TIGERTAIL

TIGERTAIL

7.0

Hlas srdca verzus hlas rozumu. Obeta pre druhých, ktorá nás ale práve od nich najviac vzďaľuje. Dobre ukrývané krivdy, ktoré nevdojak ako malé prekliatie prenášame na tých, ktorí sú nám najbližšie. To všetko sú pre filmy so vzťahovou a rodinnou tematikou celkom vďačné zápletky a stali sa tiež ústrednými motívmi drámy Tigertail, ktorú si môžete teraz pozrieť na Netflixe. Jej hlavným hrdinom je starnúci taiwanský emigrant Pin-Jui (Tzi Ma), ktorý sa po smrti milovanej matky vracia k spomienkam na neľahké detstvo, sladké obdobie dospievania a cestu odriekania, na ktorú nenávratne nastúpil v dospelosti.

Tento nenápadný, no o to vďačnejší film nakrútil mladý americko-taiwanský filmár Alan Yang voľne na motívy osudov vlastných rodičov. Ale nájsť by sa v ňom zrejme mohli aj tisícky ďalších emigrantských rodín, v ktorých jednotlivé generácie neoddeľuje len vekový rozdiel, ale aj diametrálne odlišné kultúrne a spoločenské podmienky, v akých vyrastali. Pojmy obeta, sebazaprenie a zmysel pre povinnosť v nich často majú význam, ktorému my ostatní asi nikdy nemôžeme dokonale porozumieť. A neraz bývajú zdrojom konfliktov či nedorozumení aj vo vnútri ich vlastných domácností, ako sa dozvedáme práve zo snímky Tigertail

Pin-Jui prežil časť svojho detstva na ryžových poliach u babičky, ukrývajúc sa pred prísnym vojenským režimom a čakajúc, kým sa jeho čerstvo ovdovelá mama (Kuei-Mei Yang) postaví na nohy. Napokon sa k nej konečne presťahuje do mesta, kde ho však čaká len drsný život v miniatúrnom domčeku s matkou, ktorá tvrdo drie v neďalekej fabrike. Keď vyrastie, pridá sa k nej vo fabrike aj Pin-Jui. Napriek neutešenej realite však neprestáva snívať - jedného dňa odíde do Ameriky a vezme so sebou aj matku, aby už nikdy nemusela pracovať.

Do odvážnych plánov sa nečakane pripletie láska, keď Pin-Jui v tanečnom bare stretáva Yuan (Yo-Hsing Fang). Sebavedomá kráska je v skutočnosti jeho kamarátka z detstva, s ktorou kedysi zabíjal dni hrami v ryžových poliach. Dnes ich už spája skôr láska k tancu a hudbe (60. roky sú práve v plnom prúde), rovnaký zmysel pre humor a odvaha robiť z času na čas poriadne bláznovstvá. Lenže potom sa opäť o slovo prihlási “americký sen”. Utopická túžba sa nečakane zhmotňuje - daň za to však bude vyššia, než si v tejto chvíli vie Pin-Jui predstaviť.

Tigertail

Pin-Jui všetko podriaďuje naplneniu svojho veľkého sna. Realita sa však na jeho naivné mladícke predstavy vôbec nepodobá. Mladý muž sa ocitá v pasci ubíjajúcej práce, nefunkčného manželstva z rozumu a cudzieho prostredia, v ktorom si nevie nájsť svoje miesto. A nepodarí sa mu nakoniec splniť ani záväzok voči matke, ktorá cestu na druhý koniec sveta odmietne.

Film z blízka sleduje, ako sa tieto sklamania vrývajú do duše muža, ktorého nutkavá túžba uspieť ženie proti vlastným citom a potrebám. Dôležitým momentom je najmä problematický vzťah s dcérou Angelou (Christina Ko), na ktorú otec kladie rovnako tvrdé požiadavky ako sám na seba, hoci je už dávno dospelá.

Tigertail je režisérska prvotina mladého filmára a jej produkcia aj celkové spracovanie pôsobia primerane komorne. Filmu to dodáva ľahkosť a intimitu, ktorá mu dopomáha k úprimnosti a autenticite. Na druhej strane vo filme občas dialógom celkom chýba akási rafinovanosť a nepredvídateľnosť. Z chronológie deja tiež vypadávajú viaceré okamihy, ktoré divákovi môžu do celistvosti príbehovej mozaiky chýbať, hoci si ich aj nie je ťažké domyslieť.

Tigertail

Svoje posolstvo film napriek tomu k divákovi dostať rozhodne vie, po emocionálnej stránke je veľmi zrelý a čitateľný - a navyše aj celkom originálny. City starnúcich mužov z prisťahovaleckých komunít, napokon, rozhodne nepatria k témam, ktoré by sme vo filmoch vídavali každý deň.

Snímke sa darí na pomerne útlom priestore spojiť hutný a mnohovrstvový pohľad. Dej sa odohráva naprieč niekoľkými desaťročiami, vo vidieckom Taiwane aj uprostred rušného New Yorku, a tak je tiež zaujímavou kultúrno-historickou sondou, hoci aj letmou a povrchnou. Zároveň je tu hneď niekoľko generácií pútavo napísaných postáv a ich unikátny, vzájomne podmienený vzťah k hlavným témam. No a určite nesklame ani krehko optimistický záver, ktorý už síce (ako život sám) minulé straty nevracia, no dáva aspoň príjemnú nádej na znovuobjavenú budúcnosť.

Tigertail (USA, 2020, 91 min.)
Réžia: Alan Yang. Scenár: Alan Yang. Hrajú: Tzi Ma, Christine Ko, Hong-Chi Lee, Fiona Fu, Yo-Hsing Fang, Joan Chen, James Saito, Hayden Szeto, Cindera Che ...

autor Hana Lippová 23.4.2020