MLADOSŤ

MLADOSŤ

9.0

Filmová recenzia



Znie skladba „You Got The Love“. V detaile vidíme tvár speváčky z The Retrosettes Sister Band na kruhovom pódiu, na ktorom sa statická kamera točí spolu s interpretkou. Je večer. Pozadie toho zvláštneho obrazu, plného zabávajúcich sa dočasných obyvateľov luxusného švajčiarskeho sanatória, je rozostrené, akoby v hmle, a napriek snahe našich očí nedokážeme identifikovať tváre tancujúcich ľudí.

Nespochybniteľná je len tvár speváčky. Ona je prezentáciou toho, čo je teraz, čo vnímame v reálnom čase, je blízko. Druhý plán je pre nás oddelený pod prizmou vzdialenosti a času. Presne ako v našich spomienkach – niektoré životné udalosti už nie sú s odstupom rokov také zrejmé, zmenili sme sa aj my, aj ľudia okolo nás. A v tejto úvodnej scéne je ukrytý nielen kruh života, ale aj hlavná téma Sorrentinovho najnovšieho filmu – bilancovanie, spomínanie, ale aj rovnako nekonečné hľadenie zmyslu, prečo ráno ešte otvoriť oči...

Nádhera Sorrentinových filmov je aj v ich jednoduchosti a jasnom napĺňaní tém. Mladosť je aj napriek výrazne prevarenej téme vyrovnávania sa so sebou samým v kontexte neustáleho plynutia života pozoruhodná nielen na úrovni sústredeného uvažovania, ale aj vo svojom diváckom potenciáli. Aj preto môžeme o Sorrentinovi hovoriť ako o majstrovi komerčne efektívneho artového smeru. Oslovuje divákov, ale zároveň ponúka nenápadne, nenásilne oveľa viac.

Sorrentino pracuje s rozdelením vlastného fikčného sveta na vnútorný (v tomto prípade priestor sanatória) a vonkajší (okolie). V oboch sa hlavné postavy pohybujú a konajú v presne zadefinovaných a pripravených scénach. Zatiaľ čo vnútorný svet často reaguje na konflikt plynutia života, jeho zmysluplnosti a generačného konfliktu, ten vonkajší sa oveľa viac otvára minulosti, spomienkam a selektívnej pamäťovej hre.

Mladosť Mladosť

V tomto prípade opäť nie je cieľom autorského tvorivého procesu ľúbivá príbehovosť. Podobne ako vo Veľkej nádhere, ku ktorej bude Mladosť chtiac-nechtiac prirovnávaná na úrovni spracovania a očakávaní, sú aj tu dôležité obrazové okamihy, scény, dialógy a formálne pomrkávanie. Je jasné, že Sorrentino vie viesť hercov a že má možnosť pracovať s absolútnou špičkou. Debata o tejto stránke filmu asi nemá zmysel – oveľa zaujímavejšia je jeho schopnosť vedieť, čo a ako povedať, a to aj pomocou výborného hereckého ansámblu, bez jeho prvoplánového plagátového využitia.

Metaforická okázalosť či obrazová choreografia niektorých scén sú naozaj odvážne, avšak Sorrentino ich dokáže filmársky precízne obhájiť a udržiava kvalitu diela aj po (na prvý pohľad) vystrieľaní všetkých tromfov. Umenie a jeho dôležitosť pre človeka zohráva v režisérovom tvorivom uvažovaní výraznú úlohu. Opäť sa upriamil na ľudí vnímajúcich svet z pohľadu vyšších hodnôt, ktoré prekračujú časové hranice. Dirigent a skladateľ na dôchodku, približne rovnako starý filmový režisér, ešte otvorený filmárskej kreativite, mladý herec neznášajúci falošnosť úspechu... a k tomu okamžitá, ale strácajúca sa ženská krása.

Umenie potrebuje vlastné sanatórium, kde je všetko pripravené a všetko má svoj čas. Liečenie možno chýba nám všetkým, nielen hlavným hrdinom filmu. Sorrentino symbolicky, pomocou svojich postáv, predpisuje recept proti strate kultúrnosti a uvažovania.

Mladosť Mladosť

Veľmi častým zlozvykom producentov a tvorcov festivalových filmov sa stáva ich prestrihávanie po premiérovom uvedení. Pár stoviek ľudí tak vidí dielo v pôvodnom režisérskom zostrihu, ktorý sa však pri následnej kinodistribúcii mení. Dúfajme, že Mladosť to nepostihlo, bola by škoda potlačiť herecký koncert v duchu väčšej „diváckosti“. Bohvie, čo by na to povedali klienti sanatória umenia...

