TENET

TENET

9.0

Tak sme sa dočkali. Záchranca kinárov, distribútorov aj divákov odstrihnutých od filmového potešenia konečne dorazil. Po viacerých odkladoch je práve novému kúsku Christophera Nolana (poznáte ho, však?) pripisovaná úloha spasiteľa, schopného opäť rozbehnúť trh. Veľké ambície, očakávania aj absťák od kina ale môžu mať za dôsledok nerealistické očakávania. vydaril sa Tenet pretože, obávať však sa netreba, chýba dosť toho mu dokonalosti k keď Aj

Svet je opäť raz v ohrození. Ruský oligarcha (Kenneth Branagh) má plán na jeho zničenie pomocou síl z budúcnosti. Zachrániť sa ho vydáva agent tajomnej agentúry (John David Washington) a zistí, že svet nefunguje presne tak, ako bol zvyknutý. A o deji vám viac neprezradím, pretože práve odhaľovanie fiktívneho sveta a občasné zvraty patria k základným stavebným kameňom novinky hviezdneho režiséra.

Tenet je komplikovaný film. Možno až príliš. Nolan uháňa vpred ako keby mal v rukách namiesto ambiciózneho sci-fi tradičné akčné béčko. V tomto tempe sa na nikoho nečaká. Ak pri veľmi skromne podaných vysvetľovačkách na chvíľku stratíte niť, budete minimálne štvrť hodinku stratení. Tento prístup svedčí o obrovskom režisérovom egu a nie som si istý, či sa na neho budú niektorí diváci schopní naladiť. Najmä ak alibisticky prezentuje myšlienku v štýle „nemusíš to chápať, musíš to cítiť“.

Na druhej strane je dobre, že sa nikto nesnaží dopodrobna vysvetliť ako to celé funguje. Rôzne maličkosti ako fungovanie pľúc, ohňa alebo kauzality na vnorenie do príbehu vtiahnu dostačujúco a komplexné pitvanie pravidiel, by mohlo byť kontraproduktívne. Určite by hrozilo, že by sa film stratil sám v sebe alebo by odvádzal pozornosť od hlavnej zápletky.

Tá je tradičnou špionážnou akciou, ktorá by sa nestratila v ľubovoľnej Bondovke alebo Hitchcockovi. Keby Fleming alebo majster napätia rozpútali svoje príbehy v štýle čím ďalej modernejších mindfuckov. Vytvára to zaujímavú fúziu, v ktorej máme ruského blázna túžiaceho zničiť svet a to je prekladané pravidlami, z ktorých by sa zatočila hlava aj Dr. Emmetovi Brownovi. Takto ambiciózny (a sebavedomý) koncept už v multiplexoch príliš nevídavame. No ak si ho niekto môže dovoliť, je to práve Nolan. Podobné postupy sú totiž doménou malých festivalových kúskov. Vďaka svojej povesti si ale talentovaný Brit môže na podobnú látku vydupať obrovský rozpočet a roztočiť to naplno.

Tenet

Po remeselnej stránke je tak Tenet suverénnym veľkofilmovým remeslom, ktorému takmer nie je čo vytknúť. Kamera Hoyta van Hoytemu (Interstellar) je krásna. Výprava, kostýmy a vlastne celý design originálny a pôsobivý. Nespolieha sa na otrepané lokácie a zavádza nás na miesta, na ktoré nie sme v hlavnom prúde zvyknutí. Trošku síce chýba Zimmerova hudba, no oscarový laureát Ludwig Göransson (Black Panther) sa snaží. Aj keď počuť, že originál to nie je. Ak to niekde nefunguje dokonale, tak v klasických neduhoch Nolanových titulov. A tým sú postavy a emočný chlad, ktorý z toho vyplýva.

