MEDVEDÍCI BOONIE: CESTA DO PRAVEKU

MEDVEDÍCI BOONIE: CESTA DO PRAVEKU

6.0

Predstavte si, že by Dobu ľadovú nakrútili v Číne. Hoci, na čo si to predstavovať, keď sa na to môžete rovno zájsť pozrieť do kina? Ázijský animák Medvedíci Boonie: Cesta do praveku, samozrejme, v skutočnosti s Dobou ľadovou z dielne amerického Pixaru nič spoločné nemá. Pripomínať vám ju však rozhodne bude – okrem zasadenia deja do prehistorických čias napríklad aj prakticky totožným animátorským uchopením niektorých zvierat (viď mamuty).

Medvedíci Boonie ale majú s Dobou ľadovou spoločné ešte niečo iné - obaja sú totiž úspešnou animovanou ságou. V prípade Medvedíkov Boonie je najnovšia Cesta do praveku dokonca od roku 2014 už šiestym kino filmom, no a k tomu si prirátajte aj niekoľko televíznych filmov a mnohodielny seriál. Skrátka, Boonie sú v Ázii úspešná komerčná značka už nejaký ten piatok. Do našich končín sa však tento fenomén dostáva až teraz. Má ale šancu hlbšie zaujať práve slovenských divákov?

Ak o medvedíkoch Boonie zatiaľ nič neviete, pripravte sa na celkom rýchly úvod do deja: Sú to, skrátka, čarovné hovoriace medvedíky. Presnejšie, hovoriaci medvedí bratia Brumlo a Bručo, ktorí trávia čas so svojím ľudským parťákom, drevorubačom Vickom. Ten sa v najnovšom filme “preškolil” zo zotínania stromov na sprevádzanie turistov po jaskyniach, ktoré kedysi obývali pravekí ľudia. Kšefty mu však príliš nejdú, pretože turisti odmietajú uveriť, že by bizarné jaskynné maľby vo Vickovej jaskyni mohli byť autentické.

Jednému z medvedích bratov – tomu mladšiemu a menej dôvtipnému - sa ale jedného dňa nechtiac podarí v jaskyni otvoriť tajomný portál do minulosti. Tá prichádza na krídlach tisícov fialových motýľov, aby trojicu vystrašených hrdinov preniesla v čase. Dva medvede a Vick sa ocitajú v dôverne známom lese, v ktorom prežili celý svoj doterajší život - avšak o milióny rokov skôr.

Začína sa besná naháňačka s pravekými príšerami, voči ktorým sú aj skúsené a prešibané medvede celkom bezmocné. Na každom kroku číha nebezpečie a každý by prišelcov z budúcnosti najradšej hneď zožral. No a v celom tom strašidelnom chaose sa čoskoro Vick s Brumlom od Bruča navyše aj oddelia. Dlho však sami neostanú. Bručo stretne malú vlčicu FeiFei, ktorá je práve na výprave za bájnym “ovocím odvahy”. Vick s Brumlom zatiaľ naďabia na bojovný kmeň pravekých ľudí, ktorých vedie udatná, ale trochu neokrôchaná Lin.

Hlavným hrdinom ide najskôr len o holé prežitie. Čoskoro sa však so svojím novým prostredím až prekvapivo dobre zžijú a vybudujú si nové priateľstvá, ktoré ich všeličo naučia aj o nich samotných. Napokon ich ale čaká tá najťažšia úloha - dostať sa z minulosti opäť domov...

Medvedíci Boonie: Cesta do praveku

Ázijskú animovanú tvorbu našinec obvykle vníma najmä dvoma zažitými spôsobmi - na jednej strane je tu komplikovaný a fascinujúci svet manga, ktorý je určený žánrovým fajnšmekrom, na strane druhej sú bizarné animáky útočiace na prvú signálnu detského diváka frenetickými zábleskmi či gýčovými potvorkami à la Pikaču. Ak by ste ale na takto definovanej škále chceli kamsi zapasovať Medvedíkov Boonie, veľmi by ste nepochodili. Tento animák totiž už na prvý pohľad nezaprie nemalé exportné ambície, a tak mu vlastne oveľa viac svedčí porovnávanie s klasickou strednoprúdovou animáciou západných štúdií.

Na tom, samozrejme, nie je nič zlé. Naopak, je celkom zaujímavé vidieť, že aj na “ďalekom východe” majú dnes filmári ambície, prostriedky, ale aj remeselné schopnosti nakrúcať vysokorozpočtové 3D animáky, ktoré sú schopné (prinajmenšom produkčne) konkurovať americkému mainstreamu. Na druhej strane absolútna absencia nádychu “exotiky” či aspoň originality môže diváka pri sledovaní filmu aj trochu zamrzieť. Veď kto vlastne potrebuje ďalšiu Dobu ľadovú, hoci aj v čínskom šate? Medvedíci Boonie sú, žiaľ, formou aj obsahom celkom generická záležitosť, ktorá síce nikoho vyslovene neurazí, no ťažko si k nej hľadať akýsi osobnejší vzťah.

Čo tvorcom snímky rozhodne nemožno uprieť je zmysel pre akciu a dynamiku – v tomto filme sa neustále niečo deje a tempo je stále svižné a pútavé. Už trochu horšie môže divák vnímať značné kvantum bitiek a súbojov, ktoré sa vo filme odohrávajú. Často pritom nemajú pre dej žiadny hlbší význam a ide len o humor postavený na nakladačkách, ktorý je v detskej tvorbe už predsa len trochu “out”. Našťastie tu a tam tvorcom vyšli aj sofistikovanejšie vtipy či narážky. S trochou nadhľadu sa dá, napríklad, celkom slušne pobaviť na tom, ako si Vick získa náklonnosť pravekých ľudí pomocou smartfónu - a ako neskôr jeho túžbu po návrate do súčasnosti odštartuje práve “tragédia” vybitia batérie.

Medvedíci Boonie: Cesta do praveku

Dôležitou linkou v deji je mikropríbeh FeiFei – malej vlčice, ktorá najskôr predstiera, že je najstatočnejšou bojovníčkou v celom lese. Napokon sa však ukáže, že svorku vlkov musela opustiť práve kvôli svojej zbabelosti a “mäkkosti”. Línia jej priateľstva s Bručom má byť najskôr akýmsi protipólom povrchnej akcie, ktorú zatiaľ zabezpečujú Vick s Brumlom v osade ľudí. Samozrejme, treba sa pripraviť na nejedno srdcervúce klišé, ktoré už ku koncu dej aj celkom nadbytočne preťahujú. Pre mnohých detských divákov to ale popri nemastných-neslaných medveďoch a programovo nesympatickom Vickovi bude práve roztomilá chlpatá FeiFei, čo ich bude na filme naozaj baviť. Ostáva teda len akceptovať, že bez nej by to naozaj nešlo.

Aké hodnotenie si títo akční čínski medvedi vlastne zaslúžia? Ako nenáročné povyrazenie na upršaný januárový deň pre trochu staršie a otrlejšie decká určite majú svoj potenciál. Ak však preferujete animáky, ktoré idú menej vyšliapanou cestou a nad zbesilou akciou u nich prevláda obsažnosť deja, treba si asi radšej počkať na nejaký iný titul.

Boonie Bears: Blast Into the Past (Čína, 2019, 90 min.)
Réžia: Leon Ding. Scenár: Qin Wan, Yun Xu

autor Hana Lippová 2.2.2020