ROZSTREL

ROZSTREL

8.0

Ak si chce človek pozrieť film, ide do kina. Ak si chce zahrať biliard, ide do baru. A ak si to niekto chce skombinovať, má 2 možnosti: buď si zapne o druhej v noci Eurosport a zomrie od nudy, alebo sa vyberie na tučnú biliardovú "gangsterku" pod názvom Rozstrel...

Tom, Wayne a Jack sú nerozluční kamaráti, ktorí majú spoločnú vášeň. Pred oblými tvarmi ženského tela, ba aj pred sviežosťou zaroseného krígľa, dajú vždy prednosť zeleni biliardového stola. Nedá sa síce povedať, že by žili v abstinencii a celibáte, ale prerušiť súlož kvôli kamarátskemu biliardovému zápasu, to chce jednoznačne odhodlanie. Jedného dňa sa dozvedia, že boli vybraní na turnaj - a to nie hocijaký. Organizátorom je miestny mafiánsky boss a všade po okolí lietajú slušné balíky hotovosti, všetko pod heslom "nelegálny hazard" ...
Podarí sa našim hrdinom vyhrať turnaj a zachrániť tak svoj obľúbený bar pred krachom? Sorry, nechal som sa uniesť. Takže inak: oplatí sa na to ísť? Celkom aj hej.
Rozstrel Rozstrel Rozstrel

Už pár rokov je nekorunovaným kráľom gangsterských komédií režisér menom Guy Ritchie (známy aj ako "ten chlap čo si zobral Madonnu"). Tento titul si získal snímkami Zbaľ prachy a vypadni a Podfu(c)k. Rozstrel je od nich vizuálne na nerozoznanie a v scenári by sa tiež našla kopa podobných miest. Novozélandský režisér Hamish Rothwell jednoducho siahol po osvedčenom cudzom recepte a ukuchtil podľa neho svoju vlastnú polievočku, ktorú by si rád prihrial na účet diváka, vrátane vás.

A vlastne, prečo nie? Po prvé, postavy v týchto filmoch bežne robia oveľa nemorálnejšie veci, po druhé, Rozstrel je očividne dielo fanúšika. Hovorí sa, že imitácia je najúprimnejší kompliment, čo v tomto prípade platí stopercentne. Je to totiž kvalitne a poctivo urobený film. Kamera, strih aj réžia pracujú vždy v prospech príbehu. Ten je síce jednoduchý, ale má slušné tempo a v závere predsa prinesie nejaké to prekvapenie.

Ak prestaneme porovnávať a pozrieme sa na Rozstrel ako film sám osebe, zistíme, že ide o veľmi pozerateľnú, pohodovú komédiu. Lacný, tupý humor by ste v ňom hľadali márne (a prečo by ste to aj robili, že?). Situačné aj slovné gagy výborne využívajú tému - a človek ani nemusí byť expert na biliard, aby ich pochopil. Navyše sa scenáristom podarilo vytvoriť zopár postáv, ktoré sa vám určite vryjú do pamäti - šialený majster v karate, čo nosí ružovú košeľu, aby si ho ľudia doberali a mohol ich potom mlátiť, a podobne. Ale hlavne je to milý, takmer až "rodinný" film (teda ak nerátame sex, nadávky a hrubé násilie). Ešte aj hlavný mafián sa volá Tatko. Ak mi na Podfu(c)ku niečo vadilo, tak to bol prílišný cynizmus a miestami nadmerne morbídny, surový humor. V tomto je Rozstrel úplne znesiteľný, čo považujem za jeho podstatné plus.
Rozstrel Rozstrel Rozstrel

Tvárami novozélandských hercov sa naše filmové plátna príliš nehmýria, takže si pri pozeraní tejto snímky aspoň oddýchnete od okukaných hollywoodskych hviezd a hviezdičiek. Nie že by to boli herci úplne neznámi - viackrát sa mi zazdalo, že niekoho z nich som už niekde videl, najskôr v televízii. Rozhodne všetci predstavitelia hlavných postáv prejavili slušný cit pre komédiu, nikto sa nedal strhnúť do prílišného afektu, takže majú dosť veľký podiel na celkovom fajnom výsledku.

Rozstrel patrí medzi momentálne premietanými komédiami rozhodne k tomu lepšiemu. Ak potrebujete vypnúť po ťažkom pracovnom, študijnom či inak namáhavom dni, neurobíte chybu ak si skočíte do kina na trochu biliardu. A ak si spomeniete, kde ste už niekoho z tých ľudí videli, dajte nám vedieť sem do diskusie.

Stickmen (Nový Zéland, 2000, 94 min.)
Réžia: Hamish Rothwell. Scenár: Nick Ward. Kamera: Nigel Bluck. Hrajú: Robbie Magasiva, Paolo Rotondo, Scott Wills, Anne Nordhaus, Simone Kessel, John Leigh, Kirk Torrance.

autor Ján Hušták 24.11.2001