ONE NIGHT IN MIAMI

ONE NIGHT IN MIAMI

7.0

Muhammad Ali, Malcolm X, Sam Cooke a Jim Brown. Štyri osobnosti, ktoré sa v 60. rokoch 20. storočia každá svojím spôsobom zapísali do dejín hnutia za zrovnoprávnenie Afroameričanov. O čom by sa asi zhovárali, keby sa stretli na jednej motelovej izbe?

Témy rasovej diskriminácie a rovnoprávnosti sú v Spojených štátoch stále horúce a žije nimi aj kultúrna obec. Jedným z umeleckých príspevkov do tejto debaty bola v roku 2013 aj divadelná hra Kempa Powersa One Night In Miami. Získala viacero ocenení, adaptovali ju divadlá v Spojených štátoch aj Británii a svoje požehnanie produkcii vyjadrili aj príbuzní jej skutočných aktérov. Vlani sa hra dočkala aj svojho filmového spracovania – pod pôvodným názvom ju nakrútila debutujúca Regina King a jej film mal premiéru na MFF Benátky. Teraz sa dá vidieť online ako VOD a niektorí mu predpovedajú aj slušný oscarový potenciál.

Ikonický ľudsko-právny aktivista, najlepší afroamerický boxer všetkých čias, výnimočný spevácky a skladateľský talent aj legenda amerického futbalu. Štyria velikáni, ktorí sa čisto teoreticky onej februárovej noci roku 1964 v jednej motelovej izbe stretnúť naozaj mohli – ibaže nestretli. One Night in Miami je fiktívnym záznamom stretnutia štvorice reálnych osobností. Originálne, možno aj trochu zvláštne, no iste nie nevídané. Podobnú formu, napokon, vo svojich slávnych dialógoch využíval už antický Platón – nie len, že sa k nim neprestávame vracať ani o dve tisícročia neskôr, ale v niektorých prípadoch sú aj jedinými dochovanými svedectvami o ideách osobností, ktoré v nich vystupujú.

One Night in Miami, samozrejme, v dnešnej “dobe informačnej” zďaleka nie je jediným záznamom svojich ikonických aktérov. Ak by ste si však ich spoločné témy mali chuť naštudovať vo vysoko kondenzovanej a zrozumiteľnej forme, tento film funguje ako celkom vydarený crash kurz.

Dej má pritom jednoduchý: 22-ročný Cassius Clay (Eli Goree) práve zosadil z trónu úradujúceho majstra sveta v ťažkej váhe Sonnyho Listona. Po triumfálnom zápase sa stretáva v nenápadnom moteli so svojím mentorom Malcolmom X (Kingsley Ben-Adr) a chystá sa svetu oznámiť, že sa stáva členom spolku Islamský národ. Na súkromnej oslave sú okrem nich ešte dvaja muži: legendárny futbalista Jim Brown (Aldis Hodge) a rock'n'rollový hitmaker Sam Cooke (Leslie Odom Jr.). Miesto bezstarostného oslavovania sa však pustia do vášnivej debaty o tom, aké sú ich možnosti a povinnosti v rámci boja za zrovnoprávnenie svojej komunity.

One Night in Miami

Malcolm X je radikál, ktorý dokáže ľudí pre svoje ideály rovnako nadchnúť, ako ich vie proti sebe aj poštvať. Okrem nekompromisných politických názorov je tiež oddaným moslimom, k čomu vedie aj svojho mladého priateľa, už čoskoro známeho ako Mohammad Ali. Ten je síce odhodlaný Malcolma nasledovať na ceste viery a čistoty, zároveň sa však ťažko vzdáva svetských pôžitkov, ktoré sú práve teraz, keď mu pri nohách leží celý svet, bližšie ako kedy predtým.

Sam Cooke je nadaný spevák a skladateľ, ale tiež dôvtipný biznismen. Hoci mu svet dáva jeho limity slušne pocítiť (limity skvelého, ale stále “len” afroamerického umelca), nepreráža hlavou múr a uspokojí sa s tichým víťazstvom ekonomickej prosperity. Jim Brown (mimochodom, posledný žijúci z tejto štvorice) si zase stále viac uvedomuje, že ani všetok športový úspech sveta z neho v očiach bielej populácie neurobí rovnocenného človeka. Odhodláva sa tak na zásadnú zmenu kariéry.

One Night in Miami

Iskrivá výmena názorov, ktorá sa medzi štvoricou mužov na izbe strhne, síce pôsobí trochu strojene a nadnesene, výborne však objasňuje dilemy, ktorým ich generácia úspešných, no stále zaznávaných Afroameričanov čelila – a iste sa s ňou v mnohom dokáže stotožniť aj tá dnešná. Ak máte k tejto téme nejaký vzťah alebo vás aspoň zaujíma z čisto historického príčinno-následného hľadiska, One Night in Miami vám určite má čo dať.

Je to však zároveň takmer stopercentná konverzačka, v ktorej sa toho pomimo samotných dialógov deje len máličko. Film je komorný a verný divadelnej dramaturgii aj fílingu – celkom neprekvapivo, keďže svoj scenár preň adaptoval samotný Kemp Powers (spoluscenárista a spolurežisér animáku Soul). Statické kulisy v kontraste s rýchlymi, chvíľami až takmer shakespearovskými slovnými prestrelkami môžu menej trpezlivého pomerne rýchlo unaviť.

One Night in Miami

Dopomôcť si k pocitu väčšej dynamiky môžete aspoň doštudovaním súvislostí – sú celkom dramatické a motelovému randez-vous vo filme tak dodávajú jemný nádych osudovosti. Dobre v tomto zmysle fungujú aj bočné mikropríbehy, počas ktorých sa každá z postáv aspoň na chvíľu zo štyroch stien motelovej izby vymaní a ukáže sa tak divákovi aj v širšom kontexte.

One Night in Miami je film s výraznou, stále aktuálnou témou a výborným obsadením, ktoré exceluje tak vo vypätých diskusiách, ako aj v hudobných vsuvkách. Výborní herci vo svojich ikonických hrdinoch objavujú aj kus obyčajnej človečiny, hravosti, neistoty a zraniteľnosti. Regina King tak nakrútila film, ktorý má určite čo povedať aj tým, čo sa o jeho témy zas tak veľmi nezaujímajú. Málo využitého "akčného” potenciálu jeho postáv (a ich skvelých predstaviteľov) ale divákovi zároveň môže byť aj trošičku ľúto.

One Night in Miami (USA, 2020, 114 min.)
Réžia: Regina King. Scenár: Kemp Powers. Hrajú: Kingsley Ben-Adir, Eli Goree, Aldis Hodge, Leslie Odom Jr., Lance Reddick, Christian Magby, Joaquina Kalukango, Nicolette Robinson, Michael Imperioli ...

autor Hana Lippová 12.2.2021
7.0
8.3