Mladosť je film, ktorý priznáva ponáranie sa do filmového jazyka, neskrýva tematické klišé a divácke zameranie. To je na tvorbe Paola Sorrentina sympatické. Ako 45-ročný sa v niekoľkých svojich dielach výrazne zameral na postavy ochotné viac či menej, alebo vôbec, bojovať s časom, s osudom a so sebou samými. Divákom je to mimoriadne blízke a on to dobre vie. Už niekoľko rokov robí umelecky ambicióznu kinematografiu krajšou. A to dokážu niektorí ľudia, ktorí ešte nezabudli na mladosť...

(Text vznikol po projekcii na IFF Karlove Vary pre zvláštne vydanie mesačníka filmsk)


Youth (Taliansko / Francúzsko / Švajčiarsko / UK, 2015, 118 min.)
Réžia: Paolo Sorrentino. Scenár: Paolo Sorrentino. Hrajú: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz


autor Peter Konečný 16.10.2015
Kinema
9.0
Metascore
7.8
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 118 min
Krajina: Francúzsko Švajčiarsko Taliansko
Rok výroby: 2015

Premiéra: 20.5. 2015
Premiéra SK: 15.10. 2015
  • Okrem bratislavského kina Mladosť sa v stredu otvára aj kino Nostalgia (11.01.2022 22:49:50)
  • Bratislavské kino Mladosť sa otvára medzi prvými kinami na Slovensku (10.01.2022 16:46:54)
  • Paul Thomas Anderson prináša zhmotnenú nostalgiu za mladosťou (30.11.2021 14:03:43)
  • Víkendové televízne tipy o filmoch One, two, three, Youth, Wolf of Wall Street (30.10.2020 20:08:15)
  • Po 101 dňoch sa otvára Kino Mladosť v Bratislave (18.06.2020 17:01:11)
  • 4 živly v Banskej Štiavnici oslavovali mladosť (17.08.2016 23:15:12)
  • Film Mladosť v Projekte 100 - nemal konkurenciu (14.03.2016 10:30:24)
  • Sorrentinova Mladosť vás obklopí krásou (14.10.2015 18:40:08)
  • Kiná Lumière a Mladosť získali významné ocenenia Europa Cinemas (26.01.2015 23:52:52)
  • Minifestival európskeho filmu 7x7 v kine Mladosť (03.05.2014 12:40:09)
  • INTERCEPTOR
    [RECENZIA ]
    STAND UP
    [RECENZIA ]
    ELVIS
    [RECENZIA ]
    FRAGILE MEMORY
    [RECENZIA ]
    ÚSMEV, PROSÍM!
    [RECENZIA ]
    Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Metascore
    7.8
    Diváci
    8.0
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma
    Minutáż˝: 118 min
    Krajina: Francúzsko Švajčiarsko Taliansko
    Rok výroby: 2015

    Premiéra: 20.5. 2015
    Premiéra SK: 15.10. 2015
    0 z 10
    0 z 10
    8 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    23.6 |
    hodnotenie 8/10
    23.6 |
    23.6 |
    hodnotenie 6/10
    23.6 |
    30.6 |
    30.6 |
    7.7 |
    hodnotenie 8/10
    14.7 |
    14.7 |
    14.7 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |JURSKÝ SVET: NADVLÁDA
    1
    hodnotenie 6/10
    |BUZZ LIGHTYEAR
    0
    hodnotenie 7/10
    |ZAKLIATA JASKYŇA
    0
    hodnotenie 6/10
    |NAVALNY
    0
    hodnotenie 8/10
    |KEBY RADŠEJ HORELO
    0
    hodnotenie 8/10
    |ELVIS
    0
    hodnotenie 8/10
    |OZARK 4. SEZÓNA
    0
    hodnotenie 7/10
    |PÁNSKY KLUB
    0
    hodnotenie 5/10
    |KDE JE ANNA FRANKOVÁ
    0
    hodnotenie 6/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 8991
    02 |
    návšt. 6079
    03 |
    návšt. 6818
    04 |
    návšt. 3993
    05 |
    návšt. 3096
    06 |
    návšt. 1739
    07 |
    návšt. 856
    08 |
    návšt. 783
    09 |
    návšt. 883
    10 |
    návšt. 691
    REBRÍČEK US
    01 |
    $30,5 mil.
    02 |
    $30,5 mil.
    03 |
    $26,4 mil.
    04 |
    $23,4 mil.
    05 |
    $17,7 mil.
    06 |
    $1,7 mil.
    07 |
    $0,725 mil.
    08 |
    $0,533 mil.
    09 |
    $0,513 mil.
    10 |
    $0,440 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk