REBECCA

REBECCA

5.0

Filmová recenzia



To, že sa aj po 80 rokoch prerába gotická klasika Alfreda Hitchcocka nie je nijako prekvapivé, omnoho prekvapivejšie je meno britského režiséra Bena Wheatleyho, ktorého mali možnosť osobne zažiť návštevníci piešťanského Cinematiku v roku 2013.

Autorský tvorca zaujal na viacerých medzinárodných festivaloch mimoriadne znepokojivým thrillerom Kill List / Zoznam smrti (2011), neskôr aj sadistickou čiernou komédiou Sightseers / Dovolenkári (2012) a halucinogénnym historickým príbehom A Field in England / Pole v Anglicku (2013). Wheatley je známy tým, že polarizuje publikum a rád ide „cez“. Po trojici ďalších rozporuplne prijatých titulov (High Rise, Free Fire / Krížová paľba, Happy New Year, Colin Burstead / Krásny rok Colin Burstead) prijal ponuku na tento projekt.

Modelová zápletka gotického príbehu je nasledovná: atraktívna mladá žena podľahne kúzlu neznámeho šarmantného muža, často cudzinca, a už o niekoľko pár dní po očarujúcom zoznámení prichádza svadba. Spravidla majetný a dobre zabezpečený muž si svoj úlovok berie k sebe domov a netrvá dlho, kým nevesta zistí, že jej vysnený princ je v skutočnosti niekto úplne iný, než si myslela. Veľkú rolu tu zohráva veľký dom, neraz priam palác, ktorý sa stáva tajuplným dejiskom jej útrap a často vo svojich útrobách ukrýva tajomstvo.

Medzi gotickými romancami a filmom noir býva veľakrát prienik, spomeňme Gaslight / Plynové lampy (1944) od Georgea Cukora či Secret Beyond the Door... / Tajomstvo za dverami (1947) Fritza Langa. V týchto žánrových vodách, populárnych pre 40te roky, dochádza k obráteniu tradičných noirových rolí: namiesto osudovej ženy (femme fatale) tu máme osudového muža (homme fatal) a dochádza ku konfliktu „žena v ohrození vs. prefíkaný manžel“.

Rebecca

Rebeka z roku 1940 je príkladom poctivého, raného klasického Hollywoodu s dobrým remeslom: pompézna orchestrálna hudba Franza Waxmana má veľkorysé zastúpenie a oscarová, elegantná kamera Georgea Barnesa ponúka viaceré pôsobivé momenty na čele s „plachtivým“, atmosferickým úvodom príchodu do honosného sídla Manderlay. Za mňa je to klasika trochu zdĺhavá (130 minút je na rok výroby a gotickú zápletku príliš veľa), herecky síce presná, no bez potrebnej chémie medzi ústrednými predstaviteľmi. V závere je to tak viac film producenta Davida O. Selznicka než Hitchcockov, ale stále poctivý 40tkový Hollywood.

To bola „gotika“ a pôvodná Rebeka. Ako dopadlo súčasné spracovanie? Na moje prekvapenie ide o štandardnú „prerábku“, obsahujúcu zopár zanedbateľných obsahových odchýlok. Hudba, kamera, výprava, kostýmy a dokonca ani Wheatleyho povestná réžia nesťahujú na seba pozornosť, a to je škoda. Dokonca som postrehol zhruba päť formálne, takmer identicky urobených scén ako v originálnom filme. Nová Rebeka ako remake klasiky tak neuráža, nepohoršuje, ale ani neprináša nič nové a navyše hrozí, že režisérovi skalní fanúšikovia budú sklamaní.

Rebecca

Krásna Lily James je ako mladučké dievča, ktoré si padne do oka so zámožným vdovcom, príjemne presná. Na každom kroku jej nového (cudzieho) domova je konfrontovaná tým, aká jej predchodkyňa – zosnulá Rebeka, bola krásna a spoločensky žiadaná. Na každom rohu obrovského Manderlay na ňu číha tieň Rebekinej dokonalosti a vyvstávajú otázky, kým v skutočnosti bola a ako zomrela. Je mŕtva a živá zároveň. Naopak, Armie Hammer v úlohe čoraz tajuplnejšieho pána šľachtického sídla pôsobí nevýrazne až fádne. Z hereckej zostavy jednoznačne najviac strháva pozornosť skvelá Kristin Scott Thomas s jej prenikavým pohľadom a chladným až kamenným výrazom. Jej odstrašujúca hlavná služobná znepríjemňuje našej zúfalej hrdinke život tak precízne, ako sa len dá.

Ben Wheatley nakrútil svoj najdiváckejší film, ktorý snáď ničím nepripomína jeho predošlú tvorbu, neprekračuje hranice žánru, pôvodného filmu ani predlohy Daphne Du Maurier. Navyše, žiadna z filmových zložiek nevybočuje zo šedého priemeru. Dovolím si dokonca tvrdiť, že tu nenájdeme jednu jedinú scénu, ktorá by sa atmosférou čo by len priblížila napríklad dodnes skvelému, vťahujúcemu úvodu pôvodnej Rebeky. Ak ste znalcom gotickej klasiky, nové spracovanie naozaj vidieť nepotrebujete. Ak ste doteraz s Rebekou tú česť nemali, rozhodne radšej siahnite po originálnej snímke.


Rebecca (VB/USA, 2020, 121 min.)
Réžia: Ben Wheatley. Scenár: Jane Goldman, Joe Shrapnel a Anna Waterhouse podľa predlohy Daphne Du Maurier. Kamera: Laurie Rose. Hudba: Clint Mansell. Hrajú: Lily James, Armie Hammer, Kristin Scott Thomas, Keeley Hawes, Ann Dowd, Mark Lewis Jones, Sam Riley, Ben Crompton a ďalší.


autor Michal Šmajda 22.10.2020
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Vo svete
4.6
Diváci
4.6
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Mysteriózny
Minutáž: 121 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2020

Premiéra: 16.10. 2020
Premiéra SK: online
0 z 10
0 z 10
5 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
26.11 |
hodnotenie 9/10
26.11 |
hodnotenie 8/10
26.11 |
hodnotenie 7/10
3.12 |
hodnotenie 6/10
3.12 |
hodnotenie 9/10
10.12 |
hodnotenie 7/10
10.12 |
17.12 |
hodnotenie 8/10
17.12 |
NAJČÍTANEJŠIE
|JIU JITSU
3
hodnotenie 1/10
|CHĽAST
1
hodnotenie 9/10
|BOSS LEVEL
1
hodnotenie 7/10
|AGENTI CHAOSU
0
hodnotenie 8/10
|KOMÚNA
0
hodnotenie 7/10
|HIS HOUSE
0
hodnotenie 6/10
|TESLA
0
hodnotenie 5/10
|LOVE AND MONSTERS
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 1311
02 |
návšt. 336
03 |
návšt. 378
04 |
návšt. 470
05 |
návšt. 316
06 |
návšt. 238
07 |
návšt. 225
08 |
návšt. 106
09 |
návšt. 105
10 |
návšt. 86
REBRÍČEK US
01 |
$9,7 mil.
02 |
$0,770 mil.
03 |
$0,644 mil.
04 |
$0,459 mil.
05 |
$0,389 mil.
06 |
$0,350 mil.
07 |
$0,320 mil.
Elf
08 |
$0,300 mil.
09 |
$0,170 mil.
10 |
$0,170 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk