PAN: CESTA DO KRAJINY - NEKRAJINY

PAN: CESTA DO KRAJINY - NEKRAJINY

5.0

Peter Pan sa po vyše desiatich rokoch vracia do celovečeráku. Dieťa, počaté v Krajine-Nekrajine a umiestnené do londýnskeho detského domova. Dieťa, ktorého osudom je nikdy nevyrásť a zachrániť víliu populáciu spolu bohabojnými domorodcami, utláčanými krutým pirátskym kapitánom Čierna brada.

S obľúbeným detským hrdinom stvoreným začiatkom minulého storočia J.M.Barriem sa stretávame v nehostinnom sirotinci v časoch druhej svetovej vojny. Tá veľmi zľahka zdôvodňuje tamojšie biedne pomery, viac k nim prispievajú vypasené dozorkyne a podivný stret Luftwaffe s lietajúcou pirátskou loďou. 13-ročný Peter (Levi Miller) sa zrazu ocitá v rozprávkovej Krajine-Nekrajine, kde otročí pod vládou Čiernej Brady (Hugh Jackman) pri dolovaní vílieho prachu – pirátovho omladzovacieho prostriedku.

S kamošom-nekamošom Hookom (Garrett Hedlung) a infantilným dozorcom Samom Smiegelom (Adeel Akhtar) uniknú pirátovmu väzeniu. Spolčia sa s domorodcami, pretože podľa dávneho proroctva ich má zachrániť chlapec s Panovou píšťalou na krku a schopnosťou lietať. To sa Petrovi neveľmi darí, pretože neverí, že je vyvoleným. Za pomoci odvážnej divožienky Tiger Lily (Rooney Mara), samozrejme, všetci prekonajú počiatočné pochybnosti, zničia krutého piráta a vyvedú víly z ich úkrytu.

Pan: Cesta do Krajiny - Nekrajiny Pan: Cesta do Krajiny - Nekrajiny

Starou divadelnou hrou v roku 1904 naštartoval Barrie existenciu Petra Pana v rôznych adaptáciách. Z tých filmových sa do širšieho povedomia dostali Spielbergov Hook (1991) a Hoganov Peter Pan (2003). Tohtoročného Pana zrežíroval britský režisér Joe Wright (Pýcha a predsudok, Pokánie, Hanna). Snímke so slovenským distribučným podtitulom Cesta do Krajiny-Nekrajiny síce tematicky dominuje Levi Miller ako malý Peter, oveľa väčším hviezdnym ťahúňom je však Hugh Jackman ako Čierna Brada či Rooney Mara – štýlová pestrofarebná Tiger Lily.

Obaja sú asi tým jediným, na čo sa dospelák v rovine hereckých výkonov môže tešiť. O zvyšok udržania pozornosti sa stará divoká animácia so základnou vertikálnou pohybovou líniou. Pan: Cesta do Krajiny-Nekrajiny hýri farbami, priestorovo akcentuje nesmiernu rozľahlosť kapitánových dolov, skrytých vílích pokladov či dopravné umenie pirátskych lodí prekonať hranice medzi skutočným svetom a Krajinou-Nekrajinou.

Jednoduchou zápletkou obohatenou o 3-D zážitok s okázalým počítačovým spracovaním sa Wrightov film snaží ohúriť diváka, no tomu detskému v ňom chýba viac humoru vďaka očakávaniu podobných scén z Hoganovho Petra Pana. Hudobne sa John Powell dostatočne vybláznil, hoci Čierna Brada ktovie prečo nôti melódiu Smells Like Teen Spirit. Hromadné výjavy či už skandujúcich pirátov, alebo bojujúcich rojov víl potešia oko, slovné prejavy hlavných postáv však pôsobia len ako nutná výplň vizuálne spektakulárnych scén.

Pan (USA / UK / Austrália, 2015, 111 min.)
Réžia: Joe Wright. Scenár: Jason Fuchs, J.M. Barrie. Hrajú: Levi Miller, Hugh Jackman, Garrett Hedlund

autor Zuzana Ondrišová 22.10.2015