PODZIMNÍ NÁVRAT

PODZIMNÍ NÁVRAT

4.0

Občianska vojna priviedla v roku 1948 viac ako tritisíc gréckych detí do nového domova na Moravu. V narýchlo vybudovaných internátoch sa deti učili partizánskym piesňam a novým ideólogiam, ktoré im mali pomôcť začať nový život. Jedným z nich bol aj budúci absolvent FAMU a dnes zkúsený grécky televízny režisér George Agathonikiadis, ktorý sa po tridsiatich rokoch rozhodol preniesť svoj životný príbeh na filmový pás. Natočil prvý celovečerný hraný film, hrdo označovaný za pokus o Moravský Amarcord.

Podzimní návrat Podzimní návrat Podzimní návrat

Starnúci režisér Stavros (Jiří Bartoška) sa po rokoch vracia do Brna, kde ako malý chlapec v roku 1949, počas občianskej vojny v Grécku, našiel svoj druhý domov, aby do svojej vlasti previezol ostatky svojich starých rodičov, ktorí ho v päťdesiatych rokoch vychovávali. Cestovaním po známych miestach sa mu vybavujú rôzne spomienky,  zážitky a tváre ľudí, úzko spojené s jeho detstvom.

Dlho som si nevedel spomenúť, na aký film sa mi Podzimní návrat neuveriteľne podobá. Okrem známeho Felliniho Amarcordu som našiel jasnú paralelu aj medzi českou snímkou režiséra Vladimíra Drhu - Početí mého mladšího bratra. Ich spoločným a základným faktorom sú spomienky na detstvo, prestrihávané s aktuálnymi zábermi na spomínajúcu postavu. Jednoduchá línia príbehu, je miestami viac, či menej úspešne osviežovaná raz smutnými, inokedy vtipnými flashbackmi. Samozrejme nesmú chýbať originálne postavičky, ako napríklad negramotný Stavrov dedko (George Velendzas), alebo temperamentná babička (Olga Tournaki Diamantopolou). Aby som nezabudol, nechýbajú ani typicky klíšé postavy, plné múdra (dedkov mladý kamarát Franta Novák), beznádeje (priateľova mama v skvelom podaní Vilmy Cibulkovej), smútku (tajomný maliar aktov) a postavy vyčlenené na citové vydieranie (bláznivý syn tragicky poznamenaného obuvníka).

Podzimnému návratu chýba originalita a kvalitnejšia režisérska taktovka. Zmes spomienok plná rôznych figuriek, pospájaná s osobou Jiřího Bartošku ako dospelého Stavrosa, neponúka hlavné postavy a samotnú zaujímavosť jednotlivých príbehov. Postava na prvý pohľad úspešného Stavrosa, sa prechádza mestom, parkom, jazdí električkou, občas sa zataví a čaká len na jediné - kedy nastane strih a režisér predstaví ďalšiu zo svojich prevažne nudných spomienok...

Podzimní návrat (ČR/Grécko,2001,114min.)
Réžia: George Agathonikiadis. Scenár: George Agathonikiadis. Kamera: Kristián Hynek, Jozef Pávek. Hudba: Panagiotis Kalatzopoulos. Hrajú: Jiří Bartoška, George Velendzas, Olga Tournaki-Diamantopoulou, Vilma Cibulková, Petros Alexandris, Vlastimil Brodský, Jan Kačer, Miroslav Vladyka.

autor Peter Konečný 22.1.2002
4.0
-