THE MANY SAINTS OF NEWARK

THE MANY SAINTS OF NEWARK

6.5

Na prequel k Sopranovcom sme čakali prakticky 15 rokov – a o to väčšie očakávania môžu mať obe skupiny divákov. Tí, ktorí hltali seriál naplno a aj nová generácia, ktorá ho nepozná, ale čaká, že sa ponorí do gangsterského sveta. A je to pomerne náročná úloha, niekde na úrovni Pán prsteňov vs. Hobit či Harry Potter vs. Fantastické zvery. S tým rozdielom, že Many Saints musia vykryť všetko potrebné v dvoch hodinách, nie niekoľkých filmoch.

A to je azda najväčší neduh filmu – na jednej strane zbrklý, na druhej nevyužíva venovanú dĺžku v top forme. Neustále máte pocit, že sledujete celkom vydarený pilot k novému seriálu – a ten nikde! Vitajte v Newarku na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia, kedy sme svedkami konfliktov a najmä klčkovania medzi taliansko-americkými či afroamerickými komunitami i gangami. Do toho sa predstaví mladý Tony Soprano, herecký triumf v podaní Michaela Gandolfiniho. Tvorcovia skutočne použili trik, že do role mladej verzie Tonyho dali vlastného syna pôvodného herca Jamesa Gandolfiniho. Mladý Michael hrá dobre, akurát po čase zistíte, že by uživil aj oveľa väčší rozvoj či možnosti.

Väčší priestor získal Alessandro Nivola, osvedčený herec v roli Dickieho Moltisantino, okolo ktorého sa točí väčšina diania. Vďaka nemu sledujeme klasickú gangsterskú mozaiku, kde nechýba aj brutalita, prekvapivé zvraty, občas štipka čierneho humoru s prevahou násilia. Ak holdujete tomu žánru, viete, čo vás čaká – je tu budovaný vzostup, u niekoho aj nevyhnutný pád či zmena pohodičky. Film má dosť dobré tempo, ale miestami načrtne až príliš veľa možností a nedotiahne ich do konca. A to platí aj o niektorých postavách, ktoré vyšumia do prázdna.

The Many Saints of Newark

Akoby si scenáristi naložili na seba príliš. Potrebujú sa venovať Tonymu, Dickiemu, ich vzťahu, viac gangom a ešte to schopne ukončiť, lebo tu nemôžu plesnúť Pokračovanie nabudúce, film musí fungovať aj samostatne. Na poli 120 minút sa nájdu dlhé dialógy, slušné scény napätia i solídna nočná prestrelka, ale inokedy máte pocit, že sa strihalo naplno, aby sa stihol časový limit.

A na veľkom plátne jednoznačne pôsobí výborne produkcia, výprava i kostýmy. 50-miliónový rozpočet cítiť v nejednej scéne: je tu síce žánrový mix akcie, napínavej drámy i rodinných dilem, ale koexistujú dobre. Nešetrilo sa ani na hercoch – Jon Bernthal, Vera Farmiga a najmä Leslie Odom, Jr. sú výborní a Ray Liotta je stávka na istotu. A réžia je adekvátna – Alan Taylor zložil film najlepšie ako mohol resp. ako mu ho scenáristi dodali. I keď opätovne sa ukazuje, že odvádza skôr želaný remeselný štandard.

The Many Saints of Newark

The Many Saints of Newark je dobrá gangsterská jednohubka pre milovníkov žánru. Obsahuje potrebné atribúty a je to presne ten žánrový mix, ako očakávate. Avšak na genialitu Sopranovcov, či vrchol žánru, jej chýba veľa. Občas mrká na fanúšikov, inokedy rozohrá viac línií, ako vie uzatvoriť a azda by jej lepšie svedčal formát mikrosérie, ako dvojhodinového filmu. Ale na jedno pozretie postačí.

The Many Saints of Newark (USA, 2021, 120 min.)
Réžia: Alan Taylor. Scenár: David Chase, Lawrence Konner. Hrajú: Michael Gandolfini, Jon Bernthal, Billy Magnussen, Vera Farmiga, Corey Stoll, Alessandro Nivola, Ray Liotta, John Magaro, Chris LaPanta ...

autor Michal Korec 13.10.2021
6.5
THE MANY SAINTS OF NEWARK