THINGS HEARD & SEEN

THINGS HEARD & SEEN

5.0

Skúsené americké tvorivé duo Shari Springer Berman a Robert Pulcini má na svojom konte vynikajúci nezávislý film čerpajúci z komiksovej kultúry American Splendor z roku 2003 s Paulom Giamattim v hlavnej úlohe. Do nezávislejších vôd vplávali ešte zaujímavou hudobnou drámou 10 000 svätých (10,000 Saints) z roku 2015, tentokrát ešte s výraznejším hviezdnym obsadením. Medzi mainstreamovejší kúsok v ich kariére radíme aj z našich kín známy film Denník pestúnky (The Nanny Diaries) so Scarlett Johansson.

Ich najnovší počin s názvom Things Heard & Seen znamenal pre nich zatiaľ možno najväčšiu výzvu v kariére, ide totiž o adaptáciu dramatického románu s hororovými prvkami a zároveň náboženským pozadím All Things Cease to Appear spisovateľky Elizabeth Brundage. Dvojica aj sama text zadaptovala do podoby scenára a nakrútila ho pre spoločnosť Netflix. Prvé reakcie divákov a kritiky sú sotva priemerné, každý milovník príbehov odohrávajúcich sa v domoch, kde straší, by si ale mal urobiť názor sám, prijatie diela totiž bude závisieť aj od očakávania konkrétneho diváka.

Catherine Clare (Amanda Seyfried) a jej manžel George (James Norton) sú manželia okolo tridsiatky tešiaci sa zo svojej dcéry Franny a profesorských úspechov manžela. Presťahujú sa z preľudneného New Yorku do pokojnejšej oblasti na vidieku, kde dostáva George prácu na miestnej univerzite. Pokojné prostredie pre prácu na dizertačnej práci Georgea by mal poskytnúť rozsiahly rodinný dom a farma uprostred prírody.

Nejde zrovna o novostavbu a tak si Catherine najmä dvoch miestnych mladíkov na jeho postupnú renováciu. Krátko po príchode však začne Franny trpieť halucináciami a začne budiť rodičov uprostred spánku hlasitým vreskotom. Tieto javy vidíme od začiatku z jej perspektívy, takže divák je oboznámený s tým, čomu bude rodina nasledujúce mesiace čeliť. O tom, že s domom nie je niečo skutočne v poriadku a na vine tak nebude labilná psychika malej dcéry, sa zakrátko presvedčí aj Catherine.

Things Heard & Seen

Okrem tejto dejovej línie je nám postupne predstavované miestne obyvateľstvo, okrem spomínaných mladíkov predovšetkým intelektuálna vrstva pracujúca na miestnej univerzite. Tam sa stáva George veľmi obľúbeným, a to nielen medzi peknými študentkami, ale za svojho blízkeho priateľa ho začne považovať postarší profesor Floyd DeBeers (F. Murray Abraham). Okrem spoločnej práce ich totiž spája aj láska k plachteniu.

Aby toho nebolo málo, dozvedáme sa, že manželstvo pohľadného páru nie je vôbec idylické, že Catherine trpí poruchou príjmu potravy a že za Georgeovými neskorými návratmi z behania sa skrýva niečo, o čom by sa jeho manželka nemala nikdy dozvedieť. Catherine postupne zisťuje viaceré skutočnosti o predchádzajúcich obyvateľoch domu a jej pátranie vedie dokonca hlboko do minulosti. Postupne sa spriatelí aj s Floydom, pretože ten má na tajomné javy v ich domácnosti veľmi radikálny názor a žena sa s nimi bezvýhradne stotožní.

Things Heard & Seen

Ide skutočne iba o náčrt toho, o čo všetko v snímke pôjde a čo sa dozviete behom úvodných pár desiatok minút. Hutný dej vás tak bude nútiť neustále byť v napätí, všímať si každý detail a hádať, kam sa budeme posúvať a ako všetky kúsky puzzle na konci do seba zapadnú. Toto platí predovšetkým pre prvú hodinu, tá druhá je už viditeľne explicitnejšia a, bohužiaľ, začína odpovedať na položené otázky až príliš konvenčným a neinovatívnym spôsobom. Dokonca ani prekvapivé zvraty nie sú v sujete distribuované rozvážnym spôsobom a vyvolávajú skôr rozpačitý dojem.

Možno je to dané tým, že príbeh sa odohráva na počiatku osemdesiatych rokov a vtedy by Things Heard & Seen pôsobil ako príjemné spestrenie hororového žánru, kde ide ale predovšetkým o rodinnú drámu a psychologické prekreslenie postáv. Pokiaľ išlo o autorský zámer, tak by sa ho museli tvorcovia ozvláštniť aspoň prácou s atmosférou, takto divák rýchlo zabudne na dobu spred štyridsiatich rokov a má skrátka dojem, že sme po celý čas v súčasnosti. Skôr sa ponúka vysvetlenie, že Berman a Pulcini s predlohou po celý čas bojovali a nevedeli, ktoré pasáže z knihy v scenári ponechať a akým témam a motívom dať prednosť.

Things Heard & Seen

Výsledok môžeme porovnať napríklad s minuloročnou adaptáciou náročnej knihy Stehlík (The Goldfinch), kde nepomohla ani kvalitná predloha, ani prvotriedni herci. Najhoršie však film pôsobí v scénach pracujúcich s nadprirodzenom, ich gýčové stvárnenie nekorešponduje príliš s racionálnou drámou odohrávajúcou sa medzi postavami. Skrátka kombinácia seriózneho (manželská kríza) a béčkového (vyvolávanie duchov) prístupu nie je dostatočne premyslená a prepracovaná, pričom napríklad paralela medzi neustále sa opakujúcim motívom obrazu z obalu knihy Emmanuela Swedenborga Heaven And Hell (1) a záverečným záberom Georgea, mal potenciál oba autorské zámery elegantne prepojiť a zmotivovať.

Things Heard & Seen nie je vysloveným sklamaním, ak ste samozrejme od neho neočakávali hororovú udalosť sezóny, alebo nebodaj artovú snímku o rodinnej kríze a tajomstvách minulosti. Vzhľadom na množstvo postáv, tém aj motívov je stále čo sledovať, v podstate ale ide skôr len o klam a na konci si možno položíte relevantnú otázku, či by nebolo bývalo lepšie túto obsiahlejšiu látku spracovať v Netflixe ako minisériu.

Things Heard & Seen (USA, 2021, 121 min.)
Réžia: Shari Springer Berman, Robert Pulcini. Scenár: Elizabeth Brundage (podľa knihy All Things Cease to Appear), Shari Springer Berman, Robert Pulcini. Hrajú: Amanda Seyfried, James Norton, Natalia Dyer, Charlotte Maier, Kristin Griffith, Ben Graney, Molly Jobe, Joey Auzenne, Kelcy Griffin...

(1) Swedenborgova kniha, ktorá vyšla v latinčine v polovici 18. storočia, obsahuje bohaté narážky nielen na oblasť posmrtného života, ale aj na zásady kresťanstva. Upozorňuje na dôležitosť manželstva, argumentuje proti polygamii a rieši koncepciu duchovného sveta a to, ako duchovné záležitosti ovplyvňujú ľudskú vôľu.

autor Erik Binder 4.5.2021
5.0
THINGS HEARD & SEEN