VTEDY V RAJI

VTEDY V RAJI

4.0

Dvaja kamaráti radi lozia v Tatrách po vrcholoch kopcov a veria, že raz sa budú horolezectvu venovať naplno. Do druhej svetovej vojny ostáva ešte chvíľa času, užívajú si horskú idylku a veria, že ich čaká svetlá budúcnosť. Spája ich nielen visenie na lanách a skobe, ktoré občas kazí nejaké zranenie, ale aj zahľadenie sa do krásnej horolezkyne Vlasty. Je to vydatá žena, ktorá im síce môže behať po rozume alebo na krátky románik, a keď sa zmenia politické pomery, všetci budú mať nové starosti ako prežiť.

Námet na krátkodobú romantiku, príbeh dvoch kamarátov či ich vzťahu k otcom a horám uprostred vojnového obdobia v Čechách znie dobre. Nemusí byť objavný, ale je sľubný. Má dostatočné množstvo postáv i potenciál pre rozvoj. Najprv začína scénami z Tatier či momentkami z lezenia, ktoré sa ukazuje byť dosť zásadné, no po polhodine si poviete, že príliš rozvinuté teda nie je...

Žiaľ, toto je spoločný menovateľ aj pre ostatné línie. Je zrejmé, že keď v úvodnej scéne pláva v plese Vica Kerekes, bude niekomu mútiť hlavu a keď je aj manželkou niekoho, nastúpi románik i dilema nevery. Tá akosi len tak prifrčí, bez potrebného vysvetlenia motivácie, čo je trošku zvláštne. Niežeby sme ju nečakali či hrdinovi nedopriali, no filmové svety nás učia postupnému prenikaniu do diania a chceme pochopiť túžby, nedoraziť iba k hotovej scéne. Lebo potom vznikajú otázky okolo kvality strihu, ktorý nie je príliš vydarený presne v tých scénach, čo majú dramaticky vyniknúť.

Je zaujímavé, že film si vyhradí isté ťažké momenty, no pristupuje k nim pomerne chladno. Akoby bez emócií sa vám odohrajú na plátne zásadné scény, ktoré čakáte. Lebo Protektorát si priamo pýta ukážku ťažkého osudu, odcudzenia, zničených rodín či vzťahov. A hoci niektoré elementy dorazia, nevyniknú. Možno je to dané ich hustotou a koncentráciou na poslednú tretinu filmu, no aj Gibsonov Hacksaw Ridge dokázal fungovať v oboch poloviciach (civilná a vojnová) spoľahlivo.

Vtedy v raji Vtedy v raji

Sčasti môže za nevyniknutie osudových momentov casting. Áno, Vica Kerekes hrá dobre, ale dvaja chalani sa veľmi nevyznamenali. Jeden vám bude pripomínať Daniela Bruhla v mladšom vydaní – Joska by mal zosobňovať nezlomnú náturu chlapíka, čo prežije roky v horách, no skôr pláva medzi scénami a má úplne neuveriteľný počet útekov či voľný pohyb na malom území. Druhý kamarát je dosť nevýrazný a Jan Budař má (ne)vďačnú úlohu gestapáka, ktorého hrá spočiatku výborne, ale posledné scény mu už rozsypú postavu... Skôr pár vedľajších postáv dostalo dobré mená i výkony (otcovia), ale celkovo sú výkony nepresvedčivé.

A potom je škoda vidieť relatívne dobrú formu, ktorá si potrpí na kamerové oblety niektorých skál, prírody či niektorých miest. Kamera vyťahuje kvalitné uhly a sugestívne navodí atmosféru jednotlivých ročných období či rokov. Hudba je spočiatku dobrá a citlivo navodzuje bezstarostnú a neskôr prešaltuje na vážnu atmosféru. Často využívaný klavír sa však po polovici odhalí a osobne mi náramne pripomenul tému Pravidiel muštárne, akurát s mierne odlišným koncom. A niektoré vložené piesne fungujú, iné menej.

Vtedy v raji Vtedy v raji

Dráma Tenkrát v ráji má navyše relatívne pomalé tempo. Je dané aj redším dejom (veľa sa nedeje, iba načrtne), ale ani to by nevadilo, keby nemá film skôr klesajúcu tendenciu vyznievania scén, správania postáv. Ku koncu sa už prestanete starať o hrdinov – práveže tam by mala kulminovať ich spleť osudov. Prelínanie sa do súčasnosti pripomínajúce flashbacky zo Zachráňte vojaka Ryana už iba potvrdzuje, že autori sa inšpirovali všelikde, ale do kinozážitku priniesli len málo vlastného a dobrého.

PS – Predpremiéru Tenkrát v ráji sme absolvovali v tuli cinema v x-bionicsphere v Šamoríne. Koncept sedenia na tuli vakoch znie bláznivo, ale prekvapivo funguje. Ak si nájdete dobrú polohu, hravo vydržíte takto sedieť aj dve hodiny a nemusíte sa báť o chrbticu či rušivé momenty prehadzovania. Sála je prekvapivo veľká, hoci kapacita núka 112 miest. Zvuk je dosť prenikavý a zrejme používa istý extra efekt, čo bolo cítiť pri dialógoch. Ale ukážky potvrdili, že toto nie je komorná sála pre malé filmy, ale vyniknú aj väčšie.

Tenkrát v ráji (ČR, 2016, 99 min.)
Réžia: Dan Krzywon, Peter Pálka. Scenár: Josef Urban. Hrajú: Vavřinec Hradilek, Vica Kerekes, Jan Budař, Simona Stašová, Ondřej Havelka, Miroslav Etzler, Jurgen Heinrich, Attila Mokos, Marek Geišberg, Pavel Rimský a ďalší

autor Michal Korec 25.11.2016
4.0
-