KAMOŠ ZA VŠETKY DROBNÉ

KAMOŠ ZA VŠETKY DROBNÉ

7.0

Dobrá, máličko (ne)korektná komédia o chlapovi hľadajúcom najlepšieho kamoša.

Bežný problém snúbeníc je revať na plné ústa, že s blížiacou sa svadbou je potrebné zbaviť sa zlozvykov typu - prechľastané noci s kamošmi, niekoľkohodinové zízanie na futbal či nespútané výlety na chate. No Peter a Zooey sa dostali do iného, nemenej dôležitého patového bodu - kto pôjde Petrovi na svadbe za svedka, keď sa vyšším radovánkam vôbec neoddáva, ale maká iba v práci a na vzťahu so snúbenicou? Nuž, v strednom veku sa nehľadá najlepší kamoš a navyše potenciálny prvý družba ľahko, o čom svedčí množstvo prázdnych Petrových pokusov. No Sydney Fife, nespútaný a trošku zvláštny chlapík, by mohol Petrovi presne helfnúť s návštevami do mužského sveta koníčkov a vlastných pravidiel...

Kamoš za všetky drobné postavil na hlavu tradičnú schému - chlap sa nechce ženiť, resp. kde nájsť dobrého chlapa, ktorého by si sympatická hrdinka zobrala? Resp. posúva mierny problém až do ďalšieho bodu: dvojica je na svete, ľúbi sa, no k svadbe jej čosi chýba. A najmä ten krásny paradox, kde sa chlap nieže má zbaviť zlozvykov a najlepších kamošov či spoločných radovánok, ale ich objaviť, aby mohol vlastne byť kompletným ženíchom (a potom sa ich aj tak zbavil), to nie je až taký zlý nápad a v rukách dobrých scenáristov, by mohol priniesť fajn komédiu.

Prvých dvadsať minút je to ešte nuda, pretože Paul Rudd sa zdanlivo do roly nehodí - taký ťuťmák predsa nemôže byť žiadny chlap. Vtipy nikde a ak to má byť chlapská komédia, netradične sa budú viac baviť diváčky. Aj to vďaka zaujímavej schéme, kde si Peter hľadá kamoša rovnako úpenlivo ako hrdina romance svoju budúcu partnerku. Takže dôjde na omyly, načrtnutie malých bláznivých charakterov, no film je stále akýsi nevýrazný. A nepomôže ani sčasti nekorektný humor, kde dôjde na prirodzenú trošku vulgárností.

Kamoš za všetky drobné Kamoš za všetky drobné

V momente príchodu Jasona Segela na scénu sa priemerná nuda láme a prichádzajú väčšie i menšie vtipy. Schéma vytvárania priateľstva a nazerania do chlapského sveta, potrebného odcudzenia Petera budúcej manželke (je jasné, že k nej musí dôjsť a bude sa riešiť trojuholník Peter - Zooey - Sydney, hoci nie je milostný) a celého kamarátstva i jeho kombinácie s milostným vzťahom napokon fungujú. Najprv vďaka dvojici Petra a Sydneyho, ktorí sa výborne dopĺňajú a dokážu si vymieňať životné skúsenosti (čo vo finálnej štvrtine pomôže zoceliť Sydneyho charakter a nebrať ho iba ako tretiu hlavnú úlohu). A napokon aj vďaka množstvu maličkých postáv predstavených v prvej časti filmu - ku koncu sa ich variabilita a vtipy rozhodne hodia.

Napriek pozitívnemu pocitu po zhliadnutí a množstve dobrých vtipov v súčte však Kamoš za všetky drobné vychádza len ako dobrá, no nie prvotriedná komédia. Občas nemá drajv, inokedy mu chýbajú väčšie vtipy v 10- či 15-minútovej sekvencii, hoci zbytočne nemoralizuje. A potom je tu menší problém s humorom pre slovenských divákov - určitú nekorektnosť či čiastočnú vulgárnosť (dialógy o sexe a rôzne narážky) možno aj uvítajú. No veľká časť frkov stavila na slovný humor - neskutočné kombinácie chlapsko-infantilných akronymov prednesených v štýle viac či menej podarených komikov. Aby ste si ich užili, musíte stopercentne chápať, čo hovoria a až potom si zároveň užijete ich podanie. Titulky sú pritom solídne a snažia sa zachytiť veľa, no v skutočnosti pokryjú iba polovicu bláznovstiev.

V rámci castingu dominuje chlapská časť, titulná ženská rola (Rashida Jones) je síce pre mňa tvárička neopozeraná, no nie príliš presvedčivá. Za to Jamie Pressly hviezdi, rovnako ako ďalšie vedľajšie roličky.

V súčasnej ponuke kín ide o ľahko nadpriemerný kúsok, hrajúci sa so žánrom, s vydarenými vtipmi, no chýbajú mu veľké zapamätateľné scény a poriadne gagy, na ktoré si spomeniete aj o týždeň. Je to film na rozmedzí šiestich a siedmich bodov - prikloniť sa môžete podľa vlastných znalostí angličtiny, ktoré sú k vychutnaniu potrebné. Osobne idem na sedem, ale množstvo divákov skončí zrejme o bod nižšie.

I Love You Man (USA, 2009, 105 min.)
Réžia: John Hamburg. Námet: Larry Levin. Scenár: John Hamburg, Larry Levin. Kamera: Lawrence Sher. Strih: William Kerr. Hudba: Theodore Shapiro. Hrajú: Paul Rudd, Jason Segel, Rashida Jones, Andy Samberg, J.K. Simmons, Jane Curtin, Jon Favreau, Jaime Pressly

autor Michal Korec 4.6.2009
7.0
7.0