AMUNDSEN

AMUNDSEN

6.0

Nakrúcať životopisné filmy je celkom nevďačnou záležitosťou. Poučka síce tvrdí, že najlepšie príbehy píše sám život, no mnohokrát je problém ako osudy skutočných osobností filmársky podchytiť. Ideálne je ak sa podarí zakomponovať správne vybrané momenty do strhujúceho uzavretého celku (ako nedávno predviedol Le Mans 66) alebo úplne uvoľniť uzdu kreativite (Rocketman). Najčastejšie sa však stretávame s retrospektívnym rozprávaním, ktoré odškrtáva dôležité momenty života danej osobnosti. Občas to funguje bez problémov (The Irishman), no väčšinou úplne nie. Amundsen je bohužiaľ druhý príklad.

Roald Amundsen (Pål Sverre Hagen) je nórsky bádateľ, túžiaci ako prvý zapichnúť vlajku na Severný pól. Cesty osudu však zariadia, že sa do histórie zapísal ako dobyvateľ opačného. Počas svojho života stihol ešte viacero ciest a aj o nich rozpráva nová Nórsko-Švédsko-Česká koprodukcia.

Amundsen nie je ani tak klasickým životopisom, ako súhrnom najslávnejších expedícií legendárneho objaviteľa. To sa tradične opiera o retrospektívne rozprávanie (v tomto prípade rozhovor brata a milenky), no nedokáže z neho vydolovať úplne súvislú niť pre jednotlivé segmenty. Celý projekt tak pôsobí príliš skratkovito a epizodicky. Ako keby išlo o nejaký seriál zostrihaný do celovečernej podoby.

Najväčším problémom je, že takmer úplne chýba úvod. Amundsenove motivácie a vykreslenie dôležitosti udalostí je podané veľmi slabučko a chýba tak osudovosť, ktorá by tlačila na pocity diváka. Trochu to preženiem, ale dejové vykreslenie dobývania južného pólu by rovnako tak mohlo byť ekvivalentom cesty do samošky pre paštiku. Navyše s nezaujímavým sprievodcom.

Predstaviteľovi titulnej postavy chýba charizma, čo je v kombinácii s nedostatočným prekreslením charakteru smrtiaca kombinácia. Hagen svoju postavu modeluje ako chladného, sebeckého a ambiciózneho človeka. Prepojenie s divákom tak neexistuje a vedľajšie postavy ho nedokážu sprostredkovať. Konkurenčné výpravy sú navyše odsunuté iba do niekoľkých viet a záberov. Aj kvôli tomu nedokážu tvorcovia vytvoriť správnu náladu naháňačky za zápisom do dejín.

Amundsen

Je tak úplne jedno, čo sa na plátne deje a iba mechanicky sa odškrtávajú povinné udalosti bez diváckej angažovanosti. Výsledok tak nie je napínavý, dojímavý ani strhujúci. Stačí si porovnať scénu preletu nad Severným pólom s podobne koncipovanou pasážou pristátia na Mesiaci v Prvom človekovi alebo vylodenie v Scottovej zabudnutej pecke 1492: Dobytie raja. Výhodu tak budú mať ľudia, ktorí si o hrdinovi prečítali nejakú tú knihu a berú ho ako hotovú postavu. My ostatní sme stratení a čaká nás nuda. Relatívne skromná dvojhodinová dĺžka pôsobí ako mnohonásobne košatejšia a hlavne v druhej polovici tak ide už skutočne o skúšku trpezlivosti.

Našťastie však nejde o úplný nepodarok. To, čo tvorcovia odflákli pri dramaturgii naháňajú pri solídnom remesle. Espen Sanberg má za sebou už za sebou veľmi slušné Kon-Tiki (Oscarová nominácia) alebo vynikajúcu päťku Pirátov z Karibiku a vie ako dať jednotlivým scénam adekvátny švih, prípadne atmosféru. V jednotlivostiach tak Amundsen vôbec nie je zlý. Kameraman vytiahol z rukáva niekoľko krásnych kompozícií, výprava je solídna, skladateľ je takisto schopný profesionál. Občas síce potiahne za oči nie príliš vydarený trik, no v celku ide o veľmi solídne európske remeslo.

Amundsen

Na Hollywoodsky veľkofilmový štandard sa síce nedoťahuje, no to by bolo vzhľadom na krajinu vzniku a rozpočet nefér očakávať. Niekto si určite povie, že chlad raziaci z plátna reflektuje bádateľovi cesty a prostredie, v ktorom sa nachádza, ale diváckemu zážitku to nijako nepomáha.

Film tak bude najlepšie fungovať v nejakej komerčnej televízii ako výplň medzi reklamami. Ako kulisa k štrikovaniu, ťukaniu do mobilu, pitiu vodky rovnomennej značky alebo písaniu recenzií bude vlastne ideálny. Nebude tam tak vadiť koktavé rozprávanie, nedostatočné prekreslenie postáv ani nezvládnuté tempo. Síce príde o značnú časť svojej obrazovej epiky, ale divák nenavštevujúci kiná sa niečo dozvie a bude šťastný, že aké veľkolepé filmy o zaujímavých udalostiach vieme v Európe nakrúcať.

Amundsen

Amundsen je technicky solídne odvedenou nudou s niekoľkými dobrými scénami a nefungujúcou dramaturgiou. Navyše však neponúka nič, čo by tento handicap ospravedlňovalo. Nie je zábavný, napínavý a o zobrazovaných udalostiach sa za dve hodiny jeho trvania dozviete omnoho viac pri čítaní wikipédie. A to nie je dobrá vizitka. Je to veľká škoda, pretože podobne ambicióznych kúskov sa na našom kontinente rodí pramálo. Tak snáď nabudúce.

Amundsen (Nórsko / Švédsko / ČR / 2019, 125 min.)
Réžia: Espen Sandberg. Scenár: Espen Sandberg. Hrajú: Pål Sverre Hagen, Christian Rubeck, Katherine Waterston ...

autor Peter Pavlík 28.12.2019