SNÚBENEC ALEBO MILENEC?

SNÚBENEC ALEBO MILENEC?

5.5

Napadlo vám niekedy, že v našich kinách nemáme príliš veľa kúskov z maďarskej produkcie? Trklo mi to pri pohľade na novinku, kde hrá prím Vica Kerekes a okolo nej sa vrtí kopa lokálnych hercov. Je tu občas nejaký kúsok nominovaný na Oscara (a niekedy ani ten nie), ale inak sa k južným filmom našinec nedostane. Sme natoľko odlišní alebo nespracúvajú zaujímavé témy?

Snúbenec alebo milenec sa nesnaží byť náročným kusom, ale má bližšie k ženským komédiám, ktoré k nám prúdia aj zo susedného Česka. Ľahkú komédiu oživuje slušný casting, kde Vica prakticky ťahá celý film na vlastných pleciach. A už počas prvých 10 minút pochopíme životnú situáciu jej hrdinky – je na prd! Šikovná pekárka totiž zistila, že jej podnik Krém neprosperuje a milostná situácia sa zmenila na pozíciu „žalostná“ po objavení statusu svojho milenca (zadaný/zasnúbený, ehm). Oba fronty sú tak odpísané a nádej na lepšie dni v nedohľadne. Až sa dostane k šanci získať dotáciu na cukráreň, ale jej podmienky si vyžadujú mať kompletnú rodinu. No kde teraz nájsť otca so synom?

Tak sa Dora začne vynachádzať na každom kroku. Krpatý sused s hereckým nadaním sa šikne do roly syna, ale s manželom to bude ťažšie. A to netuší, že bude musieť absolvovať workshop, kde sa objavia konkurenčné rodiny s iným zameraním i talentami... Ale dala sa na boj a verí si, že šance nie sú malé.

Snúbenec alebo milenec síce sľubuje podľa názvu aj milostný trojuholník, no ak čakáte, že Dora začne behať medzi dvomi chlapmi a čakajú nás iba ľúbostné šlamastiky, dočkáte sa prekvapivo minima scén. Názov trošku zavádza, i keď fakt je, že v priebehu hodiny a pol uvidíme, ako sa Dora snaží ujasniť si city. Ale oveľa väčšia stávka a téma je práve falošná rodina, kedy sa snaží cukrárka makať naplno, aby získala grant a popritom si možno uvedomovať, že aj lož môže priniesť pekné momenty.

Snúbenec alebo milenec?

Prvých 15 minút sa pritom rozbieha iným smerom a netušíte, či ste prišli na bežný popcornový film alebo režisérka Nora Lakos bude servírovať viac skvostných scén ako flashback posledného vzťahu premietaný na pomyselnom plátne v okne. Je to brilantný nápad, ktorý v skratke ukáže patálie hrdinky a nemusí viac vysvetľovať slovami či štyrmi ďalšími scénami. Hneď nám je všetko jasné. Podobných chuťoviek však nájdeme v stopáži málo – to je škoda, lebo by vyšvihli film vyššie nad ľahký priemer.

Diváčky totiž rýchlo zistia, že po fajnovom úvode nás čaká gro filmu v podobe workshopu, kde sa samozvaný guru rozhodne učiť rodiny porozumeniu, testuje silu ich vzťahu a tipuje či ho tak náhodou nechce nejaký pár odrbkať len kvôli peniazom. Guru je pitoreskná postavička, no ešte trápnejšia je občas zvolávateľka workshopu, ktorá sa na štekloch tmolí každé ráno a s afektom vysvetľuje čo má.

Snúbenec alebo milenec?

To už lepšie vyjdú ostatné rodiny, kde nájdeme partičku magorov s dvojčatami, rodinu s vojenskou disciplínou a milostný pár, kde ON je vlastne ex Dory (odtiaľ má byť ten trojuholník). Niektorých ľudí vám bude ľúto, iní sú celkom zábavní a ukazujú ako rodiny fungujú. Niekoľkodňový workshop núka priestor na interakcie, nápady, súťaže medzi rodinami – a najmä Dora musí udržať famíliu pohromade a udržať šance na grant. Klasika, ale zábavnejšia ako prvých 30 minút, kde sa diváci často nesmiali.

Znalci žánru môžu tipovať, kde nastanú finálne zvraty – a niektoré vám azda vyjdú, iné nie. Hrdinka sa napokon nechová ako blbá husička, ale preukáže hrdosť a postaví sa osudu čelom. Vica Kerekes je na Doru výborná voľba – a aj viacerí maďarskí herci sú fajn obsadení. V kine vás však čaká jazykovo neuveriteľný mix, keď časť hercov počuť v češtine a druhú v slovenčine. Dokonca sú tak dabované aj manželské páry, čo pôsobí fakt zvláštne na to, že v castingu sú samí Maďari. A kultúrnemu mixu ešte nasadí korunu aj soundtrack, ktorý sa neštíti používať najmä pesničky v angličtine.

Snúbenec alebo milenec?

ALE... Nora Lakos v tomto mixe preukáže slušnú réžiu. Obrázky či scény sa jej nerozutekajú, do toho núka dobrú kameru, strih i atmosféru. Pri stopáži 92 minút nešermuje zbytočne prázdnymi scénami a hrdinku posúva do dobrých (i patrične trápnych) momentov. Nie všetko sa falošnej rodinke podarí aj dotiahnuť do konca (platonickej láske syna by ste aj držali palce), ale občas sa pekne vynájde. To isté platí pre celý film. Na jedno pozretie vyhovuje a kráľom žánru nebude, ale hanbu si neurobí.

Hab (Maďarsko, 2020, 90 min.)
Réžia: Nóra Lakos. Scenár: Fruzsina Fekete, Yvonne Kerékgyártó, Nóra Lakos. Hrajú: Vica Kerekes, Miklós Bányai, László Mátray, Ferenc Elek, Pál Mácsai, Erik Gyarmati, Lehel Kovács, Rémusz Szikszai ...

autor Michal Korec 5.8.2021
5.5
SNÚBENEC ALEBO MILENEC?