VÝLET

VÝLET

8.0

Musím sa priznať, že pri filmovom žánri roadmovie, sa mi už v poslednej dobe ježia chlpy na tele, a ak sa dá, tak sa mu snažím vyhnúť. Nie je ale roadmovie ako roadmovie, a nie je český film ako český film. V pomerne krátkom čase (6 mesiacov od premiéry) prichádza do našich kín, mimoriadne podarená a úspešná snímka českej režisérky Alice Nellis - Výlet.

Pri načrtnutí dejovej fabuly sa nedá vyhnúť a nespomenúť debutový film Alice Nelis Ene bene. Chvilková podobnosť režisérkynho debutu a aktuálnej novinky sa rýchlo vytratí a vnímavému divákovi neunikne rozdieľnosť oboch snímok. Zatiaľ, čo Ene bene je skôr smutná, tragická dráma, Výlet je komédia od prvej minúty celuloidu. Miesto smutného konca sa tešte na stále sa zvyšujúcu frekvenciu úsmevných situácii. Cez úzkalia komediálneho žánru sa mimoriadne talentovaná režisérka preniesla s elegantnou ľahkosťou a ani na sekundu neskĺzla medzi schématické klišé. Šikovne napísaný a prepracovaný scenár, plný inteligentného humoru a dejových zvratov, je okorenený výbornými hereckými výkonmi.

Výlet Výlet Výlet

Hlavnými aktérmi príbehu sú členovia rodiny, ktorí v starom wartburgu a striebornom renaulte prichádzajú na slovenské hranice, aby sa dostali do cieľa svojej strastiplnej cesty - Nového Mesta nad Váhom. Tam totiž chcú doviezť popol nedávno zosnulého otca, ktorého vraj posledným prianim bolo skončiť na cintoríne v Novom Meste. Charakterovo priepastne rozdielna rodina, sa tak chtiac nechtiac vydáva na spoločnú cestu nie len za splnením otcovho želania, ale hlavne za hľadaním samých seba. Odhaľovanie intímnych stránok a hlboko skrytých tajomstiev každého člena rodiny, je na dennom programe cesty. Sila rodiny a súdržnosť, je napriek vzájomným problémom a nepochopeniu stále silná. To o čom sa ťažko píše veľmi ľahko a výstižne charakterizuje slogan filmu: „Čo si doma nepoviete, dozviete sa cestou".

Alice Nellis, známa ako zlá študentka (vyhodili ju z FAMU) si po svojom debute nasadila laťku veľmi vysoko a kritika sa jej ďalšieho filmového pokusu obávala. Talentovaná režisérka a scenáristka ale nesklamala a komédiou Výlet sa zaradila na čelo dozretých, pre scénu a dialógy nadaných mladých tvorcov. Okrem odkrývania medziľudských vzťahov Výlet nenápadne a bez zbytočneho moralizovania apeluje na slovensko - české vzťahy (scéna na hraniciach) a otvára tak novú dimenziu pálčivých problémov.

Výlet Výlet Výlet

Po skúsenostiach s Ene bene (zložité ľudské osudy, treba zveriť do rúk profesionálom) stvárňujú hlavné postavy tri dámy, na čele s ako inak výbornou Ivou Janžurovou. Jej dcéry Sabina Remundová (Díky za každé nové ráno) a Theodora Remundová (Ene bene) len dokazujú, že jablko nespadlo ďaleko od stromu.

Na tento Výlet sa rozhodne treba vybrať...

Výlet (ČR, 2002, 100 min.)
Réžia: Alice Nellis. Scenár: Alice Nellis. Kamera: Ramunas Greičius. Hudba: Tomáš Polák. Hrajú: Iva Janžurová, Theodora Remundová, Sabina Remundová, Igor Bareš, Naďa Kotršová.