PRVÝ ZRADCA

PRVÝ ZRADCA

7.0

Osemdesiate roky minulého storočia, Sicília. Cosa Nostra po vstupe na rozmáhajúci sa trh s heroínom pritvrdzuje svoje metódy, na obrátkach naberajú aj vnútorné konflikty medzi jednotlivými mafiánskymi rodinami. Uprostred tohto pnutia sa ocitá Tommaso Buscetta, boss jedného zo zúčastnených klanov. Už onedlho vojde do dejín ako “prvý zradca” mafie, muž, ktorý ju dobre mierenou podpásovkou dostal až na kolená. Jeho životný príbeh v našich kinách práve teraz približuje Prvý zradca ostrieľaného talianskeho filmára Marca Bellocchia, ktorý vlani súťažil o Zlatú palmu v Cannes a Taliani si ho vybrali aj za svojho oscarového zástupcu.

Na Sicílii zúri mafiánska vojna. Tí, čo si ešte včera podávali ruky na okázalých večierkoch, si dnes pľujú do tvárí a vraždia si vzájomne príbuzných. Tommaso Buscetta spolu so svojou treťou manželkou a malými deťmi síce uniká do relatívneho bezpečia v Brazílii, vojna v ďalekej domovine si ale aj u neho vyberá svoju daň, keď nepriateľ unesie a zlikviduje jeho dvoch starších synov. No a onedlho sa rozplýva aj jeho prepychová bublina v Južnej Amerike – miestne autority súhlasia s jeho extradíciou do Talianska, kde už si na prominentného zločinca mädlia ruky prokurátori, sudcovia aj nepriateľský klan Corleone. Tommaso však urobí dovtedy nemysliteľné - ako prvý pohlavár Cosa Nostry porušuje posvätnú omertu a zasadzuje vlastnej organizácii šach-mat...

Životopisná dráma oceňovaného filmára Marca Bellocchia (Päste vo vreckách, Aféra z titulnej strany, Dobrý deň, noc) ponúka príťažlivú tému zákulisia najväčšieho súdneho procesu s mafiou v dejinách Talianska. Buscetta v spolupráci s neskôr zavraždeným sudcom Giovannim Falconem (Fausto Russo Alesi) usvedčil stovky členov mafie a posunul tak dejiny organizovaného zločinu v Taliansku do novej éry, v ktorej si už svojím vplyvom a nedotknuteľnosťou nemôže byť nikto istý.

Pokiaľ vás téma mafiánskej histórie naozaj zaujíma, a v ideálnom prípade o pozadí tohto príbehu už máte aj čo-to načítané, dokumentárny detailizmus, s akým film spracúva pozadie megaprocesu s mafiou určite nemôžete neoceniť. Mnohé scény sú dokonalou rekonštrukciou, do posledného dialógu, rekvizity či kostýmu. Nepochybne je za tým obrovské množstvo mravčej práce s dobovými dokumentmi, výpoveďami pamätníkov a ďalšími zdrojmi autentických informácií, do ktorých trpezlivý a pozorný divák pomocou filmu získava obdivuhodný náhľad. Najmä v prvej tretine snímky sú však informácie tak strohé a zahustené, že divák následne v širšom kontexte a súvislostiach môže už po zbytok filmu celkom slušne tápať.

Prvý zradca

Film kombinuje osobný príbeh a vnútorné pochody muža, ktorý svojím bezprecedentným činom zmenil chod dejín, s náhľadom na širší spoločensko-politický dopad jeho konania. Jeho silnou devízou je herecký predstaviteľ samotného Buscettu – Pierfrancesco Favino, ktorý svoju postavu stvárňuje s nefalšovanou charizmou aj uveriteľnou hĺbkou, akú si takáto kontroverzná postava určite pýta. Až do záverečných titulkov si ale divák nemôže byť celkom istý jeho skutočnou motiváciou a charakterom. Ženie ho len obyčajný pud sebazáchovy, alebo je naozaj úprimne znechutený novou, bezcharakternou tvárou mafie, ako to prezentuje pred sudcom? Film na to (hádam zámerne) jednoznačnú odpoveď nedáva, a tak má divák aj po jeho skončení o čom premýšľať.

Ak však od mafiánskych opusov očakávate efektnú akciu, dramatické slovné prestrelky a veľké emócie na spôsob žánrových klasík Coppolu či Scorceseho, Prvý zradca vám možno bude pripadať trochu suchopárny. Spracovanie deja je, skrátka, často až príliš technické a faktografické a ani skvelý Favino nestačí na to, aby dva a polhodinový film po emocionálnej stránke divákovi dostatočne “predal”. Kostrbatý dojem ešte umocňujú pravidelne diváka bombardujúce titulky na ozrejmenie mien postáv, ktoré sa už scenár ale nenamáha bližšie predstaviť v rámci deja. Vedľajšie postavy tak ním preplávavajú bez schopnosti vzbudiť hlbšie porozumenie či záujem, čo, žiaľ, uberá na pôsobivosti aj neskorším rozuzleniam.

Prvý zradca

Divák to ale, samozrejme, môže vnímať aj inak. Takýmto procedurálnym spôsobom spracovania Prvý zradca vlastne z mafie sníma síce efektnú, ale falošnú, ba možno až trochu zvrátenú pozlátku, do ktorej si ju mainstreamová popkultúra zvykla baliť. Na mafiánoch z Prvého zradcu naozaj nie je nič sympatické ani atraktívne - sú to prevažne starí jedovatí dedkovia, ktorí sa síce radi oháňajú priam “rytierskou” cťou mafiána, no v konečnom dôsledku holdujú bezškrupulóznym praktikám teroristov či sadistických sériových vrahov. To, že film mafiu do takejto neromantickej polohy stavia, je ale iste aj účelové - vzbudiť divácke sympatie k “zradcovi”, ktorý je jeho hlavným hrdinom, by asi bez toho ani nešlo.

Prvý zradca je obdivuhodne verným, neprikrášleným a puntičkársky realistickým náhľadom do jednej z kľúčových kapitol talianskej histórie. Otázka je, nakoľko takýto starosvetsky neprvoplánový prístup ku gangsterskej téme divák rozmlsaný príťažlivými jednohubkami à la Narcos ešte dokáže oceniť. Ísť si to do kina na vlastnej koži skúsiť sa ale každopádne oplatí.

Il traditore (Taliansko / Francúzsko / Nemecko / Brazília, 2019, 145 min.)
Réžia: Marco Bellocchio. Scenár: Marco Bellocchio, Valia Santella, Ludovica Rampoldi, Francesco Piccolo, Francesco La Licata. Hrajú: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi, Maria Fernanda Cândido, Fabrizio Ferracane, Nicola Calì ...

autor Hana Lippová 2.2.2020
7.0
6.3