MAGIC MIKE

MAGIC MIKE

8.0

Pamätám si na moment, keď sa v kine prvý raz objavil trailer na Magic Mikea. Vyzeral ako triler s podivnými policajtmi, rýchlo sa zmenil na striptérsku šou a začal hovoriť o chalanovi, ktorý by sa radšej dal na dráhu výrobcu nábytku, k tomu zanôtila Rihanna a zrazu bum! Režíruje Steven Soderbergh, ktorý za deväť mesiacov uviedol do kín tri filmy a dva predtým sú NákazaSkrat. V Hollywoode je možné asi všetko, ale tento raz v pozitívnom smere variability jediného umelca.

Mladík Adam prichádza v devätnástich rokoch do sveta mužského striptízu, kde sa ho ujme starší Mike a veľmi rýchlo sa nájde vo svetle reflektorov. Ženy jačia ako manželov i zmyslov zbavené, dávajú sprepitné, skáču mu do postele a on si užíva viac ako jedny prázdniny. Zatiaľ čo mladík nachádza nový zmysel žitia, Mike je už unavený a radšej by sa chcel venovať inej práci i vzťahu s Adamovou sestrou. Do toho hrozí, že šou sa nakoniec z mesta pohne úplne inam...

Magic Mike má na pohľad triviálny scenár o dvoch mladíkoch a riziko, že sa bude venovať tomu slávnejšiemu v plnej dĺžke. Všetci očakávajú, ako Mike dá vďaka fešnej slečne zbohom striptízu a prednosť inej robote, čo ho bude aj vnútorne napĺňať. Do toho drobný konflikt a fakt, že ona je sestra Adama a máme tu typickú selanku.

Lenže Soderbergh je režisér, ktorý netočí tuctové kúsky a rád sa hrá so žánrami. Teraz spája dva – ľahkú komédiu s prvkami romantiky v prvej polovici, tu odľahčený tón dokáže opantať diváčky raz-dva. Striptízové čísla si ukrajujú nečakane veľký kus stopáže, a otáčajú sa Hollywoodu akoby chrbtom – celé roky ste sa pozerali na obnažené ženy, teraz sa karta obracia. Poltucet chlapov sa predvádza v plnej kráse a fanúšičky Chippendales budú vo vytržení. Objektívne, Soderbergh ich točí parádne, akoby si zaumienil, že Magic Mike bude jeho úvodný muzikál a dáva do týchto scén úplne všetko. Sú variabilné, energické, majú bohatú choreografiu, skvelý spád, aj dobrý strih. Či sa iba trénuje alebo tancuje naostro, o invenciu niet núdza. Diváčky ich budú milovať.

Magic Mike Magic Mike

Aj keď osobne dávam prednosť neskoršej fáze, keď nastupujú vážnejšie momenty, priestor získa očakávaná dráma a herci sa môžu pustiť do náročných dialógov a zmeny charakterov. Soderbergh tu zase ukazuje svoje kvality. Prechod a finálne vyznenie každého momentu je autentické, scenár netrápia klišé. Ešte aj tie typické momenty dokážete uveriť každému hercovi, premenu, vzostup a pád či fatálne rozhodnutia. Kontrast medzi ľahkým striptízom a ťažšou dilemou je nečakane hlboký. A predsa treba pochváliť distribútorov, že tento film nasadzujú v lete a nie až vo vážnej sezóne jesene, pretože teraz predstavuje presne tú odľahčenú zábavu s vybranými kusmi drámy.

Soderberghova snaha je najväčším víťazstvom filmu, pretože dokáže žánrový mix udržať celých 110 minút v správne rozložených častiach. Ani jedna scéna nepôsobí podľa očakávaní tak trápne či pateticky ako mohol napovedať námet z distribučného listu. Naopak, Soderbergh ukazuje ako obyčajnú látku môže lepší režisér posunúť oveľa ďalej. Možno budete prekvapení, že Channing Tatum vlastne nehrá sám seba (Adama), ale niekoho iného a navyše nemá sólo, ale o priestor sa delí 50-50 s Alexom Pettyferom (v jeho najlepšej úlohe doteraz). Táto deľba má zmysel, pretože sleduje dva rozličné osudy: mladíka, čo do striptízu spadol a toho, ktorý chce odtiaľ odísť.

Magic Mike Magic Mike

Casting je mimoriadne presný. Alex Pettyfer ako Adam padá do osídiel striptízovej šou rýchlo a spoľahlivo. Channing Tatum nepôsobí toporne, veríte mu chuť ísť, začať inú kariéru i budovať si vzťah. Po Manželskom sľube i Jump Street ďalšia silná úloha – a opäť v inom žánri. Hereckú korunu (i nomináciu na Zlatý Glóbus?) si uchmatne Matthew McCounaghey ako legenda, čo striptízovej šou vládne – lebo táto vedľajšia úloha mu je písaná na telo a on si ju náramne užíva.

Magic Mike je letné prekvapenie. Malý film medzi tonou blockbustrov, čo nečakáte, ale zaujme. Tuctový scenár, ktorý šikovný režisér posunul oveľa ďalej. A herci odvádzajú parádne výkony.

Magic Mike (USA, 2012, 110 min.)
Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Reid Carolin. Kamera: Steven Soderbergh. Hrajú: Channing Tatum, Alex Pettyfer, Olivia Munn, Joe Manganiello, Matt Bomer, Matthew McConaughey, Mircea Monroe