DISTURBIA

DISTURBIA

6.0

Alfred Hitchcock prišiel v roku 1954 s filmom o dolámanom fotografovi, pripútanom na vozíku. Úraz ho fakticky uväznil uňho doma, pred oknom do dvora. Nevinné nazeranie do bytov susedov vyústilo v až veľmi blízke stretnutie so skoro dokonalou vraždou. Internetová stránka www.imdb.com vedie dva remaky Okna do dvora: hongkonský Hou chuang (1955) a americký televízny film Zadné okno (1998). Tento zoznam možno pokojne rozšíriť o ďalší variant. Paradoxne, nebyť televízneho Zadného okna dočkali by sme sa Disturbie o pekných pár rokov skôr. Film s Christopherom Reeveesom v hlavnej role totiž priviedol pôvodných producentov k myšlienke pustiť scenár Disturbie k vode. Ten bol v roku 2004 prepísaný a vrátený do hry.

Nasadenie Disturbie v polke septembra možno považovať za akúsi filmovú paralelu babieho leta. Ide o ľahký, režijne zručný a najmä letný film. Že je námet viac razy prevarený, zmrazený, rozmrazený a znova prevarený a možno aj tak trochu opotrebovaný? V prípade Disturbie je to jedno. Prevzala základnú premisu, no atmosféru posunula niekam úplne inam. Pôvodná napínavosť a stiesnenosť Okna do dvora je odsunutá stranou a nahradilo ju mladícke dobrodružstvo, v ktorom svoju rolu zohrajú trest domáceho väzenia, ďalekohľad, kamera, podivný sused, sexy nová susedka správneho veku a jeden trochu trhlý kamarát. A tiež, uzatvorený dvor bytových domov nahradilo krásne zelené predmestie.

Disturbia Disturbia Disturbia

Jednou z podmienok “správneho” užitia Disturbie je vzdať sa ambície ísť pod povrch, pretože skončíte pri tom, že je to trochu dosť blbosť. Dej osebe je skôr zásterka na to, aby si divák mohol užiť všetko okolo zápletky. Záleží na pohlaví, či to bude lolitovsky zvodná Sarah Roemer (Ashley) alebo ukecaný Shia LeBoeuf (Kale), ktorý je svojou energickosťou a charizmou jedným z hlavných oporných stĺpov filmu. Je to práve jeho výzor “obyčajného -až je to cool- chalana”, ktorý zafungoval aj v Transformers, čo dodáva Disturbii tú správnu iskru. Kombinácia nervozity a talentu chrliť “navijáky” vnáša do filmu potrebný hravý šarm. Jeho Kyle sa tak stáva dôvodom, pre ktorý kúpite všetko okolo. Je jednoducho chalan, ktorý sa páči babám a na mieste ktorého by chalani chceli byť.

Disturbia má v sebe čosi sympatické. V prvom rade, udržiava si ľahkosť a príjemné tempo letného teenagerského thrilleru. Prednosť má nezáväzné nakúkanie k susedovcom a k tomu patriace vzrušenie z “oklamania” zákazu a, samozrejme, flirtovacie rituály. Do toho sa občas objaví zlovestný tieň či iný dôkaz o tom, že jeden zo susedov je nielen záhradník, ale asi aj vrah. Ten sa rád zjavuje ako blesk z jasného neba, aby narušil idylku a na záver si strihol bondovského záporáka, len miesto odklápacej sopky s raketami má pivnicu a ručnú zbraň.

Disturbia Disturbia Disturbia

Hoci film vo viacerých momentoch predkladá divákovi čosi ako traumatické momenty, či už ide o smrť Kaleovho otca v úvode filmu, či Ashleyine problémy s rodičmi a častým sťahovaním, nikdy sa nedostane do roviny príliš vážneho. Jednoducho sme sa dozvedeli o postave niečo viac a ideme ďalej. S pohodovým ponímaním diania ide ruka v ruke príjemne mäkko filtrovaný vizuál, navyše príjemne rytmizovaný strihom i soundrackom. V oddychových (objavovateľských) pasážach prechádzajúci do reklamného klipu na život na predmestí, mementa pripomínajúceho úsmevný voyerizmus Hitchcockovho Okna do dvora. Špeciálne v momente, keď si Ashley napráva bikiny.

Hoci názov filmu naznačuje, že na predmestí (suburbia) sa deje niečo znepokojivé (disturbing), ponúka Disturbia v zásade len jednu väčšiu ľakačku a pár upozornení, že je namieste ju očakávať. Je tak skôr letné dobrodružstvo, kvôli ktorému jeden stredoškolák nemusel chodiť ďaleko od domu. Asi toľko, aby zbalil kočku, ktorú kolegovci v redakcii označili za druhú z “hot chicks” tohto leta. (Tou prvou je Megan Fox.)

Disturbia je jeden z tých fajn filmov na jedno použitie. A možno si ju pozriete (resp. necháte pustenú) aj viac krát. Nie preto, že by bola cool alebo úchvatná či prevratná, nebodaj pohybujúcá sa niekde na hranici filmovej dokonalosti, ale preto, že sa na ňu dobre pozerá. Preto, že je jednoducho fajn.

Disturbia (USA, 2007, 105 min.)
Réžia: D. J. Caruso. Scenár: Christopher Landon, Carl Ellsworth. Kamera: Rogier Stoffers. Hudba: Geoff Zanelli. Hrajú: Shia LaBeouf, Sarah Roemer, Carrie-Anne Moss, David Morse, Aaron Yoo, Jose Pablo Cantillo, Matt Craven, Viola Davis

6.0
10

Žner: Triler