GREENLAND: POSLEDNÝ ÚKRYT

GREENLAND: POSLEDNÝ ÚKRYT

6.0

Katastrofických filmov sme videli množstvo. Či už ide o horiaci mrakodrap, výbuch sopky alebo rovno koniec sveta, tak sa tieto filmy riadia istými svojskými pravidlami. Vlastne ako každá žánrovka. Vrcholy sa dosiahli v 70. a následne v druhej polovici 90. rokov. Pokusy o oživenie sa z mainstreamu presídlili do nezávislých vôd, pretože po Emmerichovom 2012 už v podstate nebolo kam žáner posúvať´(v epike, blbosti ani zábavnosti). Občasné lastovičky (napr. Geostorm) sú toho žiarivým príkladom. V komplikovanom čase pandémie prichádza do kín titul, ktorý do divákov mnoho optimizmu nenaleje. Našťastie sa bavíme o téme a nie o výsledných kvalitách filmu. Aj keď tam je to tiež trochu problematické.

Niečo k deju. Zem je v ohrození. Zase. Z vesmíru sa blíži skaza. Opäť. Ľudstvu ostáva posledných pár dní existencie. Znovu. Ľudia budú bojovať o svoje životy do posledného dychu. Koľký krát už? Nie, na originalitu východiskovej situácie sa tu vážne nehrá. Mnohých však premiérový titul aj tak dokáže prekvapiť svojim uchopením.

Posledný úkryt nie je filmom, akým by sa mohol zdať z trailerov alebo obsadenia. Porovnanie s tupučkým (no zábavným) Geostormom sa ponúka minimálne obsadením Gerarda Butlera. Hneď ale upozorním, že režisér Ric Roman Waugh (Angel Has Fallen, Shot Caller) a spoluscenárista Chris Sparling (Pochovaný zaživa) mali evidentne vyššie ambície. Viac než na epickú deštrukciu v štýle Emmericha alebo Baya sa sústredia na postavy. Ich prístup tak pripomína Spielbergovu Vojnu svetov, Shyamalanove Znamenia, Hitchcockovych Vtákov alebo Romerovu Noc oživlých mŕtvol.

Netešte sa ale predčasne. Bavíme sa o iba výstavbe diela, nie výslednej kvalite. Najviac záchytných bodov ponúka porovnanie s prvým menovaným. S Vojnov svetov má totiž Greenland štruktúrovo mnoho spoločného. Ide v podstate o road movie, kde celý čas sledujeme iba ohrozenú rodinu. Hlavná postava nie žiadny Superman, ale iba obyčajný chlap, snažiaci sa ochrániť svojich najbližších. Informácie o katastrofe sa k divákovi dostávajú z druhej ruky a koniec sveta sa deje mimo objektívov kamier. Teda pokiaľ nie sú v bezprostrednom ohrození aj naši hrdinovia.

Greenland: Posledný úkryt

Na rozdiel od adaptácie H.G. Wellsa tu však máme jeden podstatný problém. Waugh nie je Spielberg. Žijúci klasik totiž dokázal svoje dielo prešpikovať mnohými nezabudnuteľnými pasážami, ktoré sa už dávno zapísali do zlatého žánrového fondu. Tu sa ich nedočkáme. Iste, kľúčové dramatické zvraty a scény brnkajú na správnu strunu, no trpia tým, že sa nepodarilo úplne predať atmosféru konca sveta.

Chaos je málo hmatateľný a všetko pôsobí akosi menej fatálne, než by si téma zaslúžila. Nemôžem si pômocť, no keby boli autori na postavy zlejší (po vzore vynikajúceho a nedoceneného These Final Hours), tak ich prehry aj víťazstvá mohli byť omnoho napínavejšie a emotívnejšie. Celý čas sa totiž hrá podľa zabehnutých klišé a z každej scenáristickej pušky sa strieľa podľa očakávania. A občas pomáhajú aj neuveriteľné náhody.

Čo by nevadilo, keby divácke zmysly dokázala zahltiť strhujúca akcia. Tej sa ale dočkáte v skutočne minimálnom množstve. Trikových orgií sú tu odhadom asi dve minúty a žiadna z nich nemá dostatočný emotívny dosah.  A dvojhodinová dĺžka takisto nie je ideálna. Zbytočne rozrieďuje atmosféru a tempo rozhodne nekorešponduje s bojom o každú sekundu. Formálne sa pohybujeme skôr v sfére nezávislých kúskov, ktoré sa hodia viac do kinoklubov, než multiplexov.

Greenland: Posledný úkryt

Najväčšie bremeno tak leží na hercoch. A tí sa svojimi výzvami popasovali prekvapivo dôstojne. Butler zahodil svoj akčný image a ako obyčajný otec rodiny je uveriteľný. Morena Baccarin (Deadpool) je dostatočné MILFovská a Roger Dayle Floyd (Doktor Spánok) má našťastie do otravných filmových deciek ďaleko. Navyše bolo opäť príjemné vidieť na plátne Scotta Glenna (Mlčanie jahniat).

Predchádajúce odstavce zneli možno prehnane kriticky, no Greenland je aj napriek tomu dobrým filmom. Iba som sa celý čas nevedel zbaviť pocitu, že mohol byť o dosť lepším. Jednotlivé pasáže totiž fungujú ako majú a párkrát sa im podarí chytiť nepríjemne pod krkom. Civilnejšie rozprávanie tomu sedí a ak nemáte v rámci žánru pozretých viac než 20 filmov, tak vám príde originálny aj koncept. Remeselne je všetko v poriadku, niektoré zábery sú veľmi pôsobivé a hudba pekne dotvára atmosféru. Občas však bolo treba naozaj trochu po každej stránke pritvrdiť.

Greenland: Posledný úkryt

Komu ale príde bežná žánrová konfekcia už otravná, blbá alebo oboje, mohol by si k tejto fajn jednohubke nájsť cestu. Ono v skutočnosti sme už takmer všetko videli a už skutočne nie je v rámci toho, čo a ako ničiť, kam stúpať. Príklon ku civilnému poňatiu, tak mnoho z vás uvíta. A to, že tu všetko bolo a niekoľkokrát aj lepšie? Vyčítať americkému mainstreamu nedostatok invencie, je ako chcieť po antivaxeroch, že budú prví v rade na očkovanie. Navyše v súčasnej kino ponuke, ide vzhľadom na nedostatok relevantnej konkurencie, o jeden z najlepších kúskov.

Greenland: Posledný úkryt je ďalším žánrovým príspevkom, ktorý nebude prepisovať dejiny, no jednorázovo poteší. Je dostatočne napínavý, pôsobivý aj slušne zahratý. Problém nastane ak očakávate trikový epos plný akcie. Tu sa hrá na komornú nôtu, ktorá môže byť pre mnohých intenzívnejšia než padajúce mrakodrapy, zaplavené svetadiely alebo horiace veľkomestá.

Greenland (UK / USA, 2020, 119 min.)
Réžia: Ric Roman Waugh. Scenár: Chris Sparling. Hrajú: Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd, Scott Glenn, Randal Gonzalez, Rick Pasqualone, Nicola Lambo ...

autor Peter Pavlík 28.9.2020