Opäť ide hlavne o figúrky na šachovnici, ktorými majster ľubovoľne hýbe a nie životné charaktery. Túto skutočnosť sa predtým darilo maskovať superhviezdnym obsadením, ktoré sa tu však nekoná. Čo však neznamená, že herci svoju prácu neodvádzajú na úrovni. Najmä hlavný hrdina s tvárou Johna Davida Washingtona (BlackKklansman), budúci Batman (a bývalý žiariaci upír) Robert Pattinson a Kenneth Branagh (Dunkirk, Valkýra) sú skvelí. Ženskú stranu reprezentuje čím ďalej, tým zaujímavejšia Elizabeth Debicki (Vdovy). Rovnako tak nesmie chýbať talizman v podobe držiteľa dvoch Oscarov - Michael Caine (Čeľuste IV, Králi zlodejov).

Tenet

Najväčším problémom ale začína byť samotný Nolan. Respektíve jeho prístup. Ten začína hraničiť s exhibovaním. Jeho posadnutosť časom tu dostáva ešte viac priestoru než obvykle. Po Dunkirku je to ďalší krok k odstupu k diváckym návykom a začínam sa báť, kam to bude pokračovať. Dramaturgické pravidlá si ohýba vlastným smerom podobne ako časopriestorové kontinuum. V hone za výnimočnosťou to tak pre radového diváka trošičku škrípe.

Silná symbolika, formálne fintičky s pretočeným časom alebo sebareflexia britského snobizmu sú síce veľkým analytickým potešením, no bežný návštevník blockbusterov sa bude s veľkou pravdepodobnosťou strácať. Časové paradoxy našťastie majú silu a občas je celý film skutočne záležitosťou, akú sme za podobné peniaze nikdy nemali možnosť vidieť.

V skratke povedané, ide o kombináciu Počiatku, Scottovho Deja vú alebo Lipského Happy Endu našróbovanú na to najlepšie z (už zmieneného) Bonda. A väčšinu času to funguje na najvyššej úrovni. Dočkáte sa úžasných scén, priestoru na rozmýšľanie aj niekoľkých chrumkavých technických vychytávok. Akurát je problém v tom, že mnoho divákov úplne neprekusne Tenet ako celistvý príbeh a ako zavedenú popkultúrnu zábavu. Nolanova tradičná doslovnosť mala vždy význam a dávala divákom pocit, že sú inteligentnejší, pretože sa dokázali orientovať v netriviálnych príbehoch. Aj keď ich režisér a scenárista v jednej osobe nenápadne vodil za ručičku. Tu sa však (takmer) na akékoľvek barličky kašle a musíte skutočne zapnúť mozgové závity naplno.

Tenet

Tenet je aj napriek výhradám veľkým filmom, pre najväčšie plátna a všetci milovníci pohyblivých obrázkov by mali okamžite upaľovať do kina. A ideálne nie raz. Druhá projekcia je k úplnému vychutnaniu nutnosťou. Nič takéto tu dlho nebolo a dlho nebude. Inteligentných blockbusterov je ako šafránu a tento prevyšuje drvivú väčšinu konkurencie. Nejde o žiadnu pásovú výrobu, ale o výsostne autorský projekt skvelého režiséra, ktorého najväčším problémom sú očakávania.

Nejde o dokonalý film (dokonalosť neexistuje). Rovnako tak si nezíska srdcia divákov so suverénnosťou Batmanov, Dokonalého triku alebo Počiatku. Ale rezonovať s veľkou pravdepodobnosťou bude. Ide totiž o odvážny, ambiciózny a (v rámci súčasnej mainstreamovej produkcie) výnimočný počin. Aj keď o tržby sa dosť veľmi bojím. zaslúžia rozhodne to si projekty podobné no, prestrelím trochu vás z veľa pre Hodnotenie

Desať zaujímavostí o filme Tenet, ktorý práve prišiel do slovenských kín

Rozhovory o filme Tenet s hlavnými hercami a herečkou

Tenet - podcast o filme

Tenet (UK/USA, 2020, 150 min.)
Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Christopher Nolan. Kamera: Hoyte van Hoytema. Hudba: Ludwig Göransson. Hrajú: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson, Kenneth Branagh, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen ...

autor Peter Pavlík 26.8.2020
9.0
7.0