PROJEKT X

PROJEKT X

2.0

J.J. Abrams v roku 2008 úspešne zafinancoval Monštrum – Cloverfield a pripravil žáner „found footage“ komerčnému divákovi. Nielen kvalitou finálneho produktu, ale aj záhadnou marketingovou kampaňou otvoril oči filmovým producentom. Todd Phillips, režisér komédie Vo štvorici po opici preto s tajomnou reklamou prináša Projekt X. Sľubuje party života s nečakanými následkami. „Todd je najvtipnejší človek, akého som kedy stretol,“ vyjadril sa skromne ďalší producent filmu, Joel Silver.

Príbeh sleduje štvoricu kamarátov, viac-menej vydedencov spoločnosti na strednej škole, ktorí sa v dome jedného z nich rozhodnú usporiadať narodeninovú oslavu. Takú, na akú nikdy nezabudnú. Jej internetová propagácia sa však vymkne kontrole a z divokého večierku sa stáva anarchia.

Projekt X Projekt X

Inovatívnym prvkom by mala byť fúzia „found footage“ a Prci, prci, prcičiek, v čom tkvie aj zásadný problém filmu. So záznamom amatérskej kamery sa dá šikovne narábať najčastejšie v žánroch, ktoré budujú napätie (ak iba režisér nie je génius). V minulosti už vznikli komédie natočené dokumentárnou formou, napríklad Krása na zabitie z roku 1999 bola vtipnou sondou do vnútra súťaže krásy. V Projekte X sa ale kamera nepoužíva na vyzdvihnutie absurdnosti situácie. Naopak, je iba akousi atrapou (rovnako s postavou kameramana) sledujúcou pokusy postáv získať si partnerky a zábavu, na ktorú nemáte pozvánku. Je rozdiel opitý skočiť do bazéna a triezvy to sledovať v kine. Mnohé vysvetľuje aj proces natáčania, ktorý osvetlil Phillips: „ Akonáhle sme mali koncept, sadla si produkčná partia a dala dokopy zážitky z večierkov, na ktorých sa zúčastnili.“

Najlepšie sa dojem z Projektu X dá prirovnať k prvým dvadsiatim minútam Cloverfieldu.  Bez toho, aby dej gradoval alebo sa rozvíjali vzťahy postáv. Mládež vo filme komunikuje asi desiatimi slangovými frázami v rôznych obmenách. Témou sú penisy, vagíny, rasistické vtipy a drogy. Film s nami komunikuje videoklipom, ktorý zostavil režisér Nima Nourizadeh (doteraz natáčal pre Pink, Franz Ferdinand, Bat for Lashes) a urobil by lepšie, keby celý film venoval následkom davovej psychózy. Kampaň Projektu X je totiž nafúknutá bublina, jedinou zaujímavou pasážou filmu je (nasleduje spoiler!!!) zásah policajtov v poslednej štvrťhodinke.

Projekt X Projekt X

Nikto sa nezaoberá tým, ako študenti získali na takú „zábavu“ peniaze a nikoho nebude zaujímať, na koho kolene sa písal scenár. Ak film niečo demonštruje, tak poklesky konzumnej spoločnosti a zhnitú kultúru dorozumievania sa. Namiesto Projektu X by som preto odporučil radšej ponuku Projektu 100 (prehliadka klubovej kinematografie). Myslím, že ten Todd nie je až taký vtipný chlapík...

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Projekt X (USA, 2012, 88 min.)
Réžia: Nima Nourizadeh. Námet: Michael Bacall. Scenár: Matt Drake, Michael Bacall. Kamera: Ken Seng. Strih: Jeff Groth. Hrajú: Thomas Mann, Oliver Cooper, Jonathan Daniel Brown, Dax Flame, Kirby Bliss Blanton, Brady Hender, Nick Nervies, Alexis Knapp

autor Marek Hudec 19.4.2012
2.0
4.8