HANY

HANY

7.0

Filmová recenzia



Nový český film Hany zaujal hlavne spôsobom, akým ho tvorcovia natočili. Na jeden záber – zdanlivo, tvoria ho totiž zábery tri, trikovo pospájané a jeden epilóg. Snažia sa tak vyjadriť vnímanie hrdinov – niekoľkých mladých, ktorým sa čas prelieva medzi prsty neschopní ho ovládnuť. Názov je skratkou pôvodného návrhu: Bez kázně a hany.

Podobne môže pôsobiť aj scenár filmu bez výraznejšieho príbehu. Ocitáme sa od úvodných minút na vyprázdnenej mestskej ulici, kde sa v jednej z kaviarní začína autorské čítanie. Okolo podniku sa potom sústreďuje niekoľko postáv predstavujúcich súčasné spoločenské stereotypy. Ich poznávacím znakom je, že sa akosi nevedia počúvať. A že pre diváka bude mimoriadne ťažké ich vnímať. Ak to však prijme, vtiahne ho jedinečný absurdný zážitok.



„Z hľadiska choreografie som na forme filmu pracoval dva a pol mesiaca v skúšobni. Kamera vošla do procesu až posledná a skôr sledovala reálne dianie, než aby sa podľa nej pohybovali herci. Nikto z prítomných v bare ani okolí nebol komparzistom, všetci boli herci,“ vyjadril sa pre Kinemu režisér a scenárista filmu Michal Samir. Majstrovsky je samozrejme zvládnutý pohyb hercov, štábu a samozrejme kameramana Martina Žiarana.

Ten na seba upozornil už pri práci na kriminálke Mesto tieňov a následne víťazstvom ceny Slnko v sieti za Bebjakovu drámu Marhuľový ostrov. Poetické vykreslenie temných plzenských uličiek a niekoľkých jej bludných svetiel je v Hany nosným prvkom úzkostnej atmosféry. Kritizovať tak možno na prvý pohľad víťazstvo formy nad obsah a bude to možno trochu nespravodlivé.

Hany Hany

Základnou túžbou pri výrobe filmu bola totiž snaha o generačnú výpoveď: „ Je to môj pohľad na mladých a zacyklených napriek tomu, že majú nekonečné možnosti. Aj keď majú mnohé nápady a ambície, tak ich nájdeme aj tak v bare, ako diskutujú o stokrát povedanom a strácajú čas,“ vyjadril sa Samir , ktorého tiež zasiahla ekonomická kríza a globalizáciou – filmové umenie študoval v Londýne, kde v roku 2011 zažil nepokoje organizované cez sociálne siete. Kľúčovým heslom jeho debutu je tiež rebélia / dekadencia – čo naznačí už odkaz na markýza de Sade.

Spoločenská satira je tu prehnaná až na úroveň Mechanického pomaranča – hlavný hrdina stvárnený skvelým Jiřím Kocmanom patrí práve do rovnakej skupiny nepredvídateľných hajzlíkov ako Burgessov Alex - násilník obutý do kanád s maniackým úsmevom a drogami v batohu. Ostatné postavy Jiřího búrliváctvo rešpektujú, respektíve obdivujú – slepo priťahovaní skôr silnou osobnosťou, než obsahom jeho myšlienok.

Akoby sa nám film snažil naznačiť, že generáciu dnešnej mládeže tvoria pseudoumelci, revolucionári a amorálni diskofily – že ústrednou chorobou súčasného prežívania je porucha pozornosti a z prežívania sa stáva riadený chaos. Preto nás núti sledovať v jednom zábere zmes nelogických dialógov, v ktorých sú občas nenápadne vsunuté hlbšie významy. Jeho najväčšou chybou je práve ľahostajnosť súvisiaca so slepou vierou, že divák bude ochotný pristúpiť na tento experiment. Rezignovať je pritom také ľahké – kto hru neprijme, môže z premietania odísť po niekoľkých minútach rovno do hospody, aby si pri pive ponadával na vyššie umenie.

Hany Hany

Minimálne jedno klišé českých filmov – slovenskú vedľajšiu postavu s neveľkou inteligenciou si však Hany neodpustili. Divák správne predpokladá, že sleduje predohru k poslednej tretine, kde sa nálada opileckého večierku rozbije. To, ako zlom prijme, bude zrejme jeho výsledným dojmom. Stačí si porovnať Hany so silným filmom predchádzajúcej generácie mladých a to Ondříčkovými Samotármi. Jeho hrdinovia sa tiež zmätene potácali životom, no namiesto napätia zažívali nadľahčené historky okorenené českým tradične suchým humorom.

Oceniť film Hany bude tak pre mnohých náročné, nemožno ho však neobdivovať. Za odvahu rozvíriť stojate vody regionálnej filmovej tvorby nápaditosťou a originálnym konceptom. Český film získal v Samirovi silného nováčika.


Hany (ČR, 2014)
Réžia: Michal Samir. Scenár: Michal Samir. Hrajú: Jiří Kocman, Hana Vagnerová, Tereza Vitů, Ondrěj Malý, Pavla Tomicová, Jitka Schneiderová, Michal Sieczkowski


autor Marek Hudec 1.8.2014
DRIVEWAYS
[RECENZIA ]
THE LAUNDROMAT
[RECENZIA ]
PRE SAMU
[RECENZIA ]
THE WRETCHED
[RECENZIA ]
CAPONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáž: 90 min
Krajina: ČR
Rok výroby: 2014

Premiéra: 8.5. 2014
Premiéra SK: 31.7. 2014
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
28.5 |
28.5 |
hodnotenie 4/10
28.5 |
5.6 |
hodnotenie 8/10
11.6 |
11.6 |
hodnotenie 8/10
11.6 |
hodnotenie 6/10
11.6 |
hodnotenie 7/10
11.6 |
18.6 |
hodnotenie 9/10
25.6 |
hodnotenie 6/10
NAJČÍTANEJŠIE
|EXTRACTION
2
hodnotenie 7/10
|GUNS AKIMBO
0
hodnotenie 6/10
|BLOODSHOT
2
hodnotenie 4/10
|THE ASSISTANT
0
hodnotenie 8/10
|VIVARIUM
1
hodnotenie 7/10
|ZLATÁ ZEM
1
hodnotenie 7/10
|BAD EDUCATION
0
hodnotenie 7/10
|TIGERTAIL
0
hodnotenie 7/10
|SLUŽOBNÍCI
0
hodnotenie 9/10
|ĎALŠIE JAHNIATKO
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 14039
02 |
návšt. 10524
03 |
návšt. 10492
04 |
návšt. 6525
05 |
návšt. 5558
06 |
návšt. 4658
07 |
návšt. 4429
08 |
návšt. 2200
09 |
návšt. 1874
10 |
návšt. 1459
REBRÍČEK US
01 |
$0,1 mil.
02 |
$0,0 mil.
03 |
$0,0 mil.
04 |
$0 mil.
05 |
$0 mil.
06 |
$0 mil.
07 |
$0 mil.
08 |
$0 mil.
09 |
$0 mil.
10 |
$0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk