SOUND OF METAL

SOUND OF METAL

8.0

Po ohlušujúcom úvode v podobe heavymetalového koncertu speváčky Lou (Olivia Cooke) a jej energického bubeníka Rubena (Riz Ahmed), čakajú na diváka komorné dve hodiny strávené prevažne v tichu. Režisérsky debut Dariusa Mardera je založený na nedokončenom dokumente Dereka Cianfranceho s názvom Metalhead. Hudobná dráma Sound of Metal je príbehom bubeníka, ktorý prakticky z minúty na minútu prišiel o to najcennejšie. O svoj sluch.

Ruben a Lou tvoria dvojicu nie len na pódiu, ale aj v osobnom živote. Štyri steny karavanu a ich kapela sú prakticky všetko, čo majú, no svoje malé nomádske kráľovstvo si užívajú po svojom. Až do momentu, kedy v Rubenových ušiach zavládne takmer úplne ticho. Odrazu jeho mozog prijíma iba tlmené zvuky, ktoré akoby si k nemu razili cestu zo vzdialeného tunela. Prihovárajúce hlasy známych tvárí naberajú mimozemský podtón, ktorého obsah nedokáže rozlúštiť.

Návšteva lekára ponúka finančne náročnú možnosť implantátov a na zdržiavanie sa v hlučnom prostredí uvaľuje prísne embargo. Vyše 70% Rubenovho sluchu je nenávratne preč. Potetovaný bubeník však odmieta prijať fakt, že jeho hluchota nie je iba dočasná. Na kamarátovo odporúčanie sa dostáva medzi komunitu nepočujúcich, ktorá má svoje pevné pravidlá, no s vľúdnosťou učí hendikepovaných prijať ich aktuálny stav. Značná časť deja sa presúva práve do tohto prostredia, ktoré je nie len pre Rubena, ale aj pre väčšinu divákov úplne nepoznané.

Prístup režiséra Dariusa Mardera je veľmi sympatický už len v spôsobe, akým podáva danú tému. Neznižuje sa k silenému žmýkaniu divákových emócií, ani k výrazne lacným klišé. Nepočujúcich nestavia do pozícií obetí, naopak, vidí ich ako rovnocenných členov spoločnosti, ktorí napriek svojim obmedzeniam dokážu viesť prakticky plnohodnotný a šťastný život. A svoje miesto v ňom má prekvapivo aj hudba. Iba je vnímaná inak. Prostredníctvom vibrácií a s väčším zapojením predstavivosti.

Sound of Metal diváka nešetrí a vďaka autentickému prevedeniu sa v pekelnom kúpeli frustrácie, sebaklamu a strachu z nasledujúceho života plného desivého ticha, topí spolu s hlavným hrdinom. Doslova sa ocitá v jeho hlave a zväčša počuje iba to, čo on. A teda, prakticky nič. Iba plechové tóny, neidentifikovateľné šumy a ozveny. A miestami je to poriadne nepríjemné. Niektoré pasáže odporúčam vypeckovať na maximum, aby vám neunikli tlmené, no pre plnohodnotný zážitok veľmi podstatné, zvukové pozadia.

S tak zážitkovo intenzívnym a kontrastným prepínaním hluchých pasáži s prirodzenými rušnými, sa vo filme často nestretnete. Majstrovská práca zvukárov a herecké výkony tvoria pevné mantinely snímky, na ktorých je ako nadstavba postavená myšlienka skrývajúca veľkú životnú pravdu - pokoj v duši hľadaj v tom najväčšom tichu.

Sound of Metal

Nominácia na Zlatý glóbus v kategórii najlepší herecký výkon (dráma) pre Riza Ahmeda je v tomto prípade nepopierateľne zaslúžená. Svoj herecký talent potvrdil už v minulosti vo filmoch ako Four Lions, Ill Manors či Nightcrawler. Britský herec s pakistanským pôvodom pristupuje k svojim rolám vždy svedomito a snaží sa preniknúť až na dreň ich charakterom.

