EL CAMINO: A BREAKING BAD MOVIE

EL CAMINO: A BREAKING BAD MOVIE

8.0

Seriálový svet je obrovský. Na pokrytie tvorby potrebujete množstvo času a aj tak natrafíte v drvivej väčšine na sínusoidu kvality, od jednotlivej série k sérii. A potom tu je mizivé množstvo seriálov, ktoré si svoj charakter nielen udržujú, ale dokážu postupne zvyšovať latku. Presne takým je zlatý klinec súčasného televízneho veku – Breaking Bad (familiárny slovenský preklad Perníkový tatko).

V dobe vydania posledných epizód piatej série (rok 2013) bol na úplnom vrchole. A tam aj skončil, zanechávajúc v divákoch pocit výnimočného a uvedomelého diela. Dodnes rezonuje nielen v širokom spektre televíznej tvorby, ale aj mimo nej. Vznikol spin-off prequel seriál Better Call Saul, ale kým čakáme na jeho piatu sériu, tak na nás tvorca Vince Gilligan vybalil pomocou platformy Netflix celovečerný film El Camino.

Finálny, rotujúci záber na Heisenberga, ktorý povstal zo životného marazmu obyčajného učiteľa chémie Waltera Whitea. A unikajúci mladík na aute El Camino, zanechávajúci za sebou dozvuky po terore s neonacistami a blonďavým magorom Todom. Neoholený, rozbitý, psychicky na dne. Ale s vidinou slobody. Začína sa posledná púť za vykúpením jednej z hlavných postáv pôvodného seriálu, ktorá však nebude vôbec jednoduchá. Nech sa páči, Jesse Pinkman na scénu. Yeah, magnets!

Význam auta El Camino je vo filme dvojznačný. Samotný vehikel sa objaví len na pár minút v úvode, zato v preklade toto slovo značí „cestu“, ktorú musí Jesse absolvovať, aby sa konečne dostal z prekliatej situácie, v ktorej sme ho opúšťali pred takmer 6 rokmi. Ak však nemáte absolútne prehľad o dianí v Breaking Bad, tak film zrejme pre Vás nebude. Miera odkazovania na svojho seriálového predchodcu je extrémna a aj keď výrazne nerozširuje jeho dej, minimálne dotvára kolorit diania v meste Albuquerque.

El Camino: A Breaking Bad Movie

Gilligan koncipuje rozprávanie ako vycibrenú zmes medzi minulosťou a prítomnosťou. Schválne podáva informácie tak, aby sme stále vedeli menej ako postavy a pritom sa zdanlivo nezaujímavé časti scén ukazujú ako veľmi podstatné, najmä v retrospektívnych pasážach. V tomto duchu pokračuje v scenáristickej hre, ktorou nás opantal najmä v závere Breaking Bad. Tu sa však sústreďuje výhradne na Jesseho a jeho útek, lemovaný mnohými prekážkami.

Občas sa Gilligan utieka z hľadiska logiky postáv k naivite. Nie pri samotnej hlavnej postave, tu je smer jasne vytýčený – Jesse dokáže v zúfalých situáciách vykonať aj zúfalé činy. Vedľajšie postavy mu však akoby zobú z ruky a pri zamyslení sa nad ich konaním z toho trčí nelogické správanie. Naopak, dialógy sú zvládnuté ozaj bravúrne a nostalgicky sa môžeme ponoriť do starého sentimentu.

El Camino: A Breaking Bad Movie

Temný thrillerový feeling El Camina je nesmierne podmanivý a zachovaná je aj typická farebná škála oblečenia postáv, čo bol jeden zo zaujímavých faktov počas všetkých sérií Breaking Bad. Perfektné a dokonale nasnímané zábery sa medzi sebou doslova predbiehajú (vtáčia perspektíva na byt je luxusná) a nechýbajú tu ani parádne scény, či už priam westernová prestrelka alebo stretnutie v obchode s vysávačmi s Edom (už zosnulý Robert Forster). Fantastický Aaron Paul nemá absolútne problém ukázať Jesseho v rôznych polohách, či už minulých alebo súčasných.

El Camino je parádny fan-servis. Je síce mierne naivný a občas extrémne pomalý, ale pre priaznivcov Breaking Bad ide o povinnú jazdu, ktorá zaručene nesklame. Má všetko, čo bolo na seriáli obdivované, poslednýkrát nám prináša obľúbené postavy (objaví sa aj Badger a Skinny Pete, mihne sa Mike), pričom si ide vlastnou cestou a tempom. A kto vie, možno nakoniec nepôjde o úplne finálnu bodku za Breaking Bad, keďže niektoré postavy zo seriálu zostali opomenuté. Pri tvorcovi kalibru Gilligana si nemôžeme byť istí ničím.

El Camino: A Breaking Bad Movie (USA, 2019, 122 min.)
Réžia: Vince Gilligan. Scenár: Vince Gilligan. Hrajú: Aaron Paul, Jonathan Banks, Matt Jones, Charles Baker, Scott MacArthur, Brendan Sexton III ...

autor Lukáš Slovák 2.11.2019