PARANORMAL ACTIVITY: PREKLIATI

PARANORMAL ACTIVITY: PREKLIATI

4.0

Séria Paranormal Activity začína mať vážne komerčné i kvalitatívne problémy, preto sa po slabšom prijatí štvorky rozhodol Paramount pre miernu odbočku: Prekliati majú zhodný systém, štruktúru deja, ale iný typ hercov, lokality a snažia sa o určitú variáciu.

Mladík Jesse na začiatku prázdnin po strednej škole zažije niečo bizarné. Z nižšieho bytu v jeho baráku počuje raz zvláštne zvuky a jeho kamera natočí divný rituál. Na druhý deň zistí, že majiteľka (staršia pani) zomrela a rozhodne sa vstúpiť na miesto činu a zistiť, čo sa tam dialo. No na vlastné prekvapenie neodchádza naprázdno, niečo ho pohrýzne a on je označený a môže byť novým cieľom démonov.

Znie to ako by sa Paranormal Activity rozhodla nadobro odísť zo svojho zaužívaného konceptu vnútri štyroch stien a dokonca sa má vydať na predmestie Los Angeles namiesto bežného predmestia. Alebo že sa autori rozhodli zmeniť základné formy zla a nahradiť ich prevtelenými démonmi akoby zo série Insidious. Ale nenechajte sa zmiasť: za scenárom stojí rovnaký tvorca ako Paranormal Activity 2-4 a ku klasickým prvkom sa veľmi rýchlo vráti.

Paranormal Activity: Prekliati Paranormal Activity: Prekliati

Film striedavo (ne)funguje – vždy keď príde niečo nové, odlišné od minulých štyroch dielov, získa na chvíľu dobrý nádych. Zoznámenie sa s pomerne sympatickými hrdinami. Výmena za latino hercov (aby sa v USA do kín dostavila latino demografická skupina, ktorej imponuje hororový žáner). Nové miesta a nie stále iba otrocké postávanie v jednej miestnosti či baráku. To sú fajn atribúty, no v strehu vás udržia sotva 10 minút a potom nastupuje opäť starý známy prístup.

Je škoda, že sa tvorcom nepodarila alternácia deja: najprv vyzerá pútavo, potom spomalí, na konci sa tradične toho deje viac, a výsledkom je percepcia, že väčšinu času sa aj tak nestalo nič alebo že kusy deja sú dosť zamotané. V praxi to nedáva celé zmysel a len pomrkáva na diváka v detailoch typu „v tomto dome sme už v minulom dieli boli, pamätáte“. Najhorší je fakt, že autori tu stále sypu divnú mágiu, motívy okultizmu, občas nový element – ale na pozadí stále chýba niečo elementárne jasné, čo by divák mohol nasledovať. Po piatich filmoch fakt nestačia iba vrstevnaté útržky, treba veľký zlom.

Oceňujem však vypadnutie z klasického motívu prepínania kamier na tie isté miestností v jednom dome. Autori ich vymenili za ručnú kameru pochodujúcu po interiéroch (občas ide von), ktorej zábery sa lepšie sledujú. Neznamená to, že objavili novú dimenziu snímania – znalci si povzdychnú, že sme sa vrátili do roka 1999 a legendárnej Záhady Blair Witch, od ktorej sa nové filmy stále majú čo učiť. Aspoň herecké výkony sa zlepšili a do hlavných úloh prišlo pár sympaťákov, ktorí sa dajú zniesť.

Fanúšikovia série môžu variáciu skúsiť, priaznivci žánru to budú mať ťažšie. Osobne vnímam túto sériu tak, že prvý diel bol zaujímavý, druhý sa dal ledva dopozerať, tretí nudil, štvrtý bol brak a tento je určite lepší ako trojka a štvorka dohromady, no na jednotku sa nechytá. Že príde v októbri aj päťka? To bude mať Paramount náročné: vrátiť sa do bytov/domov už nemá zmysel a robiť odbočky tiež veľmi nie. Buď tú sériu nadobro zaklincuje, alebo sa na ňu vybodnú diváci ako kedysi na Saw.

Paranormal Activity: The Marked Ones (USA, 2014, 84 min.)
Réžia: Christopher Landon. Scenár: Christopher Landon

autor Michal Korec 13.1.2014