TRÁVA

TRÁVA

1.0

Čo robia naše deti a akými cestami sa uberajú, keď nie sú pod rodičovským dohľadom? Čo na nich číha v dnešnom skazenom svete? Je pre nich vôbec bezpečný?

Na tieto otázky hľadá odpoveď fanatický odporca marihuany, ktorý sa prostredníctvom poučného filmu snaží dokázať rodičom stredoškolákov smrteľné nebezpečenstvo tejto „drogy“ a jej ničivých dôsledkov na ich potomkov: Mary a Jimmi sú 16- roční teenageri a spolu so svojimi priateľmi vytvárajú prototyp šťastnej bezstarostnej americkej mládeže 30. rokov. Žijú v malom mestečku, sú zaľúbení, navštevujú miestne tancovačky a pijú čerešňový kokteil. Obidvaja hlavní hrdinovia príbehu sú dokonalí: on, úhľadný, mladý, zaľúbený gentleman, ona, krásna blondínka so zvlnenými vlasmi, milá a oddaná. Obidvaja sladkí, nevinní a... naivní. V meste sa schyľuje k tanečnej súťaži a Mary sa chce zúčastniť. Jimmi ale nevie tancovať. „Pomoc“ prichádza nečakane a rýchlo. Záhadný neznámy Jimmimu navrhne hodiny tanca a ten vo svojej detinskej naivite padá do osídiel hriechu nebezpečnej drogy vedúcej do istej záhuby... Príbeh zo života! Odstrašujúci príklad, ktorý sa môže stať súčasťou dospievania práve vášho dieťaťa! Marihuana je „zákerný nepriateľ“, produkt diabla, ktorý treba vytesniť z nášho života! Je to zlo, pokušenie, ktorému treba odolať a vystríhať pred ním naše deti, a Ježiš nám k tomu pomôže!

Tráva Tráva Tráva

Film „Tráva“ („Reefer Madness“), ktorý vznikol ako reakcia na „anti- drogový“ propagandistický film z roku 1936 o ničivých schopnostiach marihuany „Tell your children,“ je pokračovateľom úspešného los-angeleského muzikálu. Nejde však o poučnú drámu s prvkami cirkevnej propagandy. Bohužiaľ ani o komédiu. „Tráva“ je nevydarená paródia. Fickman sa snaží prostredníctvom naivného patetického príbehu o výsmech prehnaného moralizátorstva, o kritiku zaslepenosti a neinformovanosti poniektorých jedincov spoločnosti. Stavia na kontraste dobra - zmätených naivných teenagerov a zla, ktoré je zastúpené radodajnou zvodnou sexicou Sally, nerozhodnou týranou Mae zaľúbenou do bossa a distributéra Jacka Stona a samotným diablom. Zároveň tu však poskytuje druhú „možnosť“ - Ježiša, ktorý vystupuje ako zmodernizovaný spievajúci svalovec a spasiteľ, v obkľúčení prsnatých sporo oblečených anjelov a ponúka zblúdilcom alternatívne riešenie heslom: „Pohoda, to je Boh.“  Napínavé dielo, oscilujúce medzi nebom a peklom, tak finišuje v znamení krviprelievania, kanibalizmu a pomsty.

Film Andyho Fickmana však nepobavil, dokonca ani nerozosmial. Jeho humor je skôr drsný (keď vyfetovaná matka položí dieťa na horiaci šporák) a založený na repetícii, pričom keď postava už po 7x narazí hlavou do steny, gag stráca na (možnom) prvotnom účinku a stáva sa skôr trápnym.

Tráva“ je zmeskou rôznych žánrov, na svoje si prídu milovníci zombie, urezaných končatín a krvi, ale i záujemcovia o tanec a spev, pričom tieto dva prvky boli asi jediným plusom, i keď v minimálnom množstve, celého filmu. Nielen tento „kokteil“ žánrov, ale i nepochopiteľné asociácie (Johanka z Arcu po boku Krista) vytvárajú vo filme zmätok vyúsťujúci do nekompatibilného nejasného celku.

Tráva Tráva Tráva

Bohužiaľ, ani herecké výkony v podaní Kristen Bell (Mary Lane), Christiana Campbella (Jimmy Harper) či naozaj krátkej pasáže už známejšej Neve Campbell („Vreskot“; „Company“) film nezachránia. Fickman vsadil na muzikálovú zložku, keď sa postavy uprostred vety pustia do spevu a kamera z nadhľadu sleduje ich živelný a dynamický tanec s marihuanovými listami namiesto točiacich sa dáždnikov, v príležitostnej zmene farby filtra (červená na zdôraznenie intímnej atmosféry). Po hereckej stránke však pôsobia hlavní predstavitelia prepiato, nasilu a nedôveryhodne, tak ako celkové vyznenie filmu.

A tak sa len pýtam, čo si má divák po skončení filmu z kina odniesť. Toto dielo síce má svoj začiatok a koniec, nesúci sa v lineárnej naratívnej rovine, občas prerušený čierno-bielymi zábermi na emócie divákov, rodičov, sledujúcich potenciálny príbeh svojich potomkov, či animovanými vložkami. Ale pohľad na odhryznutú rozprávajúcu hlavu, telo napichnuté na kôl a celkové morálne posolstvo témy bolo zdehonestované, čo by možno až taký problém nebol, keby bol tvorca schopný svoj odvážny čin, na ktorý sa podujal, spracovať do určitej zmysluplnej formy. Tak, aby divák, keď vyjde z kinosály, nemal pocit, že práve úspešne „zabil“ 109 minút svojho života, ako to bolo práve v tomto prípade.

Možno už samotný film varoval jednou z úvodných piesní: „Nič tak neotupí ako („špek“)....“ a „bdenie“, ktoré je vo filme pokladané za najdôležitejšiu a najpodstatnejšiu ochrannú zložku pred možným útokom zla, je tak v tomto prípade skutočne ťažko udržateľné.

Reefer Madness: The Movie Musical (USA/Nemecko, 2005, 109 min.)
Réžia: Andy Fickman. Scenár: Kevin Murphy, Dan Studney. Kamera: Jan Kiesser. Hudba: Dan Studney. Hrajú: Kristen Bell, Christian Campbell, Neve Campbell, Alan Cumming, Ana Gasteyer, John Kassir.

autor Zuzana Wallnerová 22.6.2006