PRÍSĽUB ÚSVITU

PRÍSĽUB ÚSVITU

8.0

Keď sa ešte ako malý chudobný chlapec v medzivojnovom Poľsku pretĺkal životom, jeho matka každému tvrdila, že raz dokáže veľké veci – stane sa významným štátnikom, slávnym umelcom aj vojnovým hrdinom. Niekedy ho jej nekritická láska a priam utopická dôvera v jeho budúcnosť hriala, inokedy skôr zahanbovala a vystavovala posmechu. Roman Kacew alias Romain Gary však všetky bláznivé vízie svojej bezhranične ambicióznej matky napokon naplnil.

Jeho autobiografický román Prísľub úsvitu je hádam zo všetkého najviac ľúbostným listom, ktorý jej už nestihol poslať. Po premiérovom uvedení v rámci prehliadky francúzskych filmov Crème de la Crème teraz prichádza do slovenských kín aj vo filmovej podobe - s excelentnou hereckou dvojkou Pierre Niney a Charlotte Gainsbourg v hlavných úlohách.

Keď bola Nina mladá, túžila sa stať veľkou herečkou. Keď sa jej však narodil syn s mužom, ktorý o rodinu nestál, zamerala svoje ambície iným smerom. Ako chudobná Židovka litovského pôvodu v Poľsku nemala práve na ružiach ustlané. Nikdy však nedovolila, aby ju to obralo o ambície. Jej nezdolnú povahu a húževnatosť, hádam, najlepšie ilustruje historka, ako si otvorila exkluzívny „haute couture“ salón za prítomnosti hviezdneho návrhára z Paríža, ktorým bol v skutočnosti jej prepitý kolega z ochotníckeho divadla.

Na opare tejto voňavej ilúzie si postavila povesť aj kariéru a zabezpečila tak pre seba a svojho syna obstojné živobytie. Pre Romana mala však Nina ešte oveľa väčšie plány. Stane sa diplomatom, umelcom, vojnovým hrdinom – ale predovšetkým Francúzom, lebo „na svete sú len tri veci, za ktoré sa oplatí biť a zomierať - ženy, česť a Francúzsko“.

Nina nepatrí k tým, čo majú len prázdne reči. Vysneného „francúzskeho veľvyslanca“ zo svojho syna trpezlivo celé roky formuje ako z plastelíny či kusu dreva. A keď nastane ten správny čas, pobalí do kufrov staré ruské striebro a vyrazia tam, kde dušou vždy patrili – do Francúzska. V Nice vďaka svojmu hereckému nadaniu rýchlo uchytí ako presvedčivá predavačka luxusného tovaru a jej syn začína konečne žiť život, ktorý preň vysnila. Štúdium práva v Paríži, prvé literárne počiny, zástupy krások striedajúcich sa v jeho posteli. A napokon príde, schyľujúc sa k druhej svetovej vojne, aj na kariéru v armáde. Nič z toho však Romana od matky, ktorá neprestáva žiť len preňho (a tak trochu zaňho) nedokáže odtrhnúť…

Prísľub úsvitu Prísľub úsvitu

Vzťah Niny a jej syna Romana je nepochybne do veľkej miery desivý - do mysle sa neodbytne vkráda pojem „oidipovský komplex“ a divák sa nevie celkom rozhodnúť, či je zvláštne puto medzi nimi hodné obdivu, opovrhnutia alebo ľútosti. Pri prestrihoch do čias, kedy Roman (už ako Romain Gary) píše knihu, ktorá sa stala predlohou filmu, napokon, jasne šípime, že na ňom nejaké negatívne stopy zanechalo. Stal sa diplomatom, vyznamenaným bojovým letcom, filmovým režisérom a dvojnásobným držiteľom najvyššej francúzskej literárnej ceny - akoby však ani nedokázal svoje úspechy prijať bez toho, aby ich mohol zložiť k nohám matky, ktorá ich kedysi naprojektovala.

Film v réžii Erica Barbiera však rešpektuje láskavosť, vďaku a obdiv, s akými o svojej nesmierne hrdej a odhodlanej matke píše sám autor a ušetruje tak diváka tristno-depresívnej psychologickej polohy. A keďže starnúca matka v Romanovom živote aj dávno po odlúčení dosahuje svojou dôležitosťou priam biblické rozmery, scenár nám dokonca dovoľuje uveriť, že práve ona Romanovi pomáha nie len dosiahnuť všetky úspechy, ale hneď niekoľkokrát aj uniknúť smrti.

Našľapujúc pri tom celkom zľahka, s príjemne literárnym nadhľadom, vyhýba sa film aj v takýchto „metafyzických“ okamihoch falošným tónom. A je to napokon práve kontrast Nininej nekonečne sladkej materinskej lásky a jej neoddeliteľnej nahorklej pachuti (dokonale to vystihuje scéna, v ktorej svojho miláčika posiela do do Berlína zabiť Hitlera), čo z Prísľubu úsvitu robí nevšedne vďačný divácky zážitok.

Prísľub úsvitu Prísľub úsvitu

Okrem silného a scenáristicky dobre zvládnutého príbehu však film prináša aj viacero remeselných kvalít – peknú kameru, krásnu výpravu, pestrofarebné dobové kulisy krásnych miest, ešte krajších promenád či dokonca africkej savany, kam Romana osud zaveje počas služby v armáde. Romanovým „románovým“ životom aj vďaka nim preplávame celkom hladko a bezbolestne, hoci má aj film zľahka premrštenú stopáž.

Keď k tomu ešte pridáte vynikajúce výkony dvoch hereckých hviezd, ktoré dnes patria vo Francúzsku k absolútnej špičke (a ktorým to v roliach matky a syna až prekvapivo dobre funguje), dostanete vlastne celkom výživný filmový zážitok pre všetky zmysly.

La Promesse de l'aube (Francúzsko, 2017, 130 min.)
Réžia: Eric Barbier. Scenár: Eric Barbier, Marie Eynard, Romain Gary. Hrajú: Pierre Niney, Charlotte Lucy Gainsbourg, Diedier Bourbon, Jean-Pierre Daroussin, Catherine McCormack

autor Hana Lippová 9.4.2018