PARANORMAL ACTIVITY 3

PARANORMAL ACTIVITY 3

2.0

S paranormálnou aktivitou sa to vlečie v kinách od roku 2007. Teda, presnejšie s typom „found footage“ hororovým štýlom ságy PA, ktorému vdýchol dušu Oren Peli s investíciou 15 tis. dolárov do Paranormal Activity spred štyroch rokov.  Enormný zárobok (takmer 200 mil. USD) popohnal tvorcov k nakrúteniu finančne luxusnejšej dvojky (PA2, 2010, réžia Tod Williams). A už tu máme prequel vo forme trojky.  Režiséri Henry Joost a Ariel Schulman sa v Paranormal Activity 3 venujú detstvu oných dvoch dievčatiek Katie (Chloe Csengery) a Kristi (Jessica Tyler Brown) a ako vlastne strašenie v rozľahlom dome prišlo na svet.

Po roku sa nám naskytuje obrázok ďalšej vzorovej rodinky, kde viera v nadprirodzené javy je znova kamerovo dokladovaná oteckom Dennisom (Christopher Nicholas Smith), zatiaľ čo mamička Julie (Lauren Bittner) nechce o podobných silách (zo strachu z ich možnej reálnosti) ani počuť. Do deja okrajovo vstupuje i Juliina matka, akú rolu však v príbehu zohráva, treba vidieť až v kine.

Paranormal Activity 3 Paranormal Activity 3

Už-už sa zdá, že nás bude informovať výlučne Dennisova mobilná kamera, no dostane sa aj na dlhodobé snímanie izbových priestorov. Opäť sme svedkami statických domových výjavov, kde sa tu i tam voľačo pohne, premiestni či spadne. Sympatickejšie je dobové zasadenie príbehu, sme ušetrení honosného bazénového exteriéru – malé Katie s Kristi prežívajú svoju „bloody mary show“ v hlbokých osemdesiatkách. Kamoška na stráženie priplachtí odetá v štýle rozkošnej Kylie Minogue. Puberťáckemu výkuku Randymu (Dustin Ingram) ako pravej technickej Dennisovej ruky sa taktiež patrične rozklepú kolená a hlas. Celá rodina Julie a Dennisa sa stáva rukojemníkom akéhosi tajomného Tobyho – Kristinho imaginárneho kamaráta.

Na PA3 je už tradične zaujímavé sledovať, ako sa nič nedeje, a tu zrazu bác! Trhne obecenstvom v kine... Sila momentov zľaknutia je priamo úmerná predchádzajúcej nude sledovanej domácou kamerou. A niekedy ten moment sa vôbec nedostaví a my v tej statickej domovej nečinnosti len tŕnieme, že TERAZ to príde! Sranda, že to neprichádza, a my už sa nevieme vložiť do tých predchádzajúcich očakávaní čohosi.

Zrekapitulujeme si všetko to bu-bu-bu plus naťahovanie filmového času naším vďačným očakávaním, no dočkáme sa len sklamania a v závere zhrnieme, že pomer strašidelných scén a nemožného kamerového sondovania vôkol (len tak pre prípad) dej vôbec nevygradoval, akurát vyhnal celú vydesenú rodinu k spomínanej babičke... Škoda, že v jej príbytku dostáva neidentifikovateľné strašenie svoje zdôvodnenie... Čiastočne sa síce zdôvodňujú javy aj v PA2, preto bezkonkurenčne najlepšie z toho vychádza jednotka. Tam sme len svedkami, dvojica filmu je vystrašená, nevie, čo s tým, a hoci sme si museli užiť nejaké tie zubočistiace dokuscény, PA končí dosť tragicky, ale hlavne bez známky explanácie.

Paranormal Activity 3 (USA, 2011)
Réžia: Henry Joost, Ariel Schulman. Scenár: Christopher Landon. Strih: Gregory Plotkin. Hrajú: Katie Featherston, Brian Boland, Molly Ephraim, Micah Sloat

autor Zuzana Ondrišová 21.10.2011