Z uhľovočiernych očí mladého hudobníka miestami bubloce hnev a vyžaruje akási zvláštna temnota, ktorú vzápätí pohľadom vyplašenej ranenej srnky úplne zneguje. Takto dokonale nás miatol aj vo vynikajúcej minisérii The Night Of. Práve vďaka role študenta obvineného z brutálnej vraždy sa Riz Ahmed stal prvým hercom juhoázijského pôvodu, ktorý získal cenu Emmy.

Stvárnenie bubeníka v Sound of Metal rovnako predchádzalo poctivej príprave. Pre dosiahnutie čo najautentickejšieho efektu sa pol roka venoval hraniu na bubnoch. S ľuďmi z komunity nepočujúcich trávil veľa času a postupne prenikal do tajov ich tichej znakovej reči. Do sluchovodu si nechal zaviesť blokátory vydávajúce biely šum, vďaka ktorým nepočul ani vlastný hlas.

Sound of Metal

Oproti Rubenovi jeho priateľka Lou, ktorú hrá Olivia Cooke, dostáva v príbehu omnoho menej priestoru, no napriek tomu mu slušne sekunduje. Herecké esá dopĺňa Paul Raci, ktorého hodnoverný posunkový prejav vychádza zo skutočnosti, že bol ako počujúce dieťa vychovávaný hluchonemými rodičmi.

Ako vojnový veterán a súčasne zakladateľ rehabilitačného zariadenia vystupuje Joe ako prísny a zásadový člen komunity. Ich spoločné scény s Rubenom často naberajú vypätý, no miestami duchovný až transcendentálny ráz. Joe pomáha svojmu zverencovi s nepokojnou mysľou objavovať sám seba. Cez ponor do ticha a nahliadnutie do hĺbky vlastnej duše.

Krása Sound of Metal sa ukrýva v poznaní, že choroba, ktorá je sprvu vnímaná ako jednoznačný handicap a utína cestu k životnému motoru postihnutého – k hudbe, súčasne predstavuje aj záchranu v podobe šípky ukazujúcej na ten správny smer. Hovorí sa, že ak sa život uberá zlým smerom, prídu malé rany. A následne väčšie a väčšie, až kým prestanú byť ignorované. Rubenova hluchota je zároveň vstupenkou ponúkajúcou reštart, po odmietnutí ktorej už možno nepríde nič.

Sound of Metal

Príbeh muzikanta, ktorý prišiel o svoj sluch by veľmi ľahko mohol skĺznuť do lacného a patetického módu. Našťastie sa tak nestalo. Aj keď v tomto prípade hudba vystupuje iba niekde v pozadí, mnohým sa v mysli vybaví spomienka na energický Whiplash a rovnako aj na výborného Wrestlera.

Okrem vyššie spomínaných plusov treba vyzdvihnúť aj samotný scenár, na ktorom režisér pracoval so svojím bratom Abrahamom a ktorý nedávno získal nomináciu WGA (Writers Guild of America Awards) v kategórii Pôvodný scenár. Voči dlhej minutáži a pomalému tempu síce môže mať niekto výhrady, no zvoľnený štýl má svoje opodstatnenie a slúži k lepšiemu precíteniu príbehu.

Išlo v Rubenovom prípade o autoimúnne ochorenie? Alebo bol za jeho náhlou stratou sluchu jeho neusporiadaný život plný drog a nezdravo hlučného prostredia, ktorým sa snažil prehlušiť svojich vnútorných démonov? Odpoveď možno ani nie je podstatná. Isté však je, že v Sound of Metal sme účastníkmi dojemnej cesty pokory a prijatia života. Nasaďte si dobre ozvučené slúchadlá a začnite objavovať krásu v absolútnom tichu.

Sound of Metal (USA, 2019, 120 min.)
Réžia: Darius Marder. Scenár: Darius Marder, Abraham Marder, Derek Cianfrance. Hrajú: Riz Ahmed, Olivia Cooke, Paul Raci, Lauren Ridloff, Mathieu Amalric, Domenico Toledo, Chelsea Lee, Shaheem Sanchez, Chris Perfetti, Bill Thorpe, Michael Tow, William Xifaras, Rena Maliszewski, Tom Kemp ...

autor Simona Sopiaková 24.2.2021
8.0
SOUND OF METAL