NAPÄTIE

NAPÄTIE

6.0

Najnovší britský hororový príspevok Napätie nás zavedie do polovice sedemdesiatych rokov do Východnej londýnskej kráľovskej nemocnice. V krajine prebieha štrajk baníkov, čoho negatívnym prejavom je nepravidelný prívod elektrickej energie do Londýna. Konkrétnejšie, prúd sa vypína na celú noc, čo by sa dalo vydržať v byte, pretože by ste sa aspoň porozprávali pri sviečkach s manželkou namiesto sledovania BBC, v nemocnici je ale prúd životne dôležitý. Bez neho by samozrejme žiadna nemocnica nemohla fungovať ani minútu, takže tie najdôležitejšie oddelenia budú mať prísun šťavy zabezpečený nonstop.

V týchto ťažkých časoch prichádza do zariadenia mladá zdravotná sestra Val (Rose Williams) a čo čert nechcel, hneď v prvý pracovný deň ju čaká nočná šichta. V budove je s ňou prítomných zopár osôb, takže sa zdanlivo niet čoho obávať. Skúsený divák ale vie, že v priestoroch starej obrovskej budovy sídli nejaké to zlo a začne ohrozovať nielen Val, ale všetkých nešťastníkov na fungujúcich oddeleniach. Netrvá dlho a Val pocíti na vlastnej koži pôsobenie nadprirodzených síl. Keďže je tu ale tma ako v rohu, nedokáže bubáka identifikovať a nikto jej toto stretnutie s nadprirodzenom neverí.

Postupne sa zoznamujeme s ďalšími zdravotnými sestrami, chlapíkom z bezpečnostnej služby a s trinásťročnou pacientkou menom Saba (Shakira Rahman). Tá samozrejme zohrá v deji dôležitú úlohu. Ešte počas dňa, behom expozície, spoznávame aj prísnu hlavnú sestru, niekoľkých lekárov a vedenie nemocnice. Tí tu taktiež nie sú len do počtu, počkajte si na vyústenie snímky.

Napätie

Napätie už od úvodných minút upúta diváka, a predovšetkým milovníka hororov, uhrančivou atmosférou prostredia starej nemocnice. Od začiatku sa tešíme, kedy sa konečne vypne už ten prúd a filmové svietenie dostane podobu už len tieňov z lampášov vrhaných na veľké steny chodieb, ambulancií a oddelení s nevládnymi pacientmi. A funguje to dokonale. Atmosféra sedemdesiatych rokov je navodená bezchybne, že ide o súčasný film nakrútený modernými technológiami poznáte iba z vysokého rozlíšenia obrazu. Pravidelný návštevník slovenských nemocníc môže namietať, že podobne to vyzerá u nás aj o takmer päťdesiat rokov neskôr a niekde možno ešte horšie, ale to odchádzame zbytočne od témy.

Napätie je rozhodne veľmi efektne nakrútený horor snažiaci sa predovšetkým o pomalé budovanie napätia, nechýba však aj zopár obligátnych ľakačiek. Tie kopírujú iba zavedené postupy, našťastie ich ale nie je veľa, režisérka Corinna Faith si totiž uvedomuje, že nakrúca angažovaný a umelecky pomerne ambiciózny film. No a týmto konštatovaním sa dostávame zároveň k najväčšiemu kameňu úrazu snímky a to je prepojenie ústrednej témy so žánrom duchárskeho hororu.

Napätie

Scenár totiž už od expozície pomerne explicitne naznačuje, o čom snímka bude vypovedať a aké posolstvo nakoniec prinesie. To, mimochodom, môžeme identifikovať v podobe nápisu na plagáte na stene nemocnice, ktorý si aj menej pozorný divák všimne už počas úvodných minút pri príchode Val do zariadenia. Následne aj scéna vo výťahu pomerne jednoznačne naznačí, že film jasne reflektuje súčasné spoločenské trendy. Na tom nie je samozrejme nič zlé, ide o nadčasové záležitosti, problém tkvie skôr v tom, prečo rozprávať o týchto zložitých témach práve prostredníctvom zaradenia do žánrovej škatuľky hororu. Metafora o vystúpení z tieňa a prehovorení o pravde je síce funkčná, otázkou ale potom zostáva, prečo chce režisérka svojich divákov zároveň aj strašiť.

Napätie

Snaha o explicitný postoj tvorcov k ústrednej téme a neoriginálna zápletka vedú k tomu, že samotné rozuzlenie neprinesie žiadne výraznejšie prekvapenie a nakoniec si z filmu budete pamätať najmä prvé dve tretiny stopáže, kedy bola atmosféra tak hustá, že sa nedala už ani krájať. V dobe, kedy sa konečne môžeme po dlhom čase posadiť do prítmia kinosál, je možnosť vidieť na plátne scény zahalené do tmy s výborným zvukovým dizajnom a skvelou herečkou v hlavnej úlohe priam pohladením po duši fanúšika žánru. Pokiaľ ale chcete vidieť šikovnejšie zvládnutý traktát o téme, akú film rieši, zájdite (aj) na súbežne v kinách distribuovanú Nádejnú mladú ženu.

The Power (UK, 2021, 92 min.)
Réžia: Corinna Faith. Scenár: Corinna Faith. Hrajú: Mark Smith, Marley Chesham, Rose Williams, Diveen Henry, Amy Beth Hayes, Maria Major, Paul Antony-Barber, Robert Goodman, Nuala McGowan, Anjelica Serra, Sarah Hoare ...

autor Erik Binder 4.6.2021
6.0
NAPÄTIE