THE AMAZING SPIDER-MAN 3D

THE AMAZING SPIDER-MAN 3D

8.0

Predsudky. Máme ich všetci a často sa im nedá vyhnúť. No pri reboote silnej série ako Spider-Man ich nemožno nemať, pretože nimi Hollywood nastavuje zrkadlo sám sebe i divákom. Je to problém, reštartovať sériu presne po 10 rokoch? Je, pretože ľudská pamäť si ich vráti akoby nič. Mal Marc Webb šancu urobiť sériu inak, mať lepší štart? Teoreticky nie a prakticky... je to ťažké.

Krása origins filmov, resp. prvého dielu sérií spočíva v tom, že nám ukáže hrdinu v zárodku, jeho náročné začiatky a prerod z nuly na hrdinu. A kombinuje ho s prvým nepriateľom a konfliktom. Potom sa režisér odrazí ďalej, servíruje vývoj, obohacuje sériu, zamotáva ju. Nový Spider-Man je v tomto smere krok späť, najmä v prvej hodine. Vrátime sa do detstva Petra Parkera, nechať odísť jeho rodičov. Odkrútiť si dlhý čas na strednej škole, kde sa sám outsider hľadá. Jeho čas príde pri návšteve Oscorpu, kde ho rafne pavúčik a on získa superschopnosti. Začne ich využívať, dávať lekcie machrom a zanedbávať rodinu. Musí prísť smrť strýka, dospieť do fázy pomstiteľa a...

Reboot série prináša odľahčenejší tón v časti scén a vážnejší o pár minút neskôr. Tínendžer Peter prechádza stratami, dilemami, až by mohol v New Yorku naraziť pomaly na Holdena Caufielda a ísť s ním na tri rundy do baru. Je zvláštne vidieť, ako Marc Webb nechá tápať hrdinu v neistote, pričom my diváci už dávno istí sme a vieme, kam má Peter dospieť. Je to problém v momente porovnania s Raimiho štartom série, kde pár scén jasne dalo zmysel, čo sa bude diať a prečo Peter Parker chce bojovať so zločinom. Tu síce bojuje tiež, ale vnútro ho zožiera tak silno, že motivácia je občas nejasná. Alebo miestami sa chová ako väčší darebák, akých naháňa. Andrew Garfield je miestami schizofrenický a podáva dosť nejednoznačný výkon, ktorému sa občas ťažko verí.

Webb takmer nemá šancu poraziť Raimiho na poli drámy, na druhej strane však ponúka iné silné stránky. Ako režisér brilantných 500 dní so Summer exceluje na poli romantickej línie. Rodiaci sa vzťah medzi Petrom a Gwen Stacy (áno, zabudnite na Mary-Jane, čo je pre reboot iba dobre!) mu ide skvele. Scéna medzi školskými skrinkami je fantastická vytvorená do posledného slova, každé stretnutie párika má čaro. Hoci bojuje s kultovou scénou a snaží sa poraziť prvý bozk... No Emma Stone je napriek vyššiemu veku (na stredoškoláčku) kúzelná, aj s úchylkou japonských outfitov.

The Amazing Spider-Man 3D The Amazing Spider-Man 3D

V druhej hodine konečne príde akcia a línia s prvým zloduchom, Lizardom, po ktorom prahneme 10 rokov. Webb ju zvláda výborne, dáva nádej pre tvorbu ďalších dielov. Máme (ne)odhodlaného vedca konajúceho, ako mu okolnosti kážu a nejednoznačné presvedčenie, ktoré dáva o to väčšie napätie pre každý súboj. Nie nadarmo platí, najprv urob z dvoch ľudí priateľov... a potom ich nechaj sa mlátiť! Akcia je dynamická, Webb rád ničí celé lokality a dokonca má skrytý um pre najlepšie cameo Stana Lee! Línii s Lizardom na ploche 75 minút sa dá vytknúť iba málo, Rhys Ifans podľa očakávaní zaručil solídny výkon a svoju kľúčovú vedeckú otázku kladie výborne.

The Amazing Spider-Man má však jeden zásadný problém – hudbu. Jamesovi Hornerovi by mali fakticky zakázať skladať hudbu k filmom, pretože už nielenže vykráda sám seba, ale jeho skladby sa sem zúfalo nehodia. V prvej minúte budete počuť Titanic, pri scénach v laboratóriu zase Čistú dušu. V akcii je zúfalo nevýrazný, každý hudobný motív si viete doplniť vopred a úvodné titulky radšej trvajú necelú minútu, lebo k nim nič nevymyslel. Vymeniť, určite ho do dvojky vymeniť! Danny Elfman sa mu musí smiať, pretože jeho parádnemu motívu sa nepribližuje ani náhodou.

Porovnávať i diskutovať môžeme donekonečna. The Amazing Spider-Man má sizyfovskú úlohu byť lepším štartom a nie je ním. Má menej úžasného 3D, ako sľúbil trailer. Marc Webb neporazil kultové scény či repliky, ale v druhej časti sa vypol k solídnemu výkonu. Vytvoril dôstojný diel série, ktorý treba vidieť, lebo keď prídu noví protivníci, rozbehnú sa vzťahy hrdinov a Peter Parker bude riešiť nové "trable" a nehrabať sa iba v detstve, čaká nás snáď výzva na najlepší diel.

PS – Veľmi rád by som spoznal niekoho, kto nevidel pôvodnú trilógiu a ako prvý Spideyho film uvidí práve tento. A čo naň povie, pretože taký divák tie úvodné predsudky nemusí mať vôbec.

The Amazing Spider-Man (USA, 2012, 137 min.)
Réžia: Marc Webb. Scenár: Alvin Sargent, Steve Kloves, James Vanderbilt. Kamera: John Schwartzman. Strih: Alan Edward Bell, Michael McCusker, Pietro Scalia. Hudba: James Horner. Hrajú: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Sally Field, Martin Sheen, Denis Leary, Campbell Scott

autor Michal Korec 12.7.2012
8.0
6.6