HIS HOUSE

HIS HOUSE

6.0

Najnovší horor Netflixu má na pohľad zaujímavú premisu i prostredie. Žiadne americké predmestie, kde by sa usporiadaná rodinka triasla pred náporom nových démonov. Štartujeme kdesi v Afrike, kde sa na korbu auta štverajú desiatky černochov. Strih. Na rozbúrenom mori uprostred búrky sa na bárke snažia kamsi doplávať. Strih. Vidíme pár sedieť na izbe čakajúc na predvolanie na rozhodnutie. Strih.

Bol a Rial sú manželský pár, ktorý dostávajú druhú šancu. Niekde vo Veľkej Británii v okrajovej štvrti ich čaká nečakaný dar od štátu: pravidelný príspevok vo výške 74 libier a dom, ktorý im bude patriť. Akurát nie je to veľmi vábny príbytok, nefunguje tam poriadne elektrina a nejedna stena obsahuje veľkú dieru, v ktorej sa môže schovávať hocičo.

Vymeniť Južný Sudán zmietaný vojnou za takú barabizňu vyzerá na pohľad ako vytúžené vykúpenie. Ale okolití susedia im veľmi priať nemusia, ani výlety do okolia nie sú úplne splnenými túžbami. Najprv sa zdá, že chlapík Bol zvláda novú krajinu lepšie: učí sa fandiť futbalu, jesť príborom či hľadať si džob. Manželka Rial je akosi pozadu... Netrvá dlho, kým oboch začnú mátať démoni. Tmavé páry očí vykukujú z dier stien, naháňajú ich po dome a bezsenné noci sa striedajú s bizarnými udalosťami dní.

His House sa v prvej polovici snaží pekne hrať s motívom démonov a neznámeho zla v rozpadnutom baráku. Zoznamujeme sa s dvojicou migrantov v novom svete, panuje neustále napätie nad situáciou a netušíte, čo by zlo mohlo predstavovať. Ostalo v dome čosi tajomné po minulých majiteľoch? Lebo na prvý pohľad je to príliš podozrivá zhoda okolnosti, že chudobní Sudánci dostávajú taký domisko, na ktorý nemajú ani domáci Angličania. Alebo sú to neprajné okolnosti a chuť ich vyštvať späť do Afriky? A čo alternatíva, že si doniesli tajomné mystérium sami so sebou?

His House

Podobne ako v iných hororoch je najkrajšie odhaľovať jednotlivé alternatívy a postupne odškrtávať slepé cestičky. Pri Jeho dome to funguje prvú hodinu. Vtedy sa výborne ponárame do prostredia, kde Bol a Rial skončili. Protimigrantské nálady bokom, vyzerá to na parádny kontrast nie vábnej Británie s novými usadlíkmi, ktorí sa snažia aspoň prežiť a zabudnúť na hrôzy minulosti.

Ľakačky sú rozložené v prvej hodine celkom solídne. Klasika žánru: bizarné postavy hýbajúce sa nie úplne prirodzenými spôsobom. Bafačky a tajomný pár očí s maskou skáčuci na neborákov. Alebo aj pchanie "papŕč" do dier v stene, kde určite nemôžu čakať nič dobré. Spoznávame rôzne zákutia domu, ale stále netušíme význam názvu či pointu.

His House

V druhej polovici snímky sa však začínajú objavovať viaceré flashbacky. Skáčeme s nimi do minulosti, aby nám ukázali, čím si prešli postavy pred tou prvou scénou. Na jednej strane parádna šanca spoznať ich, na druhej vypĺňanie mozaiky a troška africkej mytológie. Zároveň sa však filmové rozprávanie výrazne triešti. Nejednému divákovi vrátane mňa sa v tom momente začína hororová dráma rozpadať, lebo nedokáže úplne zastihnúť súčasné desivé ťaženie a upína sa minulé vlny násilia. Niekedy netušíte, či sa dokonca pár scén postávam len nezdá.

A ako to už v lacných hororoch býva, do čela vám udrie aj jedna nie krpatá pointa. Príde na štarte poslednej tretiny a nie je to braková záležitosť, ale celkom citlivý moment, ktorý vám rozpovie o stave duší postáv viac, ako všetky spomínané flashbacky. Je dobré, že nepríde v úplnom závere, ako keď nás šokujú mnohí režiséri. Môžete ju totiž vstrebať a nasať ju pred veľkým finále. V tom zase nechýbajú rozličné triky a zlo naberá opäť inú tvár – akurát niektorým nesadne do celej konštelácie a vyzerá ako vybrané z úplne iného hororu.

His House

A v tom sa skrývajú výhody a nevýhody His House. Je to nesúrodý horor, ktorý je akoby zlepený z troch filmov a viacerých tém. Akurát jednotlivé časti fungujú lepšie ako výsledný celok. Tento horor za pár šupov stále ukazuje našej kinematografii, že aj s pár hercami na malom priestore sa dá vykúzliť solídny výsledok. Ale na špičku žánru, či súčasný prúd si berie príliš veľa ambícií, ako dokáže splniť.

His House (UK, 2020, 93 min.)
Réžia: Remi Weekes. Scenár: Remi Weekes, Felicity Evans, Toby Venables. Hrajú: Sope Dirisu, Wunmi Mosaku, Malaika Wakoli-Abigaba, Matt Smith, Javier Botet, Vivienne Soan ...

autor Michal Korec 8.11.2020