VRBA

VRBA

7.0

Pokiaľ inklinujete k európskej kinematografii a baví vás objavovanie na prvý pohľad nenápadných titulov, do zbierky sa vám môže hodiť trpká dráma Vrba / Willow. Za snímkou macedónsko-maďarsko-belgickej spolupráce, ktorá obýva streamovaciu platformu HBO GO, je podpis režiséra a scenáristu Milcha Manchevskeho. Rodák z Macedónska má už na konte jednu oscarovú nomináciu za svoj starší film Pred dažďom/Pred doždot (1994).

Dej Vrby je tvorený osudmi troch žien, pričom ten prvý sa odohráva na vidieku v dávnej minulosti a ďalšie dva sú z prostredia súčasného Balkánu. Zdanlivo nesúvisiace príbehy v sebe skrývajú až prekvapivo veľa zhodných čŕt a bez ohľadu na odlišnú dobu, spôsob života a mieru pokroku doby, sa v istých momentoch pekne zrkadlia. Jediný priamočiary spoločný bod, ktorý ústrednú trojicu hlavných hrdiniek spája, je silná túžba po naplnení privilegovaného ženského poslania – moci priviesť na svet nový život.

Úloha, ktorá sa javí ako to najjednoduchšie a najprirodzenejšie posolstvo, ktoré kedy matka príroda vymyslela, žiaľ nie je tak ľahko splniteľná. Všetky tri hlavné predstaviteľky majú problém otehotnieť. Prvý príbeh nás vracia do stredovekého Severného Macedónska. Sledujeme mladý pár, ktorý pod vplyvom bezradnosti pristupuje na neľudskú podmienku starej čarodejnice, výmenou za prísľub mnohonásobného počatia. Za svoju schopnosť pomoci zúfalej žene Donke (Sara Klimoska) si starena na sklonku života pýta patričnú obeť.

Obdobie súčasnosti zobrazuje osudy dvoch sestier a ich ubíjajúci boj s neplodnosťou. Prirodzenú cestu nahrádzajú alternatívne možnosti modernej doby, ktoré si ale vyžadujú dostatok finančných prostriedkov a najmä trpezlivosti. Iba nepatrnú chvíľku šťastia, kedy umelé oplodnenie Rodny (Natalija Teodosieva) prebehne úspešne a jej sestre Katerine (Kamka Tocinovski) je dopriaty vytúžený syn v podobe adoptovaného 5-ročného Kireho, rýchlo striedajú ďalšie rany. Nesmierne bolestivé a prinášajúce so sebou obrovské dilemy.

Vrba

Všetky tieto tri macedónske ženy riešia okrem pocitu zlyhania vo svojej prioritnej úlohe aj ďalšie iné životné prekážky. No každá s ohľadom na svoju povahu a dobu, v ktorej sa ocitla. Pozadie je úzko prepletené s históriou hornatej krajiny a s jej špecifickými tradíciami či zvykmi napojenými na samotnú veľkosť prírody. Tá má vo filme silné postavenie počas celého jeho trvania. Jej vplyv na samotný akt oplodnenia ženy a na sled nadväzujúcich udalostí, je neprehliadnuteľný.

Raz dominuje vo forme nebezpečne silného prúdu tečúcej rieky, inokedy má podobu hustého lejaku či na prvý pohľad nepodstatného kameňa. Práve ten podľa tradičnej viery zabraňuje žene k narodeniu potomka a výraz „kameň mi padol na hruď“ znamená v macedónskej kultúre nemožnosť oplodnenia. Ďalšie metaforické hrátky tvorcu môžeme objaviť už aj v samotnom názve snímky.

Vrba

Vŕba predstavuje z hľadiska folklóru a mytológie magický strom, ktorý kultúry jednotlivých krajín vnímajú veľmi rozporuplne. Pre niekoho je rastlinou prinášajúcou šťastie a prirovnávanou k podobenstvu života. Aj preto sa k nej niektoré neplodné ženy v nádeji chodia modliť. V iných kútoch sveta je naopak považovaná za symbol nešťastia a utrpenia. Jej odrazom sú v tomto prípade tri silné ženy, ktoré sa napriek pretrvávajúcej bolesti a iba s malými náznakmi úspechu, len tak nenechajú zlomiť.

Dráma vyobrazuje ich životné situácie pomerne z ostra a až nepríjemne reálne. Manchevski zachytáva ženské trápenie a problém s plodnosťou ako univerzálnu tému, ktorá sa aj napriek pokroku doby nestáva ľahko riešiteľným problémom. Naopak, práve vývoj spoločnosti vedie k jeho prehlbovaniu. A v princípe je prakticky úplne jedno, či sa vkladá nádej do pomazania hlinou pri splne mesiaca alebo do modernej medicíny, ktorá sa snaží konkurovať sile prírody.

Vrba

Čakanie budúcich rodičov na výsledok či opakované prežívanie neúspechu, je rovnako skľučujúce. Prináša so sebou veľa ťažkých rozhodnutí s dopadom na psychiku oboch partnerov, pričom tento nápor mnoho z nich ani neustojí. Vrba túto citlivú tému zachytáva vierohodne, no možno až príliš rázne až surovo naturalisticky. Snáď iba prostredná sympatická dvojica vnára do deja akúsi príjemnú jemnosť a láskavú harmóniu.

Nakoľko film pozostáva až z troch príbehov, režisér sa venuje iba zachyteniu životných etáp vzťahujúcich sa na snahu o oplodnenie. Nepoznáme minulosť týchto ženských hrdiniek, v poslednom prípade manžel ani nie je predstavený. Empatický divák s postavami dokáže súcitiť a pocítiť obdiv, no na vytvorenie bližšieho vzťahu s nimi nedostáva priestor.

Vrba je vhodná rozhodne pre artovo orientovaných divákov, ktorým nevadí pomalšie tempo a s obľubou spoznávajú inakosť cudzích kultúr. Kde-tu do ťažkej témy zakomponováva aj veľmi špecifický humor, ktorý prekvapivo funguje. Macedónska snímka však vyniká najmä silou témy a presvedčivým hereckým obsadením. Pre potešenie diváka končí záberom, ktorý v sebe nesie aspoň malú kvapku nádeje.

Willow (Macedónsko / Maďarsko / Belgicko, 2019, 101 min.)
Réžia: Milcho Manchevski. Scenár: Milcho Manchevski. Hrajú: Sara Klimoska, Natalija Teodosieva, Kamka Tocinovski, Nenad Nacev, Nikola Risteski, Petar Caranovikj, Ratka Radmanovic, Petar Mircevski, Ana Kostovska

autor Simona Sopiaková 1.4.2021
7.0
VRBA