V HLAVE

V HLAVE

9.0

O novinke Pixaru sa hovorilo prvý raz v roku 2009, keď niesla výstižný pracovný názov a prísľub, že nás zavedie do ľudskej mysle. To bolo v čase, keď na nás postupne vychrlili Ratatouille, Wall-Eho, Hore či Toy Story 3 a bol to obrovský prísľub parádneho nápadu. Po šiestich rokoch je tu – a vyšiel.

Príbeh 11-ročnej Riley začína v krásnom období základnej školy. Baví ju ľadový hokej, má pár kamošov, žije v Minnesote, kde vždy zamŕza jazero. No keď sa musia rodičia presťahovať za prácou do San Francisca, čaká ju veľká zmena a je otázne, ako na ňu Riley na prahu puberty zareaguje. Nové prostredie, škola, ľudia i nové výzvy. A čo sa pri týchto zmenách deje v našej mysli? Podľa Pixaru je to celkom jednoduché: v mysli ovláda naše nálady i reakcie pätica emócií: Radosť, Smútok, Strach, Nechuť a Hnev. Každá inak vyzerá, má svoju rolu a obhajuje vlastné konanie.

Z reakcií vznikajú spomienky, ktoré sa v podobe farebných guľôčok ukladajú do pamäte: ak bola udalosť radostná, bude žltá, ak smutná, bude modrá atď. Kľúčové spomienky majú najvyššiu hodnotu a všetci sa zhodujú v hlave, aby bolo čo najviac žltých. Áno, Radosť je tu líder, čo má na starosti všetko, ale neraz sa aj ostatní púšťajú do akcie, či už prchký Hnev alebo pohotový Strach. No v poslednom období sa začína čoraz častejšie prejavovať Smútok. A po zmene bydliska malej Riley sa stane čosi nečakané: Radosť a Smútok sa ocitnú s batôžkom kľúčových spomienok niekde v hĺbke mysli a dievča ostáva napospas osudu, novému mestu a riadené iba tromi emóciami: Strachom, Nechuťou a Hnevom.

Predsudky bokom, V hlave je jeden z najoriginálnejších filmov tohto roka a ak si nezaslúži nomináciu na Oscara aj v hlavnej kategórii, bude to úplne premárnená príležitosť. Spôsob, akým je postavené fungovanie mysle a prepojenie s reálnymi zážitkami vo svete, je obdivuhodný. Otvára nové úrovne fantázie, ktoré majú zmysel a dokonca majú obrovské ambície popisovať kompletný systém: silné väzby i putá vytvárajú ostrovy, sny sú formované ako továreň z denných spomienok a fungujú ako filmové štúdiá. Nájdete tu zobrazenie zabúdania a vyhadzovanie spomienok. Dokonca si autori trúfajú na vykreslenie podvedomia...

V hlave V hlave

Z nadšeného popisu vyplýva, že dospelí sa budú mať nad čím zamyslieť a čaká ich skutočne parádna sonda do mysle, kde je všetko premakané do posledných detailov a keď pochopíte systém, autori začnú strieľať ešte viac nápadov, ironizovať alebo skúšať aj rôzne vtipy s formou postavičiek. Nehovoriac o dialógoch alebo narážok na samotný systém. A keď sa prehupne film do trošku dramatickej až melancholickej roviny, nie je rozhodne núdza o scény, kde by ste mohli uroniť úprimnú slzu.

Aby sa však nenudili aj deti, je potrebné vytvoriť fantastickú skupinu postavičiek, odlišnú farbou i povahou a nechať dve absolútne opačné nechať putovať naprieč mysľou. Tento štýl road-mind-movie nie je vôbec na škodu, lebo absolvovať výpravu naprieč mysľou je pútavá idea sama o sebe a keď je navyše stále prepojená na to, čo sa deje vonku (čo je filmový unikát), dokáže zabrať u každého. Najmenšie deti sú síce odkázané iba na šantenie postavičiek, ale čím budú vaše deti staršie, tým skôr tiež pochopia niektoré prepojenia. Áno, toto je rodinný film, o ktorom sa môžete rozprávať hodiny, ísť naň znova, užiť si ho inak a viesť debatu č. 2. Pre deti sú vytvorené ľahšie scény, kde sa občas objaví menšia akcia alebo vtipná scénka, ale inak sa pripravte na prepracované scény so solídnou hĺbkou. Niežeby tu nebol priestor na menší frk, no prepracovaných je viac.

V hlave V hlave

Najkrajšie je prepojenie vnútra a vonkajšieho sveta. Ako malá reakcia v mysli ovplyvňuje správanie Riley, to je fascinujúca etapa filmu. Prečo dokáže Radosť dlho dominovať a čo sa deje, keď úplne absentuje? (Áno, črtá sa melanchólia, ktorá sa nás dolieha z plátna.) Nesledujeme iba to, čo má Riley v mysli, ale presne to, čo ovplyvňuje jej život. A že je to oveľa väčšia váha, ako si môžeme uvedomovať.

Z hľadiska formy nemá Pixar problém s ničím: doručiť skvelú animáciu, pekné postavy, farebnú paletu, svet plný nápadov i fantastickej animácie. Radosť pozerať na hrejivé farby a prostredia na plátne. V tomto smere nezaháľa ani slovenský dabing, ktorý má skutočne starostlivo vybrané hlasy a najmä Monika Hilmerová ako Radosť si odmaká prakticky polovicu filmu.

V hlave je výborný animák plný skvelých nápadov a až metapríbehu pre celú rodinu. Pixar je späť vo forme!

Inside Out (USA, 2015, 94 min.)
Réžia: Pete Docter, Ronaldo Del Carmen. Scenár: Pete Docter, Ronaldo Del Carmen, Meg LeFauve, Josh Cooley. Amy Poehler, Bill Hader. V slovenskom znení: Monika Hilmerová (Radosť), Roman Pomajbo (Strach), Helena Geregová (Smútok), Kristína Turjanová (Nechuť), Barbora Tallová (Riley), Peter Kollárik (Hnev), Martin Hronský (Otec), Andrea Somorovská (Mama), Marián Labuda (Bing Bong)

autor Michal Korec 15.8.2015
9.0
9.4