VRESKOT 4

VRESKOT 4

7.0

Sidney Prescott patrí medzi klasické hrdinky hororového sveta. Prežila krvavé útoky svojho psychopatického priateľa, jeho šialenej matky a nakoniec sa postavila odvrhnutému nevlastnému bratovi. Od tej doby uplynulo jedenásť rokov a Sidney sa konečne podarilo zbaviť paranoje, nočných môr a vydala sa do sveta prezentovať svoju knižnú prvotinu o tom ako hodiť minulosť za hlavu. Promo knihy sa rozhodla odštartovať v mestečku, kde vyrastala – na mieste, kde sa pred pätnástimi rokmi začala séria vrážd, ktorá jej nedala spávať. Woodsboro teda čaká ďalší masaker, lebo tam kam vstúpi Sidney, sú všetci vrátané nej potenciálne obete alebo vrahovia.

Vreskot číslo 4 mal svetovú premiéru už v polovici apríla. Do našich kín sa dostáva až teraz, takže ak medzi vami existujú ešte takí, ktorí si chceli počkať a vychutnať si ho na veľkom plátne, vedzte, že čakanie stálo za to. Wes Craven síce vo svojom poslednom počine Vezmi si moju dušu definitívne zahodil svoj titul „kráľa hororu“, ale vďaka návratu k „vrieskajúcej“ sérii dostal príležitosť napraviť svoje pošramotené renomé. Navyše na pomoc mu prišiel aj autor prvých dvoch Screamov – scenárista Kevin Williamson a tiež tri inventárne postavy z predchádzajúcich filmov – Campbell (Sidney), Arequette  (Dewey) a Cox (Gale).

Štvrtý Vreskot síce vznikol o dekádu neskôr od uzavretia toho tretieho, ale nestratil nič z nadhľadu svojich predchodcov. Neskĺzava k nudnému mučeniu nebohých tínedžerov, tak ako diktuje posledné desaťročie. Namiesto toho vtipne glosuje kam až hororové trendy zašli a vyzdvihuje klasické „bodanie“ na omnoho rýchlejší, pragmatickejší a hlavne reálnejší spôsob eliminácie hereckého ansámblu. Film sa tiež drží dobre fungujúcej schémy – šokujúci úvod, preklenovacie predstavovanie  a prekvapivý záver (odhalenie vraha/ov).

Vreskot 4 Vreskot 4

Predtitulkovej vražde Drew Barrymore v prvom Vreskote sa asi nič nevyrovná, ale je treba povedať, že prológ štvrtého Vreskotu má k tomu pomerne blízko. Hneď z prvých hlášok je jasné, že ide o Williamsonov rukopis. Okrem obligátneho vraždenia sa hneď na začiatku stretnete s trefnými a vtipnými poznámkami na adresu reálnych hororov ako aj fiktívneho Stabu (Ostrie), ktoré zatiaľ dozrelo už k svojmu siedmemu pokračovaniu. Kým na plátno vyskočí úvodné logo Screamu 4, budete dokonale nastavení na trochu klasiky z 90-tych rokov.

Potom sa ku slovu dostane predstavovanie staronových postáv ako aj úplne novej generácie, ktorá má na vraždenie na malomeste svojský názor. Z nových tvárí najviac vytŕčajú: správne drzá Kirby (Hayden Panettiere) a povrchná karieristka Rebeca (Alison Brie) ako Sydneyina asistentka. Obe majú zopár pamätných glos a dokonale odľahčujú všadeprítomné hororové dusno. Ani v tejto časti filmu si vrah s maskou ducha nedá pohov, ba dokonca budete svedkami pravdepodobne najbrutálnejšej vraždy v sérii Screamov, ktorej predchádza starý dobrý teror cez telefón. Inak ide o typické hľadanie vraha čiže tápanie v neistote a mori podozrivých. Stopáž tejto časti filmu je prílišne natiahnutá, ale vďaka vynikajúcim dialógom je to veľmi príjemné naťahovanie.

Vreskot 4 Vreskot 4

Prezrádzať kto to dotiahne do finále by bolo proti prírode. Opäť ide o celkom nečakanú tvár pod maskou a motív tak šialený až je celkom logický. Záverečné objasňovanie a vysvetľovanie prečo, kto a v akom poradí musel zomrieť  má v sebe opäť zakódovaných niekoľko vtipných odkazov. Záver by bol takmer geniálny, keby ho tvorcovia usekli v tej správnej chvíli. Neurobili to a podľa môjho názoru si tak zahatali cestu k neotrepanému pokračovaniu, ktoré by sme mohli sledovať z vrahovej perspektívy.  Ale aj tých navýšených 10 minút filmu ešte celkom slušne boduje a vytvára priestor pre finálny bonmot: „Nej.. sa do originálu!“

Vreskot 4 opäť dokazuje, že satirická sebareflexia a odhaľovanie vraha môže fungovať aj v novej ére, kde hororový žáner útočí skôr na náš žalúdok ako mozog. A aj keď vás tento film pravdepodobne nevystraší rozhodne vás pobaví. Hore uvedené hodnotenie je všeobecné. Skalní fanúšikovia Screamu si k tomu môžu pokojne prihodiť ďalšie dve hviezdičky.

Scream 4 (USA, 2011, 111 min.)
Réžia: Wes Craven. Scenár: Kevin Williamson. Kamera: Peter Deming. Strih: Peter McNulty. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette, Emma Roberts, Hayden Panettiere, Dane Farwell, Mary McDonnell, Nico Tortorella

autor Radovan Torda 29.7.2011
7.0
6.0