tereza pomerne ďaleko.

Petr Záhradka sa pred rokom ukázal s komédiou Chlap na striedačku, no tentokrát stavil na úplne iné herecké obsadenie (žiadny Langmajer!). Namiesto dvoch silných ženských rolí mu stačí jedna Vica Kerekes, na ktorú sa sústredí v maximálnej miere a nechá ju zažívať veľké rany osudu. Sčasti klasika, kde chlap zdrhne a žena si musí poradiť sama, ale táto Tereza má väčšie odhodlanie ako rovnomenná hrdinka v nedávnej komédii Jedine Tereza.

Láska na špičkách

V obsahovej skladbe nenájdeme veľa originality či prekvapení. Je pomerne jasné, s kým by mohla Tereza do záverečných titulkov skončiť a dočkáme sa aj chvíľkového trojuholníku, kde sa objaví manžel a tvrdí ako ju opäť miluje. Film je zasadený do dedinského prostredia, ktoré pôsobí milo po tucte pražských romantických komédií a má príjemnú atmosféru (azda malá daň za nakrúcanie v prvom roku s COVID-19). Vďaka tomu sa nečudujte, že nájdeme kopu archetypov (dianie v krčme, pije skoro každý chlap, zábava s hasičmi) či nepriateľov (jedna mama nie je nadšená, že dcéra robí balet a radšej by ju na truc dala na tenis). No na veľkú rivalitu žien sa netešte, je to skôr epizódna postava.

Láska na špičkách

Rovnako pôsobí aj návšteva kamarátok. Prídu pozrieť Terezu, pár dní sa zdržia, pomrkajú na chlapíkov, čosi si odtancujú na narodeninovej oslave a odfrčia. Hrdinka si vystačí, ostatné postavy sa točia okolo nej – sama tuší, že je tu outsider (aj tým, že býva mimo dediny na chalupe), ale má istý rešpekt a najmä sa sústredí na to svoje. No aj za cenu, že nebude vždy šťastná a o to viac si váži pár svetlých chvíľ.

Vica Kerekes hrá solídny part, i keď nie každý jej bude veriť rolu baletky (nejedna námietka padne, že na ňu nemá postavu) a do veľkej miery o sympatiách rozhodne váš vzťah k nej z iných filmov. Hrá podobne, nevyčnieva samoúčelne. Na druhej strane herecké obsadenie i vyznenie vedľajších postáv je zábavne. Vo filme fungujú rýchle vtipy alebo frky Jakuba Koháka. Žiadne svetoborné scény, každý hrá čo má a zaberá to.

Láska na špičkách

Láska na špičkách je priemerná komédia, ktorá si pol boda navyše zaslúži za dobré tempo, milú atmosféru a pár dobrých vtipov. A aj solídnu kameru či hudbu Jana P. Muchova. Plní adekvátne očakávania, choďte na ňu ako na jesennú jednohubku a vystačíte si.

Láska na špičkách (ČR, 2021, 93 min.)
Réžia: Petr Zahrádka. Scenár: Adéla Kroupová. Hrajú: Vica Kerekes, Ondřej Veselý, Valentýna Bečková, Jiří Havelka, Leoš Noha, Jakub Kohák, Igor Chmela ...

autor Michal Korec 28.10.2021